Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. ANAF identifica practici neconforme in sistemul de simplificare pentru deseuri
ANAF a publicat un comunicat privind identificarea unor practici neconforme in utilizarea sistemului de simplificare pentru deseuri, cu implicatii fiscale semnificative. In urma verificarilor la o societate, s-a constatat ca TVA-ul aferent produselor vandute nu a fost declarat integral, iar sistemul de simplificare a fost folosit in mod ilegal. Ca urmare, inspectorii DGAF au aplicat sanctiuni contraventionale si au stabilit obligatii fiscale in valoare de 2,12 milioane lei.
2. Prestatiile sociale vor fi platite mai devreme in aprilie
Ministerul Muncii a anuntat ca, in luna aprilie 2025, alocatiile, indemnizatiile si pensiile vor fi platite anticipat pentru a coincide cu Sarbatorile Pascale.
3. ONG-urile trebuie sa depuna situatiile financiare pana la 30 aprilie
Persoanele juridice fara scop patrimonial trebuie sa depuna situatiile financiare anuale intocmite la 31 decembrie 2024, pana cel tarziu 30 aprilie 2025.
Odata cu acestea, trebuie depusa si declaratia privind situatia de trezorerie, anexata la formularul F26.
4. RO e-Transport: statistici si sanctiuni in luna martie
Potrivit ANAF, in martie 2025, sistemul RO e-Transport a generat 2.821.673 coduri UIT. Dintre acestea, 75,51% au fost emise pentru transporturi nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat, restul fiind pentru transporturi internationale.
In urma monitorizarii si analizelor de risc, inspectorii antifrauda au stabilit:
– Sume suplimentare datorate bugetului: 20.822.005 lei
– Masuri asiguratorii: 6.032.551 lei
– Amenzi: 3.246.188 lei
– Confiscari: 762.146 lei
5. Proiect pentru digitalizarea transmiterii declaratiilor fiscale
ANAF a lansat un proiect legislativ privind transmiterea electronica a declaratiilor fiscale.
Conform art. 103 din Codul de procedura fiscala, declaratiile ce trebuie transmise electronic se stabilesc prin ordin ANAF. Inregistrarea pentru serviciul „Depunere declaratii online” se face prin formularul 150. Propunerea vizeaza transmiterea online a cererii, insotita de imputernicire sau documente justificative, daca este cazul.
6. Actualizarea exceptiilor de la depunerea SAF-T
Prin Ordinul nr. 407/2025, se actualizeaza exceptiile de la depunerea fisierului SAF-T, astfel:
– ONG-urile care tin contabilitate in partida simpla (daca aleg partida dubla, devin obligate)
– Persoanele juridice cu activitate suspendata temporar la Registrul Comertului
– Entitati suspendate de alte autoritati
– Profesii liberale (persoane fizice)
7. Cine semneaza situatiile financiare
Potrivit legii contabilitatii, situatiile financiare se semneaza de catre:
– Reprezentantul legal
– Directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita, angajata legal
De asemenea, pot fi semnate de persoane fizice sau juridice autorizate, membre CECCAR, precum si de catre administratorul sau responsabilul entitatii.
8. Dobanzi si penalitati pentru intarzieri la plata taxelor
Pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza:
– Dobanda: 0,02% pe zi de intarziere
– Penalitate de intarziere: 0,01% pe zi
9. Reducerea programului de lucru la 4 zile
In cazul reducerii temporare a activitatii din motive economice, tehnologice sau structurale, pe o perioada de peste 30 de zile, angajatorul poate reduce programul de la 5 la 4 zile pe saptamana, cu diminuarea corespunzatoare a salariului.
Masura se aplica dupa consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor.
10. Situatii in care concedierea este interzisa
Salariatii nu pot fi concediati in urmatoarele cazuri:
– Incapacitate temporara de munca (certificat medical)
– Suspendarea activitatii din cauza carantinei
– Sarcina (daca angajatorul a fost informat inainte de concediere)
– Concediu de maternitate
– Concediu pentru cresterea copilului (pana la 2/3 ani)
– Concediu pentru ingrijirea copilului bolnav (pana la 7 ani, sau 18 ani in caz de handicap)
– Concediu de odihna
– Concediu paternal sau de ingrijitor
⚠️ Exceptiile se aplica doar in caz de reorganizare, faliment sau dizolvare a angajatorului.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.