Retinerea la sursa, cunoscuta si sub denumirea de retinere prin stopaj la sursa, este metoda de colectare a impozitelor si contributiilor sociale obligatorii prin care platitorii de venituri au obligatia, conform legii, de a le calcula, retine, declara si plati.
Impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa sunt acele impozite si contributii reglementate de legislatia fiscala, pentru care platitorii de venituri au obligatia sa aplice metoda retinerii la sursa.
Printre cele mai comune venituri pentru care se aplica stopajul la sursa se numara:
– salariile si veniturile asimilate salariilor (retinerea impozitului pe venit si a contributiilor sociale)
– veniturile din dividende
– veniturile din drepturi de autor si proprietate intelectuala
– veniturile din chirii
– veniturile obtinute de nerezidenti in Romania
Principalele impozite si contributii retinute la sursa sunt:
– impozitul pe veniturile din salarii
– contributia de asigurari sociale (CAS – pensii) la salarii
– contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) la salarii
– impozitul pe veniturile din dividende: 10% aplicat asupra sumelor distribuite actionarilor/asociatilor
– impozitul pe veniturile din drepturi de autor si activitati independente
– impozitul pe veniturile din chirii, in cazul chiriilor platite de societati catre persoane fizice
– impozitul pe veniturile din premii si concursuri
– impozitul pe veniturile din dobanzi si investitii
Aceste impozite sunt calculate, retinute si virate la ANAF de catre platitorii de venit (angajatori, firme, institutii financiare etc.).
Exemplu: impozitul pe dividende
O societate decide distribuirea sub forma de dividende a sumei de 1.000.000 lei catre asociatul unic. In aceasta situatie, societatea va determina valoarea impozitului aferent acestei obligatii: 10% * 1.000.000 lei = 100.000 lei. Acest impozit va fi retinut de catre societate din suma bruta aferenta dividendelor si va fi virat la bugetul de stat.
Persoanei fizice i se va vira suma neta: 1.000.000 lei – 100.000 lei = 900.000 lei. Cu alte cuvinte, chiar daca impozitul este datorat de persoana fizica beneficiara, acesta se retine, se declara si se plateste la buget de catre persoana juridica platitoare.
In cazul nerespectarii obligatiei de retinere, declarare si plata, consecintele sunt suportate de catre persoana care avea aceasta obligatie, adica societatea comerciala.
Declaratia 205
In fiecare an, pana la finalul lunii februarie, societatile au obligatia depunerii unei declaratii centralizatoare privind impozitele retinute la sursa, pe beneficiari: Declaratia 205 si Declaratia 207
In MOF nr. 65 din 27 ianuarie 2025 a fost publicat Ordinul nr. 102 din 22 ianuarie 2025, care modifica Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit” si 207 „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/impozitul suportat de platitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti”.
Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorii de venituri/intermediarii definiti conform legislatiei in vigoare, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent, care are calitatea de intermediar si care au obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului.
Declaratia se completeaza si se depune anual pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
Tipurile de venituri pentru care se depune declaratia sunt:
a) venituri din dividende;
b) venituri din dobanzi;
c) venituri sub forma de castiguri din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate, detinute o perioada mai mare de 365 de zile inclusiv;
d) venituri sub forma de castiguri din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate, detinute o perioada mai mica de 365 de zile;
e) venituri din lichidarea unei persoane juridice;
f) venituri din premii;
g) venituri din jocuri de noroc;
h) venituri provenite din incasarea bacsisului de catre salariati;
i) venituri din alte surse, altele decat veniturile provenite din incasarea bacsisului de catre salariati si veniturile obtinute de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau mostenitorii legali ori testamentari ai acestuia, de la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor ca urmare a valorificarii dreptului de creanta dobandit in legatura cu masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, conform Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, altele decat cele care se incadreaza in categoria venituri din activitati independente;
j) venituri din activitati independente si venituri din alte surse prevazute la lit. i) mai sus;
k) venituri din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.