Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Modificari la cota de tva de 9% din 2025, reducerea varstei de pensionare in anumite situatii, facturi ONRC – Cronica antreprenoriala

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Casa Nationala de Pensii Publice anunta, intr-un comunicat publicat pe site-ul propriu, ca reducerea varstei standard de pensionare se aplica in cazul femeilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

– au realizat stagiul complet de cotizare contributiv;

– au nascut si crescut copii pana la varsta de 16 ani sau, dupa caz, au adoptat copii si i-au crescut pe o perioada de cel putin 13 ani.

Reducerea varstei standard de pensionare acordata in conditiile de mai sus poate fi cumulata cu reducerile prevazute la art. 48 din legea pensiilor, cum ar fi, spre exemplu, conditiile speciale si/sau deosebite de munca, fara ca reducerea totala sa fie mai mare de 11 ani.

2. Incepand cu anul 2025, se va aplica cota redusa de 9% si pentru hrana pentru albine, potrivit Legii 254/2024 publicata in MOF nr. 1006 din 8 octombrie 2024.

3. ONRC anunta, intr-un comunicat, ca institutia, prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice registrului comertului, avand CUI 14942091. Conform interpretarii prevederilor art. 266 si art. 269 alin. (5) din Codul Fiscal, pentru aceste activitati, ONRC nu este persoana impozabila si, prin urmare, nu are obligatia de a transmite aceste facturi prin sistemul RO-e Factura. Facturile emise pentru activitatile specifice de registru nu intra sub incidenta OUG nr. 120/2021.

In schimb, in ceea ce priveste activitatile economice desfășurate de ONRC in afara domeniului specific de registru, care sunt in sfera concurentiala si supuse TVA, ONRC este considerata persoana impozabila in scopuri de TVA. Pentru aceste activitati economice, avand CUI RO24216886, ONRC are obligatia de a transmite facturile prin sistemul RO-e Factura, conform OUG nr. 120/2021. Incepand cu data de 1 iulie 2024, ONRC s-a inrolat in acest sistem si transmite facturile cu TVA pentru aceste activitati.

4. Ministerul Finantelor si ANAF deruleaza o campanie de informare in randul persoanelor fizice cu privire la amnistia fiscala, campanie care a inceput pe data de 9 octombrie 2024. Peste 800.000 de contribuabili persoane fizice vor primi prin posta o scrisoare de informare privind masurile fiscale si beneficiile acestora, notificarea tiparita privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor bugetare, asa cum sunt prevazute in OUG nr. 107/2024, cererea de anulare, precum si un plic pretiparit pentru situatia in care contribuabilul doreste sa transmita catre organul fiscal notificarea.

Prin scrisoare, contribuabililor le este adusa la cunostinta valoarea restantelor la 31 august 2024, existente in evidenta fiscala, astfel incat sa stie ce sume trebuie achitate si ce sume pot fi anulate. Aceste persoane pot plati fie in numerar, fie prin intermediul cardului bancar, caz in care le va fi inmanata chitanta cu dovada incasarii.

Contribuabilii, dupa trimiterea notificarii, vor primi certificatul de atestare fiscala ce va cuprinde situatia fiscala proprie defalcata pe obligatii bugetare care trebuie achitate, pentru a beneficia de anularea accesoriilor si a procentului aferent obligatiei principale. Termenul limita pentru depunerea cererii de anulare este 25 noiembrie 2024, inclusiv.

5. ANAF a publicat, pe data de 7 octombrie 2024, un Ghid privind anularea unor obligatii bugetare.
Documentul este disponibil pe site-ul ANAF la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid%20pentru%20accesarea%20facilitatilor%20fiscale%20stabilite%20prin%20OUG%20107_2024.pdf

Masurile se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi:

– persoane fizice;

– persoane juridice, de drept public sau privat;

– asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;

– persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale;

– unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

6. ITM Salaj reaminteste, intr-un comunicat, ca un contract individual de munca pe durata determinata reprezinta o exceptie de la regula generala care presupune incheierea unui contract de munca pe durata nedeterminata, legiuitorul venind astfel in sprijinul unui angajator care, pentru o anumita perioada de timp, in conditiile strict prevazute de lege, are nevoie de un numar mai mare de salariati.

Durata concreta a contractului trebuie sa faca obiectul informarii, iar ulterior trebuie sa se regaseasca in contractul individual de munca, cu precizarea situatiei care a determinat sau permite incheierea unui astfel de contract.
Lucratorii care au incheiate contracte de munca pe perioada determinata se bucura de aceleasi drepturi si au aceleasi obligatii pe care le au si lucratorii incadrati pe perioada nedeterminata.

Potrivit Codului muncii, un astfel de contract nu poate fi incheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni. Intre aceleasi parti se pot incheia succesiv cel mult 3 contracte individuale de munca pe durata determinata.
Contractele individuale de munca pe durata determinata incheiate in termen de 3 luni de la incetarea unui contract de munca pe durata determinata sunt considerate contracte succesive si nu pot avea o durata mai mare de 12 luni fiecare.

7. ITM deruleaza, la nivel national, o campanie de securitate si sanatate in munca pentru zilieri si salariati temporari.
Au fost verificati 106 agenti de munca temporara care aveau ca activitate principala contractarea temporara de personal, la care s-au constatat 70 de nereguli, pentru care s-au dispus tot atatea masuri corective.

Inspectorii au aplicat 62 de sanctiuni: 46 avertismente si 16 amenzi in valoare totala de 90.500 lei, sanctionand 39 de angajatori.
Printre deficientele constatate amintim lipsa instruirii adecvate a angajatilor in domeniul SSM, lipsa autorizatiilor valide pentru agenti de munca temporara, dar si lipsa instructiunilor pentru toate activitatile desfasurate si a fiselor de aptitudini.

Pe de alta parte, au fost verificate 318 societati care utilizeaza zilieri, la care lucreaza 10.755 de angajati. S-au constatat 225 de deficiente si s-au aplicat 174 de sanctiuni. Cele mai comune nereguli au fost: lipsa masurilor necesare pentru securitatea si sanatatea zilierilor, instruirea verbala a zilierilor, lipsa echipamentului de protectie, dar si conditii de munca necorespunzatoare.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *