La Smart Bill ne bucuram de sosirea unui nou an, pe care ti-l dorim si tie linistit si profitabil!
2018 este marcat de multe schimbari legislative, multe dintre ele indelung discutate in cursul anului 2017, insa o buna parte publicate in Monitorul Oficial abia in ultimele zile ale anului 2017, lasand astfel putin timp pentru analiza formei finale.
Iata ce ar fi bine sa stii ca antreprenor pentru anul 2018, cu mentiunea ca in unele situatii descrise mai jos este absolut necesara implicarea contabilului tau, fiind multe aspecte care tin de legislatia financiar-contabila.
1. Numerotarea documentelor financiar-contabile
Primul lucru pe care ar trebui sa il faci atunci cand incepi activitatea in 2018 este sa incepi o noua numerotare a documentelor financiar-contabile utilizate, de exemplu: facturi, chitante, note de receptie, etc.
Exista o prevedere legislativa care se aplica din 2016 (O 2634/2015) care arata ca persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii vor desemna, prin decizie interna scrisa, o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa aiba atributii privind alocarea si gestionarea numerelor aferente.
Poti defini seriile in orice mod doresti si poti utiliza oricate serii doresti – nu exista in acest sens o restrictie din punct de vedere legal, insa din punct de vedere al practicii este bine sa nu utilizezi un numar foarte mare pentru a nu genera confuzii si omisiuni, iar in cadrul seriei alese, numaratoarea trebuie sa fie secventiala.
In alocarea numerelor poti tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.
2. Plafoanele fiscale
In functie de anumiti indicatori pe care i-ai obtinut in 2017, calculati pe baza intregii activitati a anului, regimul tau fiscal se poate schimba in 2018. Cel mai frecvent indicator utilizat pentru stabilirea plafoanelor fiscale este cifra de afaceri.
Desi cifra de afaceri pare a fi simplu de calculat, aceasta traducandu-se in termeni simpli in valoarea veniturilor din vanzarile efectuate, din punct de vedere fiscal lucrurile sunt mai complicate si vei avea nevoie de ajutorul unui specialist.
De exemplu, din punct de vedere fiscal, cifra de afaceri pentru TVA se stabileste diferit de cifra de afaceri pentru incadrarea ca microintreprindere.
Plafoanele fiscale pe care trebuie sa le stii sunt:
- Plafonul pentru a fi microintreprindere – cifra de afaceri pe 2017 sub 1.000.000 EUR (curs BNR la 31.12.2017 =4,6597 RON/EUR) in echivalent lei: 4.659.700 RON.
Daca la 31.12.2017 esti microintreprindere si depasesti acest plafon va trebui sa devii platitor de impozit pe venit incepand cu 01.01.2018.
Situatia este valabila si invers, daca esti platitor de impozit pe profit si ai cifra de afaceri sub 1.000.000 EUR, atunci vei deveni microintreprindere de la 1 ianuarie 2018.
- Plafonul pentru a deveni platitor de TVA – cifra de afaceri pe 2017 sub 220.000 RON.
Atentie! In urma publicarii Legii nr. 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, ce a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 260 din 23 martie 2018 si care a intrat in vigoare pe data de 27 martie 2018, lege ce prevede noi reglementari in materie de inregistrare in scopuri de TVA, printre care modificarea plafonului de inregistrare in scopuri de TVA de la 220.000 la 300.000 lei, urmatoarele reguli tranzitorii sunt aplicabile:
– o societate care a fost infiintata inainte de 31 decembrie 2017 va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA daca depaseste plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 1 aprilie 2018 (perioada de referinta). In cazul in care plafonul de 220.000 lei nu este depasit pe durata acestei perioade de referinta, atunci societatea respectiva va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA daca va depasi pragul de 300.000 lei pana pe data de 31 decembrie 2018. Regula de mai sus se aplica si in cazul societatilor infiintate in perioada de referinta.
– o societate infiintata dupa data de 1 aprilie 2018 va fi obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA daca va depasi plafonul de 300.000 lei de la data infiintarii si pana pe 31 decembrie 2018.
3. Perioada fiscala
Perioada fiscala se refera la frecventa cu care se intocmesc declaratiile fiscale pentru firma ta si desigur, cu care se efectueaza platile acestora. Aceasta are un mare impact asupra modului in care iti vei organiza cash-flow-ul in 2018.
Daca impozitele pe venitul microintreprinderilor si pe profit se declara si se platesc trimestrial pentru majoritatea societatilor comerciale, altfel stau lucrurile pentru TVA si pentru impozitul pe salarii si contributiile sociale. Aici poti avea perioada fiscala trimestrul sau luna calendaristica.
- Pentru TVA – daca cifra de afaceri la 2017 este mai mare de 100.000 EUR (465.970 RON) va trebui sa declari si sa platesti TVA lunar;
- Pentru impozitul pe venitul din salarii si contributiile sociale perioada fiscala este trimestrul, daca te incadrezi in urmatorele situatii:
– daca esti platitor de impozit pe profit si ai inregistrat venituri totale de pana la 100.000 EUR si ai avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv sau
– esti microintreprindere care in anul anterior a avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv.
Daca ai depasit acesti indicatori va trebui sa schimbi perioada fiscala din trimestru in luna calendaristica.
4. Evaluarea angajatilor
Evaluarea angajatilor trebuie efectuata anual, de aceea este bine sa ai in vedere si acest aspect odata cu inchiderea exercitiului 2017.
Tot legat de relatia cu angajatii va trebui sa te asiguri de planificarea concediilor pe 2018.
5. Daca esti platitor de TVA, atentie la restantele din TVA in 2018
In 2018 este bine sa ai grija sa nu ai restante la obligatiile fiscale privind TVA, ca sa nu intri sub incidenta sistemului split TVA, daca nu iti doresti acest lucru.
Joi, 28 decembrie 2017, s-a publicat in MOF Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA.
Cu ce te impacteaza acest lucru?
- aplicarea sistemului va fi obligatorie pentru platitorii de TVA aflati în insolventa sau pentru cei cu obligatii de TVA restante in suma de peste:
– 15.000 RON – contribuabil mare;
– 10.000 RON – contribuabil mijlociu;
– 5.000 RON – restul.
- daca esti platitor de TVA, chiar daca nu vei aplica sistemul, vei avea obligatia de a efectua plata defalcata pentru achizitiile efectuate de la contribuabilii care vor aplica acest sistem.
6. Inregistrarea actelor aditionale la contractele de munca
In domeniul salarizarii a avut loc o adevarata revolutie marcata de trecerea contributiilor de la angajator la angajat incepand cu 01.01.2018.
Noile taxe care se vor plati la salarii sunt:
- taxe datorate de angajat:
– CAS – 25%
– CASS – 10%
– Impozit pe venit – 10%
- taxe datorate de firma: contributia asiguratorie de munca in procent de 2.25%
Va trebui astfel sa ai grija la noile salarii nete pe care le vei avea de platit pe luna ianuarie si noile taxe valabile din 2018. De asemenea, trebuie sa tii cont de cresterea salariului minim brut la 1.900 RON.
Desi trecerea contributiilor de la angajator la angajat a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2018, scadenta comunicarii in REVISAL a actelor aditionale rezultate a fost amanata pana la 31 martie 2018.
7. Analiza rezultatului finaciar reportat si decizia privind dividendele in 2018
Si aici avem unele noutati legislative.
Desi impozitul pe dividende a ramas 5% la fel ca si in 2017, exista modificari in privinta CASS-ului aplicat sumei repartizate ca dividende.
Astfel, in 2018 se datoreaza 10% CASS de catre persoanele fizice care incaseaza intr-un an venituri din: activitati independente; asocierea cu o persoana juridica; cedarea folosintei bunurilor; investitii; activitati agricole, silvicultura si piscicultura; alte surse cel putin egale cu 12 salarii minime brute (in suma totala: 12* 1.900 RON = 22.800 RON). Contributia se achita in acest caz chiar daca vei fi salariat la data incasarii dividendului.
Impozitul de 5% se retine, plateste si declara de catre firma care acorda dividendele.
CASS se stabileste prin decizie de impunere, firma nu trebuie sa retina nimic la sursa.
8. Atentie la auditarea situatiilor financiare
Este posibil ca in urma analizei activitatii la 2017, in urma incadrarii in anumite criterii de marime sa trebuiasca sa te asiguri ca situatiile financiare ale firmei tale vor fi auditate.
Punctul 563 al Ordinului 1802/2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate prevede ca situatiile financiare anuale ale entitatilor mijlocii si mari, precum si ale societatilor/companiilor nationale, societatilor cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai multi auditori statutari sau firme de audit.
Sunt supuse de asemenea auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
a) totalul activelor: 16.000.000 RON;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 RON;
c) numarul mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitatile prevazute mai sus se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. De asemenea, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
9. Inceperea demersurilor de trecere la casele de marcat cu jurnal electronic
Aceasta obligatie este scadenta la data de 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari si mijlocii si la data de 1 august 2018 pentru contribuabilii mici.
10. Zilele libere oficiale pentru anul 2018 vor fi:
- 1 si 2 ianuarie – Anul nou
- 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Romane;
- 8 si 9 aprilie – prima si a doua zi de Pasti;
- 1 mai – ziua internationala a muncii
- 27 si 28 mai – prima si a doua zi de Rusalii;
- 1 iunie – ziua copilului
- 15 august – Adormirea Maicii Domnului;
- 30 noiembrie – Sfantul Apostol Andrei;
- 1 decembrie – ziua nationala a Romaniei
- 25 si 26 decembrie – prima si a doua zi de Craciun;
Trebuie sa tii cont de aceste zile libere oficiale si sa le acorzi angajatilor tai.
Art. 142 din Codul Muncii prevede ca in cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.
Speram ca aceste informatii te vor ajuta sa iti incepi cu bine activitatea in noul an!
Buna ziua, multumim, s-a modificat.
Buna ziua,
Scrieti-mi va rog pe adresa miruna.ursache@smartbill.ro si colegii mei va vor contacta pentru a va oferi cu exactitudine informatiile de care aveti nevoie.