Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – Declaratia 112 actualizata, noi propuneri de modificare a legii societatilor comerciale

Legislatie straini

Iata care sunt noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:

1. Firmele pot depune acum declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. Ordinul (203/2021) care reglementeaza depunerea a fost publicat in MOF nr. 174 din 19 februarie 2021, iar formatul pdf a fost publicat in sectiunea Declaratii electronice sambata, 20 februarie 2021. Scadenta acestui formular pentru cei ai caror vectorul fiscal este luna este data de 25 februarie 2021.

2. Ministerul Economiei a publicat in 18.02.2021 un indrumar privind completarea raportului de progres pentru granturile masurile 1 si 2. Raportarea cheltuielilor vizeaza beneficiarii ale caror cereri sunt aprobate, iar statusul lor este gata de implementare.

In urma primirii in aplicatia electronica de inscriere a notificarii Contract platit si pe adresa de email a reprezentantului legal informarea, beneficiarul va trebui sa acceseze platforma si apoi sa aleaga din meniu- sectiunea Implementare – Raportarea cheltuielilor. Documentul se poate gasit aici.

3. O noua propunere legislativa a fost inregistrata in cursul lunii februarie. Aceasta are in vedere cateva modificari aduse legii societatilor comerciale, cu impact asupra SRL-urilor, astfel:

  • eliminarea regulii dublei majoritati si instituirea regulii majoritatii absolute a partilor sociale pentru adoptarea hotararilor in societatile cu raspundere limitata
  • eliminarea regulii unanimitatii si instituirea regulii majoritatii absolute a partilor sociale pentru adoptarea hotararilor de modificare a actului constitutiv
  • instituirea posibilitatii organizarii adunarilor asociatilor si in sistem on line

In prezent, pentru adoptarea hotararilor, cu exceptia celor modificatoare ale actului constitutiv exista in prezent regula dublei majoritati, adica, pentru a se adopta o hotarare in cadrul adunarii generale a unei societati cu raspundere limitata, aceasta trebuie sa fie votata cu majoritatea absoluta a asociatilor, precum si cu majoritatea absoluta a partilor sociale. Astfel, in cazul SRL-urilor cu doi asociati apare imposibilitatea adoptarii unei hotarari cu majoritatea absoluta. Practic la aceste societati, orice decizie in societate trebuie sa fie adoptata doar cu unanimitate, ceea ce poate duce la blocaje in desfasurarea activitatii in cazul ivirii unor divergente, chiar si minore, intre acesti doi asociati.

4. In anul 2021, autoritatile si institutiile publice nu vor acorda vouchere de vacanta, potrivit prevederilor OUG 8 /2021.

Tot potrivit acestei ordonante, in anul 2021 valoarea punctului de pensie se va mentine la nivelul de 1.442 lei, astfel cum a fost majorat cu 14% OUG nr. 135/2020, iar incepand cu anul 2022 valoarea punctului de pensie se va majora cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga cel mult 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat, cuantumul efectiv al majorarii si data de acordare urmand a se stabili prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

5. Tot ca propunere legislativa avem o completare a art. 164 din Codul muncii, prin care se urmareste corelarea salariului minim brut cu cel mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurari sociale- obiectul final fiind ca aceste sa reprezinta 60% din brut.

Potrivit acestei propuneri, salariul minim ar urma sa creasca in transe incepand cu 2022, astfel ca pana la finalul anului 2024, acesta sa reprezinta 60% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2021, salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale a fost de 5.380 lei.

6. Este bine de retinut ca in continuare exista anumite prelungiri de termene pentru indeplinirea unor formalitati, potrivit legii 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Astfel:

  • valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca se prelungeste pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia.
  • in cazul contractelor si acordurilor colective de munca partile au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta, in conditiile legii.
  • Valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii se mentine pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei stari.

7. In ce priveste situatia actualizata la 19.02.2021 a celor 3 tipuri de granturi situatia arata astfel:

Masura 1: Microgranturi toate cele  29250 solicitari transmise au fost procesate: 111 dosare sunt in curs de clarificare, 9.602 dosare au fost respinse iar 19.537 dosare au fost admise. S-au semnat 17.222  contracte si au fost platite 16.940.

Masura 2: Granturi pentru capital de lucru din totalul de 22.226 solicitari transmise,  2.767 sunt in curs de procesare. Din cele 19.459 solicitari procesate: la 591 au fost cerute clarificari si un numar de 2.596 au fost respinse. S-au semnat 3.105 contracte si 2.937 au fost deja platite.

Masura 3: Granturi pentru investitii 27 736 solicitari transmise.

8. Calendarul fiscal in perioada urmatoare are urmatoarele scadente importante:

  • 1 martie – depunerea declaratiei privind venitul retinut la sursa -205 si respectiv 207 (pe beneficiari nerezidenti)
  • 15 martie 2021 – declaratia 101 privind impozitul pe profit pe anul 2020, formular 101. Formularul pdf a fost actualizat de ANAF in 15 februarie 2021
  • 31 martie 2021 – declaratia 010 sau 700 pentru a marca trecerea de la impozit pe profit la impozit pe veniturile microintreprinderilor a persoanelor juridice care indeplinesc conditia de microintreprindere

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *