Noutatile din editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
1. Profitul investit in sustinerea invatamantului profesional-dual prin asigurarea pregatirii practice si formarii de calitate a elevilor devine scutit de impozit, conform unei modificari a Codului fiscal publicata in 20.11.2020 (Legea 262).
Invatamantul dual este o forma de organizare a invatamantului profesional si tehnic care se desfasoara pe baza de contract si are urmatoarele caracteristici:
- este organizat, intr-un cadru unitar, de catre unitatile de invatamant la solicitarea operatorilor economici sau a structurilor asociative interesate, cum ar fi camere de comert, asociatii patronale de ramura, clustere in calitate de potentiali angajatori si parteneri de practica;
- asigura o ruta alternativa de educatie si formare profesionala, organizata pe baza de parteneriat si conform unor contracte individuale de pregatire practica incheiate cu operatorii economici care asuma ca responsabilitate principala pregatirea practica a elevilor;
- operatorii economici asigura pregatirea practica a elevilor, bursa, cel putin la nivelul celei acordate din fonduri publice pentru invatamantul profesional, precum si alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor;
- se bazeaza pe un parteneriat extins, asigurand colaborarea dintre unitatile de invatamant partenere, autoritatile publice centrale si locale si mediul economic si asociativ.
Legea 262 din 20.11.2020 mai prevede ca beneficiaza de tratamentul fiscal al cheltuielilor efectuate in baza Legii sponsorizarii si Legii bibliotecilor si cheltuielile efectuate in baza lit. c) prezentate mai sus. Aceasta se aplica atat la platitorii de impozit pe profit cat si pe venitul microintreprinderilor.
2. MEEMA a transmis in 19.11.2020, 5.421 de contracte catre antreprenorii care au aplicat pentru microgranturi in cadrul schemei 1 (2000. euro) a programului pentru IMM-uri. Odata semnate de catre beneficiari, acestia din urma vor intra in posesia fondurilor pentru care au aplicat. De asemenea, in 20.11.2020 MEEMA a publicat si un tutorial pentruProcedura de lucru aplicatie electronica de inscriere,Modul Contractare.
3. A fost publicata o modificare la OUG 130/2020 care reglementeaza acordarea celor 3 tipuri de granturi (OUG nr. 199 din 18 noiembrie 2020).
Aceasta se refera la:
- introducerea in mod specific in lista de beneficiari eligibili pentru microgranturi a intreprinderilor individuale si familiale;
- se introduce posibilitatea de a aplica pentru microgranturi si pentru firmele infiintate in 2019 care nu au obtinut cifra de afaceri de 5.000 euro in 2019. Pentru acestea,plafonul minim al cifrei de afaceri se calculeaza prin inmultirea numarului de luni intregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro;
- se majoreaza bugetul pentru granturile de capital de lucru. Astfel, pentru aplicatiile de finantare depusepana la data de 28 octombrie 2020inclusiv, fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 1.067.095.588 euro (anterior bugetul era de 350.000.000 euro)
- bugetele pentru formele de sprijin sub forma de granturi pentru capital de lucru si investitii sunt indicative si se pot reloca intre tipurile de masuri in functie de nevoile IMM-urilor si in conditiile incadrarii in alocarea totala a masurilor.
4. A fost adusa o completare Ordonantei de urgenta 147/2020 care reglementeaza acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2. (OUG 198/2020).
Completarea vizeaza acordarea de zile libere parintilor in perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020 si in situatia in care, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, in baza hotararii Comitetului National pentru Situatii de Urgenta si analizei situatiei epidemiologice la nivel national, se dispune suspendarea activitatilor care impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant si continuarea activitatilor didactice in sistem on-line.
5. A fost publicata in Monitorul Oficial procedura privind acordarea esalonarii la plata in forma simplificata (O 3896/2020 publicat in MOF 1104/19.11.2020). Contribuabilii pot incepe sa depuna prin mijloace electronice de transmitere la distanta, cererile pentru accesarea esalonarii la plata simplificata.
Persoanele fizice si juridice pot accesa esalonarea la plata simplificata pe o perioada de cel mult 12 luni, pentru obligatiile fiscale principale si accesorii datorate dupa data declararii starii de urgenta. Cererile trebuie depuse pana la data de 15 decembrie 2020.
6. Potrivit informatiilor furnizate de ANOFM, cele mai cautate locuri de munca in prezent sunt: agent de securitate (1.147), lucrator comercial (952), muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor (863), muncitor necalificat la demolarea cladirilor, captuseli, zidarie (778), manipulant marfuri (643), muncitor necalificat in industria confectiilor (607), vanzator (588), confectioner-asamblor articole din textile (541), montator subansamble (539), operator confectioner industrial imbracaminte din tesaturi (425), vanzator ambulant de produse nealimentare (387), muncitor necalificat la ambalarea produselor solide si semisolide (371).
7. O noua propunere legislativa inaintata la Senat in 16.11.2020 vizeaza cresterea venitului net al salariatilor prin reintroducerea cotelor progresive de impozitare. Potrivit acesteia, salariul brut ar urma sa fie supus unor cote diferite de impozit, CAS si CASS in functie de nivelul acestuia.
8. In urma unui control ITM Bucuresti, pe data de 13.11.2020, la un singur angajator care presta activitati de curierat, au fost identificate 51 de persoane care desfasurau activitate fara forme legale de munca, pentru care s-a aplicat o sanctiune maxima de 200.000 de lei.
9. ONRC a publicat in 16.11.2020 un comunicat in care sintetizeaza noutatile legislative aduse de OUG 195/2020 respectiv prelungirea pe o perioada de 9 luni, a urmatoarelor masuri:
- derularea activitatii oficiilor registrului comertului in principal, prin mijloace electronice si prin corespondenta.
- activitatea de lucru cu publicul la ghiseele institutieise deruleaza, in continuare, pe parcursul unui program de lucru de 4 ore, fractionat in doua intervale orare, iar in perioada cuprinsa intre acestea se dezinfecteaza spatiile afectate lucrului cu publicul.
- declaratiile pe proprie raspunderecare se anexeaza la cererea de inregistrare/alte cereri pot avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si pot fi transmise la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratiile pe proprie raspundere pot fi si in forma autentica, certificata de avocat sau date la oficiul registrului comertului.
- specimenul de semnatura, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiul registrul comertului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui inscris sub semnatura privata, fara nicio alta formalitate sau se poate da la oficiul registrului comertului.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.