1. S-a extins termenul pentru care se pot restructura obligatiile bugetare – de la cele scadente la 31 martie 2020 cat era prevazut initial in OUG 90/2020, la cele scadente la 31 iulie 2020 (Legea 114/08.07.2020).
Potrivit noului act normativ adoptat in acest sens, in scopul revitalizarii si evitarii deschiderii procedurii insolventei, firmele aflate in dificultate financiara si pentru care exista riscul intrarii in insolventa, isi pot restructura obligatiile principale bugetare restante la data de 31 iulie 2020 si neachitate pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala, precum si obligatiile bugetare accesorii. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante la data de 31 iulie 2020 si obligatiile bugetare declarate sau stabilite de ANAF prin decizie dupa data de 1 august 2020 aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 iulie 2020, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre 21 martie 2020 si data de 31 iulie 2020 inclusiv.
2. Au fost publicate competentele in efectuarea verificarii documentare a contribuabililor, intr-un proiect publicat de ANAF in 7 iulie 2020. Pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului, Fiscul poate proceda la o verificare documentara care consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a acestuia pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale. In situatia in care se constata ca exista un risc fiscal cuantificabil in baza declaratiilor depuse de contribuabil sau a oricaror documente detinute de organul fiscal sau primite de la terti, Fiscul poate stabili situatia de fapt fiscala prin calcularea unor diferente de creante fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune masurile necesare respectarii prevederilor legale. Aceasta metoda de control fiscal ar trebui utilizata, in principal, pentru actiuni de prevenire si conformare. Potrivit proiectului de ordin, verificarea documentara se va efectua de catre structurile cu atributii de inspectie fiscala, de structurile cu atributii de control antifrauda si de structurile cu atributii de verificare a situatiei fiscale personale.
3. S-a modificat valoarea minima pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa (Legea 113/2020).
Legislatia prevede o valoare-prag care reprezinta cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa. Noua valoare-prag este de 50.000 lei atat pentru creditori, cat si pentru debitori (anterior era 40.000 lei), inclusiv pentru cererile formulate de lichidatorul numit in procedura de lichidare prevazuta de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru creante de alta natura decat cele salariale, iar pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat.
4. A fost identificata o situatie complicata in ceea ce priveste angajatii in somaj tehnic, in sensul ca unii dintre acestia figureaza ca neasigurati in sistemul informatic al CNAS, desi ar trebui sa figureze ca asigurati atat timp cat indemnizatiile primite sunt supuse CASS.
In baza unui comunicat de presa al Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate din 09.07.2020 institutia a aratat ca CNAS importa in SIUI datele de la ANAF, care primeste de la angajatori Declaratia 112. In Declaratia 112, incepand cu luna aprilie 2020, mai multi angajatori nu au incadrat corect personalul aflat in somaj tehnic si nu a fost specificata perioada in care personalul s-a aflat in somaj tehnic. Astfel, in datele importate de la ANAF in SIUI s-au preluat informatic formularele in care personalul aflat in somaj tehnic a fost inscris la categoria salariat cu contributie zero la sanatate. O modalitate de a regla aceasta consta in depunerea declaratiilor rectificative de catre angajatori. Aceasta noua declaratie da posibilitatea ca in termen de 48 de ore SIUI sa recunoasca statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.
5. Firmele din Romania vor putea beneficia de noi masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014 2020, in contextul crizei COVID-19, precum si de alte masuri in domeniul fondurilor europene, in ipoteza in care se va publica in MOF un proiect de ordonanta de urgenta anuntat de Ministerul Economiei in 9 iulie 2020.
Proiectul de act normativ are in vedere crearea unor forme de sprijin sau instrumente din fonduri externe nerambursabile pentru:
a) asigurarea unui microgrant pentru capital de lucru destinat microintreprinderilor fara salariati, precum si PFA/CMI;
b) asigurarea capitalului de lucru necesar IMM-urilor;
c) realizarea de investitii necesare pentru extinderea/reabilitarea/modernizarea capacitatilor de productie existente, realizarea unor capacitati de productii noi, achizitionarea de echipamente, utilaje si instalatii, precum si pentru modernizarea, reabilitarea, extinderea cladirilor existente sau achizitionarea unor cladiri destinate activitatilor de productie noi, inclusiv pentru achizitionarea de terenuri necesare realizarii investitiilor in limita a 10% din valoarea proiectelor care fac obiectul cererilor de finantare.
6. Pentru plata pana la scadenta (adica pana la 25.07.2020) a impozitului pe profit sau pe venitul microintreprinderilor, pe trimestrul 2, firmele vor putea beneficia de o bonificatie de 10% (OUG 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si prorogarea unor termene). Aceeasi bonificatie se va putea aplica si pentru platile scadente pana la 25 octombrie 2020, pentru trimestrul 3.
7. S-a completat lista de venituri scutite de impozit pe venit in cazul persoanelor cu handicap grav sau accentuat cu veniturile din transmiterea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlul de mostenire, indiferent de momentul dezbaterii succesiunii (Legea nr. 104/06.07.2020).
Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.
Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.