Mecanismul prevenirii aplicat in cazul nerespectarii termenului pentru dotarea cu noile case de marcat are ca scop sustinerea companiilor mici care nu reusesc acest lucru pana la 1 noiembrie 2018.
Agentul constatator va putea analiza situatia comerciantului si, de la caz la caz, va stabili un alt termen de dotare cu o casa de marcat, de maximum 90 de zile, in functie de cele constatate.
Aceasta masura temporara se doreste a fi de tip preventiv, stimulativ ?i nu de sanc?ionare a firmei inca de la prima abatere.
In functie de situatia de fapt constatata in timpul controlului, ANAF ?i MAI pot constata une dintre urmatoarele lucruri si proceda in consecinta:
a) comerciantul este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplic? sanctiuni;
b) comerciantul este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt;
c) comerciantul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar pe piata exista aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare;
d) comerciantul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a transmis deja comanda distribuitorului autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt;
e) comerciantul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic pentru activitatea sa, situatie in care organul de control aplica avertismentul ?i stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (de exemplu, 90 de zile).
Potrivit Legii prevenirii, in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/institutia publica cu atributii de control are obligatia sa reia controlul, iar in situatia in care se constata neindeplinirea obligatiilor legale in termenul acordat, este sanctionata conform legii.
Aceasta masura este ultima acordata de Ministerul Finantelor Publice in ceea ce priveste obligativitatea de dotare a firmelor cu case de marcat electronice. Astfel, acestora le este recomandat sa intensifice demersurile pentru finalizarea avizarii tehnice, a fiscalizarii, instalarii si punerii in exploatare a noilor aparate de marcat.
Ministerul Finantelor Publice va continua sa monitorizeze permanent operatiunile pe care le presupune implementarea aparatelor de marcat cu jurnal electronic la nivel national.