Iata care sunt noutatile cu impact pentru mediul business, prezentate pe scurt in editia de saptamana aceasta a cronicii antreprenoriale:
- Luna martie este marcata de cateva scadente importante la nivel de declaratii fiscale:
- 25 martie este termenul pentru definitivarea impozitului pe profit pe anul 2020 (depunerea declaratiei 101)
- 31 martie este termenul pentru depunerea cererilor pentru esalonare simplificata, sub sanctiunea decaderii. La cerere, se poate anexa graficul de esalonare reprezentand cuantumul propus al ratelor de esalonare.
- 31 martie este totodata termenul pentru a efectua trecerea de la impozit pe profit la impozit pe veniturile microintreprinderilor, respectiv pentru depunerea D 010/700.
Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit trebuie sa comunice organelor fiscale aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
- Au fost publicate normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Desi legea a fost publicata in luna iulie 2019, normele de aplicare au fost publicate abia in 09.03.2021 prin Ordinul nr. 37 din 2 martie 2021. Totodata, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a publicat un plan national de instruire pentru diferitele tipuri de entitati raportoare, precum auditorii financiari, institutiile de credit, avocati, consultanti fiscali, notari publici, agenti imobiliari, etc.
- Au fost aduse cateva modificari Legii contabilitatii prin OUG 13/2021 prin introducerea prevederii ca situatiile financiare anuale consolidate precum si situatiile financiare interimare se pastreaza 10 ani si ca informatiile cu caracter public, cuprinse in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale, sunt cele publicate pe site-ul Ministerului Finantelor. Acestea se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor si sunt extrase din situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale depuse de entitati la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor.
- O noua propunere legislativa inregistrata la Senat spre dezbatere vizeaza clarificarea unui aspect referitor la termenul de formulare a cererilor in vederea solutionarii unui conflict de munca. Referitor la acest termen exista prevederi similare in Codul Muncii si in Legea dialogului social care duc la dificultati in interpretare.
Concret, art. 268 alin.(1) lit. a) din Codul muncii arata ca cererile in vederea solutionarii unui conflict de munca pot fi formulate in termen de 30 de zile calendaristice de la data in care a fost comunicata decizia unilaterala a angajatorului referitoare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau incetarea contractului individual de munca. Pe de alta parte, in Legea dialogului social (L62/2011), la art. 211 lit. a) se arata ca cererile pot fi formulate de cei ale caror drepturi au fost incalcate dupa cum urmeaza:a) masurile unilaterale de executare, modificare, suspendare sau incetare a contractului individual de munca, inclusiv angajamentele de plata a unor sume de bani, pot fi contestate in termen de 45 de zile calendaristice de la data la care cel interesat a luat cunostinta de masura dispusa.
Pentru a elimina aceste neclaritati se propune eliminarea completa a acestei prevederi din Legea dialogului social (62/2011) si mentinerea ei in Codul muncii dar cu extinderea termenului de la 30 la 45 de zile.
- ANAF a publicat recent un Ghid privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Ghidul este disponibil aici.
- Legea bugetului de stat si Legea bugetului asigurarilor sociale au fost publicate in Monitorul Oficial in 9 martie 2021. In ce priveste bugetul de stat acesta s-a stabilit la venituri pentru suma de 173.700,8 milioane lei, iar la cheltuieli la suma de 326.407,2 milioane lei credite de angajament si in suma de 261.050,5 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 87.349,7 milioane lei.
In privinta bugetului asigurarilor sociale de stat castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea acestuia pe anul 2021 este de 5.380 lei.
Cuantumul ajutorului de deces se stabileste astfel in cazul:- asiguratului sau pensionarului, la 5.380 lei
- unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 2.690 lei
- Ministerul Economiei a publicat situatia actualizata a granturilor la data de 12 martie 2021, astfel:
- Masura 1 – Microgranturi – din cele 29.250 de solicitari transmise, 19 sunt in curs de clarificare, au fost respinse 9.648 si admise 19.583. Au fost platite 17.193 solicitari.
- Masura 2 – Granturi pentru capital de lucru – din cele 22.226 solicitari transmise, 56 sunt in curs de clarificare, au fost respinse 2.733 si admise 16.726 din care platite doar 3.068.
- Masura 3 – Granturi pentru investitii are 27.736 de cereri pentru o suma totala de 15.889.215.181 lei.
- Institutul National de Statistica a publicat valoarea castigului salarial mediu brut pe economie in luna ianuarie 2021. Acesta a fost 5.549 lei iar cel net de 3.395 lei. Valorile cele mai mari s-au inregistrat in sectorul IT (8.107 lei) iar cele mai mici, in hoteluri si restaurante (1.732 lei)
- Actiunile de control ale Inspectiei Muncii din prima saptamana a lunii martie 2021 au aratat ca exista urmatoarele neconformitati in zona de relatii de munca si de SSM, astfel:
- in relatiile de munca: primirea la munca fara incheierea CIM in forma scrisa, prestarea muncii in afara timpului de munca prevazut in CIM cu timp partial, nu se pastreaza la locul de munca copii CIM si evidenta orelor lucrate, nu se acorda spor de repaus saptamanal, spor de noapte, munca in zilele de sarbatoare legala fara compensare zile libere sau spor, lipsa repartizarii programului de lucru in CIM cu timp partial, lipsa contract colectiv de munca, primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor de munca cu timp partial, neindeplinira masurilor dispuse la termenul stabilit de inspectorii de munca.
- in domeniul SSM: nu se aplica marcaje de securitate pentru pastrarea distantei intre clienti, lipsa triajul epidemiologic la intrarea in unitate si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru clienti, nu a fost revizuita evaluarea riscurilor in contextul infectarii cu noul coronavirus, angajatorul nu a desemnat responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intra in unitate si a lucratorilor, nu au fost afisate la toate locurile de munca reguli de conduita obligatorie pentru angajati si pentru toate persoanele care intra in spatiul organizat de angajator cu privire la prevenirea imbolnavirilor cu SARS-CoV-2, nu a fost actualizat Planul de prevenire si protectie urmare reevaluarii riscurilor, organizarea necorespunzatoare a locului de munca. Nu au fost refacute instructiunile proprii specifice riscului de contaminare cu SARS-CoV-2.
Testeaza gratuit programele noastre: Program Facturare, Program Gestiune sau Program Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.