Alo! Salut Gabita. Ce sa fac, bine… Cum? Ahaa… Pai ai rezolvat cu contextul, da…cu mindset-ul, competitorii. V-ati inteles, ati discutat intre voi? Aha. Sunteti si aliniati? Stii ca e o problema! Ahha…da. Super! Cum adica ce mai ramane de facut? La muuunca…la muuunca!
Asa cum spunea Miruna, la inceputul video-ului, trebuie sa ne apucam de munca. Caci succesul in afaceri inseamna in primul si in primul rand munca. Multa, multa munca. Ani de zile de munca. Dar cum facem noi asta? Suntem la inceput de drum, suntem one-man show sau doi-trei co-echipieri si trebuie sa indeplinim o gramada de roluri. Uneori 10, 15, 20 de roluri. Apropo de roluri…
Daca afacerea ta ar fi un film, ce nume ar avea?
Cum facem sa indeplinim atatea roluri? Pentru ca noi suntem la inceput de drum si suntem doar doi-trei. Si in plus nimeni nu s-a nascut invatat sa stie sa faca toate lucrurile. Va trebui sa te promovezi, sa vinzi, sa faci marketing, sa te ocupi de relatia cu clientii si dupa ce i-ai castigat. Trebuie sa faci contabilitate primara, trebuie sa faci treburi administrative, trebuie sa duci relatia cu contabilul, cu furnizorii, cu toti partenerii pe care ii ai. Ai o gramada de munca si sunt o gramanda de roluri! Pe care probabil nu vei sti cum sa le indeplinesti, pentru ca nimeni nu s-a nascut invatat. Si atunci cum facem toate lucrurile acestea?
Auzi? Tu dupa sendvisuri si tu dupa sifoane. Imediat, sigur ca da…Hai!!! Auzi…da-mi pauza! Nu ma duc…nu beau sifon…nu mai fac absolut nimic. Tai lemne, tai paine, scutur presurile…dar nu ma duc dupa sifoane. Si cine vreti sa le faca? Sa angajez oameni pentru asta? Sa le fac eu?
Titlul acestui episod este unul usor comunist: Diviziunea Muncii. Intentionat l-am ales, ca sa ne ramana in minte si sa nu uitam, pentru ca e foarte important sa stabilim cine ce face. Intr-o afacere, asa cum am spus mai devreme, sunt o gramada de lucruri de facut. Si voi folosi din nou un romglezism, pentru ca termenul in romana nu mi se pare frumos: core-business. Trebuie sa intelegem ceea ce pentru afacerea noastra este core business, si anume acele lucruri care ne fac pe noi sa fim noi, care fac clientii sa vina la noi si nu la altcineva. Acele lucruri care reprezinta esenta unei afaceri. Tot ceea ce este core business trebuie sa fie facut sau sa fie sub stransa indrumare a fondatorilor companiei. Altfel, lucrurile nu vor iesi asa cum ne dorim. Ceea ce nu este core-business, putem si chiar este recomandat sa externalizam sau macar sa delegam. Si am sa dau aici un exemplu din viata SmartBill.
Ce este core business la SmartBill?
La inceput noi am facut un program dupa chipul si asemanarea imaginatiei noastre. Prima versiune a fost scrisa de a la 0 de Radu si Ioana. Dupa care am avut primii colegi angajati. Si ei au fost in stransa legatura (si sub supraveghere) cu Radu si Ioana. Practic programul acesta este asa cum ni l-am imaginat noi. Am luat ceva din mintea noastra si am transpus-o in cod si ulterior intr-o interfata pe care o foloseau clientii nostri.
Daca de exemplu am fi luat o firma terta de programare si am fi spus: „Vrem sa facem un program care face toate lucrurile astea!”, cu toate specificatiile, ar fi iesit un soft, poate era bun, poate era foarte bun, nu stim. Dar nu era noi-ul acela, nu era esenta, nu era facut dupa chipul si asemanarea noastra. Asta a fost la noi core business. Am facut un program exact asa cum ni l-am imaginat noi. Si de asta niciodata nu ne-am putut pune problema sa dam altora, din alta parte, sa faca lucrurile acestea in locul nostru. La fel a fost si cu serviciul de relatii cu clientii. Nu am putut sa externalizam aceasta parte si am ales colegi pe care i-am indrumat, le-am aratat care sunt valorile noastre si au inteles partea asta. Asa am facut customer service la SmartBill, asa cum ne-am dorit noi. La fel a fost si cu partea de marketing.
In alte afaceri, pentru ca fiecare afacere are specificul ei, se pot externaliza mai multe lucruri decat am reusit noi. Si recomand sa faceti asta. Dar este totusi critic sa intelegeti ceea ce este la voi core-business. Ceea ce va face pe voi sa fiti voi. Si in acele domenii este musai ca fondatorii sa devina foarte buni, chiar daca la inceput nu sunt. Acelea sunt ariile unde nu are nimeni luxul de a nu straluci.
Twinkle twinkle little star. How I wonder where you are
Am stabilit ca nu putem sa dam din mana acele lucruri care sunt core-business in afacerea noastra. Vreau sa vorbim pe scurt despre celelalte lucruri pe care poate nu vrem sa le facem tot noi. Sau poate nu putem sa le facem. Din punctul meu de vedere exista 4 variante de a rezolva aceasta problema:
- Prima si cea mai evidenta este totusi sa le facem noi. Vrand, nevrand, nu avem bani sau nu avem de ales. Si trebuie sa invatam si sa ne sacrificam si mai mult timp, sa le facem si pe acelea.
- A doua cale este sa angajam, sa ne aducem oameni in echipa noastra care sa munceasca zi de zi alaturi de noi.
- A treia varianta este sa apelam la terti, sa externalizam unei companii un anumit subiect. De exemplu, vrem sa facem aceasta filmare. Si nu vrem sa o facem noi. Apelam la terti sa ne ajute cu ea.
- A patra varianta, care adesea este scapata din vedere, este pur si simplu sa alegem sa traim cu nevoia respectiva. Nu toata nevoile trebuie sau merita sa fie rezolvate. Unele pur si simplu raman nerezolvate si asta este.
I can live with that. Even if they cant
In urmatoarele episoade vom trece prin cateva idei despre recrutare si despre externalizarea la terti. Pana atunci urmareste-ne, da-ne subscribe pe canalul de Youtube , fa-ti un tatuaj cu noi :). Si nu uita: #crestesmart!