Majoritatea celor care doresc sa isi deschida o afacere se gandesc cel mai adesea la infiintarea unei SRL platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
Afla ultimele noutati cu privire la impozitarea microintreprinderilor din articolul Microintreprindere sau platitor de impozit pe profit din 2023?
Mai concret, daca aleg varianta de inmatriculare SRL, o persoana juridica romana nou-infiintata este obligata sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal, cu o singura exceptie: daca capitalul social al acesteia este detinut de stat si unitatile administrativ-teritoriale la data inregistrarii in registrul comertului.
Ulterior infiintarii, pentru a fi platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor societatea trebuie sa indeplineasca cumulativ la 31 decembrie a anului fiscal anterior urmatoarele conditii:
- sa aiba inregistrate venituri sub plafonul de 1.000.000 euro (pentru anul 2021 plafonul in echivalent lei este de 4.869.400 lei – curs de schimb valabil la data de 31.12.2020 – 4.8694 lei/eur)
- capitalul social al entitatii sa fie detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale
- entitatea sa nu se afle in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti
O societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor trebuie sa plateasca trimestrial 1% sau 3% impozit pe venit:
- 1% platesc firmele care au cel putin un salariat cu norma intreaga
- 3% platesc firmele care nu au niciun salariat
Daca entitatea are angajati cu fractiune de norma, atunci normele cumulate trebuie sa fie cel putin echivalentul unei norme intregi pentru a putea plati 1% impozit.
Daca entitatea are un angajat cu norma intreaga al carui contract individual de munca este suspendat (ex. concediu de crestere a copilului), va plati tot 1% impozit.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor se calculeaza, se declara prin intermediul formularului 100 si se plateste trimestrial (in luna X pentru trimestrul anterior – ex: in luna iulie 2021 pentru trimestrul doi: aprilie, mai, iunie 2021). Astfel, lunile in care se declara si si se plateste impozitul micro sunt: ianuarie, aprilie, iulie si octombrie.
In vederea calcularii impozitului pe venit trebuie sa cunoastem componenta bazei impozabile. In Codul Fiscal se mentioneaza faptul ca baza impozabila o constituie veniturile din orice sursa, din care trebuie sa scadem:
- veniturile aferente costurilor stocurilor de produse
- veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie
- veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale
- veniturile din subventii
- veniturile din provizioane, ajustari pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare
- veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil
- veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii
- veniturile din diferente de curs valutar
- veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora
- valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, inregistrate in contul „709”
- despagubirile primite in baza hotararilor CEDO
- veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain
- dividendele primite de la o persoana juridica romana
Tot la baza impozabila trebuie sa mai adaugam:
- valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, inregistrate in contul „609”
- in trimestrul IV sau in ultimul trimestru al perioadei impozabile pentru cei care isi inceteaza existenta, castigul din diferente de curs
- rezervele
- rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit
In privinta veniturilor si cheltuielilor din diferente de curs, la finalul fiecarui an se stabileste daca a existat castig (venituri mai mari decat cheltuielile) sau pierdere. Impozitul pe venit se calculeaza numai in cazul existentei unui castig din astfel de diferente si numai asupra castigului, nu asupra venitului inregistrat.
Un alt aspect important de retinut este faptul ca microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul de achizitie aferent lor din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv. Sumele care nu sunt astfel scazute din impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozit se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
Exemplu practic de calcul impozit pe micro
Presupunem ca o entitate platitoare de TVA cu un angajat cu contract individual de munca suspendat la norma intreaga a inregistrat urmatoarele cifre pentru trimestrul IV al anului 2021:
- Total venituri – 268.000 lei, din care:
- Venit din vanzarea produselor finite – 100.000 lei
- Venit din prestari de servicii – 150.000 lei
- Venit din subventii de exploatare – 10.000 lei
- Venituri din diferente de curs – 8.000 lei
- Cheltuieli cu diferentele de curs – 6.000 lei
- Valoarea fara TVA a casei de marcat puse in functiune in trimestrul IV = 3.000 lei
- Calcul impozit pe venitul microintreprinderilor:
- Baza de calcul a impozitului = 268.000 lei – 10.000 lei – 8.000 lei + (8.000 lei – 6.000 lei) = 252.000 lei
- Impozit micro = 1%* 252.000 = 2.520 lei.
- Impozit datorat pe trimestrul IV = 2.520 lei – 3.000 lei (casa de marcat) – adica suma 0 de plata, fiindca valoarea casei de marcat depaseste suma calculata.
- Pentru trimestrul I al anului urmator raman 520 lei raman de scazut din impozit.
Testeaza gratuit programele noastre: Facturare, Gestiune sau Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.
Buna ziua !
Doresc sa deschid o firma noua a carei activitate presupune facturarea catre o societate din Germania a unor servicii pe baza de comision. Din acest motiv, as dori ca societatea nou infiintata sa fie platitoare de TVA pentru ca partenerul extern sa accepte facturile respective. Din moment ce societatea functioneaza fara angajati se incadreaza la microintreprindere in grila de impozitare 3%. E nevoie la infiintarea societatii de ceva special pentru a fi incadrat in conditiile de impozitare de mai sus (ma refer la capital social mai mare, sau orice altceva) sau pur si simplu societatea se infiinteaza cu optiunea platitor de TVA si se poate factura ? Din moment ce toate facturile se emit catre un prtener extern trebuie optat pentru Tva la incasare sau nu are importanta ?
Multumesc anticipat pentru raspuns !
Buna ziua Gabriela,
Nu este nevoie de nimic special la infiintare, firma intra automat in categoria micro si avand in vedere ca nu veti avea angajati, se vor impozita veniturile cu 3%.
In ceea ce priveste TVA, se poate sa va inregistrati in scop de TVA normal sau puteti sa va inregistrati in scopuri speciale de TVA (doar pentru tranzactiile in UE) si in Romania sa ramaneti neplatitor. Este alegerea dumneavoastra.
Daca optati pentru inregistrarea normala in scop de TVA inca de la infiintare, atunci veti da o declaratie pe propria raspundere cum ca: urmeaza sa realizati o CA egala sau superioara plafonului de 300.000 lei sau urmeaza sa realizati o CA inferioara plafonului de 300.000 lei, insa optati pentru aplicarea regimului normal de taxa. TVA la incasare este o optiune, nu e obligatoriu sa se aplice, in cazul dumneavoastra nu are relevanta, daca facturati doar la extern.
Daca optati pentru inregistrarea in scop special de TVA, atunci dupa infiintare va trebui sa dobanditi cod special de TVA prin depunerea formularului 091; aceasta procedura se realizeaza anterior facturarii serviciilor catre UE.
Pentru a sumariza, pana cand plafonul veniturilor ajunge la 300.000 lei, puteti solicita un cod special de TVA (este mai usoara procedura de obtinere), iar dupa ce depasiti cifra de afaceri de 300.000 lei, veti fi obligat sa solicitati cod normal de TVA si apoi se anuleaza cel special.
Zi frumoasa!