Noutatile legislative din saptamana aceasta sunt prezentate pe scurt in cronica antreprenoriala:
1. Formularul101 „Declaratie privind impozitul pe profit” a fost modificat prin OPANAF 310/2023 in sensul ca acesta poate fi utilizat si de membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit.
Grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit se constituie din cel putin doua dintre urmatoarele entitati:
(i) o persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene si una sau mai multe persoane juridice romane/persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene la care aceasta detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot al acestora;
(ii) cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
(iii) cel putin doua persoane juridice romane detinute, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica/fizica, rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii;
(iv) cel putin o persoana juridica romana detinuta, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania al acestei persoane juridice straine.
Declaratia anuala-formular 101 se depune la organul fiscal competent, impreuna cu formularul 101 al fiecarui membru, pana la termenele legale.
2. ANAF clarifica intr-un comunicat ca persoanele juridice romane, care in anul 2022 au fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor si care indeplinesc conditiile pentru aplicarea acestui sistem si in 2023, NU au obligatia de a depune declaratie de mentiuni pentru a comunica mentinerea acestui sistem de impunere.
3. Pentru inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile in contabilitate se utilizeaza conturile din grupa 605 Cheltuieli privind utilitatile, detaliate pe urmatoarele conturi:
6051. Cheltuieli privind consumul de energie
6052 Cheltuieli privind consumul de apa
6053 Cheltuieli privind consumul de gaze naturale
6058 Cheltuieli cu alte utilitati
4. Spatiului Privat Virtual este obligatoriu incepand cu 01 martie 2022 pentru persoane juridice precum si persoanele fizice care desfasoara o activitate economica in mod independent.
Persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de O.U.G nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, incepand cu data de 16.02.2023, pot transmite solicitarile numai prin Formularul de contact din cadrul serviciului Spatiul Privat Virtual.
Formularul de contact din spatiul public permite transmiterea solicitarilor numai de catre persoanele fizice si numai in situatia in care campul Cod de identificare fiscala este completat cu un CNP/NIF valid.
In situatia in care acest camp este completat cu alte informatii, respectiv CUI/CIF, contribuabilul/platitorul primeste urmatoarea atentionare: “Aceasta categorie (Asistenta si indrumare de specialitate in domeniul fiscal) din cadrul Formularului de contact este destinata exclusiv persoanelor fizice. Va rugam sa utilizati Formularul de contact din cadrul serviciului Spatiul Privat Virtual.
5.Declaratia 107 este declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/ mecenatului/ burselor private. Declaratia se depune de catre:
a) contribuabilii, platitori de impozit pe profit, care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acorda burse private;
b) contribuabilii, platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, care efectueaza sponsorizari, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii.
Declaratia 177 reprezinta Cererea privind redirectionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Actul normativ care reglementeaza aceasta declaratie este OPANAF 1679/2022.
Formularul se completeaza si se depune de catre contribuabilii care, potrivit legii, dispun redirectionarea impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, dupa caz, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private.
Termen de depunere:
a) in termen de maximum 6 luni de la termenul legal de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe profit;
b) in termen de 6 luni de la termenul legal de depunere a declaratiei de impozit aferente trimestrului IV, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
6. DGRFP Brasov a publicat un material util cu privire la regulile de intrare-iesire in/din sistemul TVA la incasare.
Documentul complet se gaseste AICI.
7. Directia Generala Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF monitorizeaza achizitiile intracomunitare de autoturisme de lux rulate. In data de 16 martie s-au verificat 37 de autovehicule cu numere temporare din alte state si 67 de platforme si trailere de transport autoturisme rulate, in punctele de trecere a frontierei din Nadlac, Varsand, Turnu si Cenad. Astfel, au fost identificate si indisponibilizate 78 autoturisme de lux rulate, care aparent tranzitau Romania catre Bulgaria, sau erau refacturate de firme interpuse de tip „fantoma” din Slovacia, Italia sau Ungaria.
Pentru prevenirea riscului fiscal al descarcarii si valorificarii acestora s-au verificat atat furnizorii si beneficiarii reali, cat si traseul transportului, iar transportatorii au fost instiintati ca trebuie sa descarce in Romania doar in prezenta inspectorilor antifrauda fiscala. Datele din analiza de risc fiscal referitoare la firmele implicate in fraudarea TVA provin din schimbul de date ANAF-RAR si Eurofisc, din platformele de anunturi online si din petitii sau sesizari.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.