Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Indicatori de masurare a productivitatii si costului angajatilor

Indicatori de masurare

Masuratorile pe care le pot face societatile cu privire la angajati pot fi aplicate nu doar performantei departamentului de resurse umane, ci si productivitatii si costului angajatilor din intreaga societate.

Vom analiza 5 indicatori care pot dezvalui eficienta angajarilor, precum si capacitatea angajatilor de a genera venituri intr-un mod rentabil.
Indicatorii sunt foarte relevanti intr-o societate intensiva din punct de vedere al fortei de munca, unde productivitatea angajatilor reprezinta principalul motor al profitului.

1. Costul pe angajare

Eficienta reala a unui program de angajare este calitatea personalului nou angajat, in special atunci cand sunt necesari angajati cu inalta calificare.

Totusi, chiar si in aceste situatii, conducerea departamentelor de resurse umane ar trebui sa acorde atentie costului mediu necesar pentru angajare. Problema este considerabil mai importanta in situatiile in care o societate trebuie sa angajeze in masa si se asteapta sa continue sa faca acest lucru pe o perioada indelungata.

Calculul costului per angajare consta in adunarea tuturor costurilor de angajare si apoi impartirea acestora la numarul total de angajati in perioada de masurare.

Formula de calcul: total cheltuieli cu angajarile/ numarul total de angajati

Costurile de angajare cuprind:

– costuri de reclama

– costurile cu firmele de recrutare externe

– costurile cu testarea candidatilor

– costurile cu forta de munca interna implicata in procesul de recrutare.

2. Costul inlocuirii unui angajat

Costul inlocuirii unui angajat poate fi extrem de ridicat, insa este atat de dispersat, incat conducerea societatii poate sa nu fie intotdeauna constienta de el. Urmarirea acestui indicator permite acordarea unei atentii mai mari cauzelor care determina angajatii sa paraseasca compania – de exemplu imbunatatirea beneficiilor.

Formula de calcul: Costul total de inlocuire al pozitiilor/Numarul de inlocuiri efectiv realizate

Costul total de inlocuire a pozitiilor cuprinde toate costurile de angajare si in plus poate cuprinde:

– costul cu productivitatea pierduta (mai dificil de masurat)

– costul cu trainingul noilor angajati

– costul cu orele suplimentare efectuate de noii angajati care presteaza si munca celor care nu au fost inlocuiti.

3. Rata de fluctuatie a angajatilor

Cand un angajat paraseste compania, costul inlocuirii acelei persoane este extrem de ridicat. Afacerea trebuie sa plateasca pentru recrutare si instruire si, de asemenea, sa suporte o perioada de eficienta redusa pana cand persoana nou-venita devine la fel de eficienta ca persoana care a plecat. Din aceste motive, o examinare atenta a ratei de fluctuatie a personalului este o sarcina importanta in orice societate.
Pentru a calcula rata de fluctuatie a personalului, se imparte numarul de echivalenti cu norma intreaga (ENI) care au parasit afacerea in perioada de masurare si se imparte la numarul mediu de angajati pe statele de plata ale companiei in acea perioada.

Formula de calcul: ENI care au parasit compania in perioada de masurare/ ((ENI la inceput de perioada + ENI la final de perioada) / 2)

Perioada de masurare poate fi luna sau anul, in functie de marimea companiei.

Intotdeauna va exista o anumita fluctuatie a angajatilor din cauza unor probleme care sunt dincolo de controlul unui angajator, cum ar fi mutarea in alt oras. De asemenea, poate fi dificil sa retii angajatii intr-o piata a muncii restransa, unde acestia au competente care sunt foarte solicitate. In consecinta, va exista un anumit nivel de fluctuatie inevitabila a angajatilor. Astfel, utilizarea corecta a masurarii fluctuatiei angajatilor este de a sti cand aceasta depaseste un nivel de baza normal, ceea ce necesita o cunoastere considerabila a motivelor precise pentru care angajatii pleaca.

4. Vanzarile pe persoana

In unele industrii, exista o relatie directa intre eficienta si eficacitatea angajatilor unei companii si vanzarile rezultate. Aceasta relatie este deosebit de adevarata in industriile in care angajatii factureaza clientilor pentru timpul lor. In astfel de industrii, masuratoarea vanzarilor per angajat este urmarita indeaproape.
Pentru a calcula vanzarile per angajat, impartiti vanzarile totale din ultimele 12 luni la numarul mediu de echivalenti cu norma intreaga din acea perioada.

Formula de calcul : Vanzari /((ENI la inceput de perioada + ENI la final de perioada) / 2)

Masuratoarea vanzarilor per angajat este una populara, dar se concentreaza doar pe vanzarile brute. O companie poate avea o masuratoare a vanzarilor per angajat incredibil de mare si totusi sa piarda bani.
O masuratoare mai focalizata este masuratoarea profitului per angajat.

5. Profitul pe persoana

Intr-o companie de servicii exista o legatura directa dintre angajati si profitul generat. In mod special, aceasta se aplica in zone precum : service-ul de echipamente, consultanta si management sau audit. In astfel de societati este important sa fie monitorizat profitul pe angajat.
Pentru a calcula acest indicator, se va imparti profitul operational la numarul mediu de angajati in echivalent norma intreaga.

Formula de calcul este: profit operational / ((ENI la inceput de perioada + ENI la final de perioada) / 2)

Acest indicator nu este util in situatia in care profiturile sunt minimale, fiindca nu ar furniza nicio informatie relevanta. De asemenea, nu este util in cazul societatilor de productie, care utilizeaza echipamente complexe si un numar mic de angajati care sa le opereze.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *