Legea gestionarului ridica multe intrebari entitatilor publice si private. Pentru a o intelege mai bine am clarificat cateva aspecte referitoare la ce este un gestionar si ce conditii trebuie sa indeplineasca, ce sunt garantiile si cum se pot constitui, cine isi asuma raspunderea pentru pagubele produse.
Ce este un gestionar ?
Gestionarul este un angajat al unei entitati care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a acesteia.
Legea inventarierii, care se aplica atat entitatilor publice cat si private, prevede ca toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.
Cu toate ca entitatile private sau publice trebuie sa atribuie in raspundere gestionara activele fie unui angajat, fie administratorilor, legislatia prevede si reglementeaza activitatea gestionarilor doar din entitatile prevazute la art 176 din Codul penal, mai precis autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice care administreaza sau exploateaza bunurile proprietate publica (Legea 22/1969).
Cu toate acestea, entitatile private pot utiliza ca si reper prevederile legii anterior mentionate pe care le prezentam mai jos si isi pot stabili prin proceduri proprii modul de atribuire a raspunderii gestionare.
Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru a putea fi gestionar?
1. sa ai 21 ani (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie poate fi indeplinita si de o persoana in varsta de 18 ani).
2. sa fi absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta (cu exceptia anumitor categorii de gestiuni unde aceasta functie presupune finalizarea unui liceu sau a unei scoli profesionale cu specializare in gestiune);
3. sa ai cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
Atentie! Nu poate indeplini functia de gestionar o persoana care a fost condamnata pentru savarsirea anumitor infractiuni cum ar fi: infractiuni contra patrimoniului, de coruptie, de fals, cele referitoare la legea societatilor comerciale, pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, etc.
Constituirea de garantii de catre gestionar
In functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara.
Iata cateva restrictii:
- nu sunt admise garantiile reciproce intre gestionari;
- aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari.
- se va declara, in scris, daca s-au mai constituit alte garantii.
- constituirea garantiei se va face in baza unui contract scris
Garantiile suplimentare, constau din :
a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de entitate, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar ;
b) obligatii asumate de terti fata de entitate, de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.
Care este nivelul unei garantii in numerar?
- Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului, aceasta nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
- In cazul gestionarilor retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni.
- Garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din castigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele din contul garantiei in numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.
Exceptie de la constituirea unei garantii, se aplica pentru persoana care inlocuieste temporar un gestionar sau celui caruia i se incredinteaza o gestiune pentru o perioada de maxim 60 zile.
Pentru garantie se acorda o dobanda anuala, stabilita de depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decat dobanda acordata pentru depozitele la termen pe un an.
Garantia in numerar si dobanda aferenta pot fi ridicate de catre gestionar la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, daca nu a cauzat o paguba sau daca paguba a fost acoperita in intregime.
Raspunderea gestionarului pentru pagubele produse
Gestionarul este cel care raspunde integral fata de entitate pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa.
Potrivit Codului Muncii si a Legii nr. 22/1969, angajatii raspund material, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu sunt considerate infractiuni.
Mai precis, Codul Muncii prevede ca toti salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor. In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
Atentie! Cand paguba in gestiune a fost cauzata de gestionar impreuna cu un alt angajat din societate, acestia raspund integral, fiecare in masura in care a contribuit la producerea pagubei. Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la producerea pagubei, atunci despagubirea se repartizeaza proportional cu castigul mediu al fiecaruia pe ultimele 3 luni.
Ce nu inteleg eu din lege este ce studii trebuie sa aiba un gestionar. Poate sa aiba calitatea de gestionar orice persoana care a absolvit orice fel de liceu sau orice fel de scoala generala. Pentru ca legea la alin.3 spune ca persoana trebuie sa aiba cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
La ce se refera cand spune ca trebuie sa aiba cunostintele necesare vorbind din punct de vedere a studiilor?
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata.
Noi consideram ca nu este necesara o anumita specializare a studiilor;?este suficienta absolvirea unei unitati de invatamant medii, indiferent de profil (desi legea prevede scoala generala sau echivalenta, in codul COR aferent pozitiei de gestionar, se prevede necesitatea studiilor medii).
Pe de alta parte, punctul 3 presupune ca persoana respectiva sa aiba cunostintele necesare indeplinirii acestei atributii, lucru care?se poate asigura prin agrearea fisei postului si evaluarea ulterioara de catre conducerea entitatii a capacitatii angajatului de a desfasura cu succes atributiile. Asadar, noi consideram ca este vorba mai degraba de o validare interna a capacitatii de a fi gestionar si nu de una externa.
Speram ca acest raspuns a fie pe masura asteptarilor.
Zi frumoasa!
Se pot cere chiar ?i studii superioare in cazul in care gestionarul trebuie sa ocupe functia de administrator cu atributii de gestionar.
Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie si nu stiu in temeiul carui articol din Lege sa-mi intemeiez raspunsul: directorul unitatii de stat in care lucrez imi solicita o dublura a cheii de la gestiunea de care raspund, iar pana in momentul de fata am refuzat sistematic sa-i „indeplinesc dorinta”. Totusi, consider ca ar fi oportun sa-i raspund bazandu-ma si invocand un articol (argument) din Legea Gestiunii, de aceea va solicit un raspuns pertinent. Va multumesc anticipat!
Buna ziua,
Multumim pentru atentia cu care ne cititi!
Ati putea invoca articolul 10 din legea 22/1969, actualizata 2016, privind angajarea gestionarilor si constituirea de garantii, spunand ca gestionarii sunt obligati sa constituie o garantie in numerar si raspund pentru bunurile aflate in gestiune. Astfel conditionati predarea unei chei de la gestiune, cu responsabilizarea pentru bunurile aflate in gestiunea respectiva.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Buna ziua! Lucrez că subofițeri in armată pe funcția de asistent medical, iar comandantul unității, mă obligă să iau gestiunea unității am dreptul să refuz deoarece nu am cunoștință dar el mă obligă spunând că e un ordin.
Buna ziua Ioan,
Nu cunoastem aspectele legislative in zona de institutii publice referitoare la obligatiile privind gestiunile. Insa, in opinia noastra, aceasta este o atributie suplimentara inclusa in fisa postului si ar trebui sa rezulte din acordul ambelor parti.
Mult succes si o zi frumoasa!
Buna ziua! Poate ma puteti ajuta cu un raspuns!
Lucrez ca gestionar la o companie privata din industria alimentara si sunt pus in urmatoarea situatie:
Eu receptionez materiile prime fizic si scriptic,tot eu urmaresc ce mp intra in productie(denumire,lot.data de valabilitate) si ca sarcina noua ar trebui sa scad toate aceste mp pe baza retetelor, din gestiunea mea.
Nu e acesta un conflict de interese?Exista vreun articol pe care as putea sa-l invoc sa refuz aceasta noua sarcina?
Multumesc!
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
De regula, gestionarul este responsabil cu stocul fizic de bunuri existent in gestiune: aceasta inseamna evidenta intrarilor dar si a iesirilor, astfel incat stocul fizic efectiv existent in depozit/magazie sa corespunda cu stocul scriptic care rezulta din documente.
In momentul in care se elibereaza materii prime in productie,este o etapa fireasca sa efectuati scaderea din gestiunea dvs. a acestora.
Trebuie sa scadeti din gestiune cantitatea de materie prima care iese efectiv din depozit. Scaderea din gestiune pe baza retetei, utilizand procesul invers (pornind de la produsele finite rezultate si apoi descarcand pe baza retetelor) poate conduce la descarcari gresite de gestiune, fiindca este posibil ca reteta de productie sa produca un procent de pierderi care sa nu se realizeze, sau din contra sa se depaseasca si atunci materiile prime consumate sa nu mai respecte regulile din reteta.
Asadar, va recomandam sa efectuati scaderea din gestiune, dar pe baza ordinului (necesarului) de productie conform cu care dumneavoastra trimiteti efectiv materiile prime din depozit in productie.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Bun? ziua .
Lucrez ca ?i casier colector de lei ?i valut? la mai multe agen?ii.
La unele agen?ii ?nt?mpin greut??i ?n sensul c? at?t leii c?t ?i valuta nu sunt aranja?i ?n vederea pred?rii, adic? fiecare bancnot? s? fie ?n teancul ei , cele de 10 la teancul de 10 , cele de 50 la teancul de 50 s.a.m.d.
Precizez faptul c? doar de la o agen?ie se ridic? sume mari de bani iar datorit? faptului c? banii nu sunt aranja?i , pierd foarte mult timp s? ?i aranjez ?n ideea c? eu consider c? nu e obliga?ia mea s? aranjez banii ?nainte de ai prelua at?ta timp c?t ?nc? nu i-am num?rat , verificat dac? nu sunt fal?i ?i apoi semnarea documentelor de predare – primire , motiv pentru care v? rog respectuos s? m? ajuta?i dac? exist? temei legal , ca conducerea societ??ii unde lucrez , s? oblige gestionarii ca ?naintea pred?rii banilor s? ?i aranjeze .
Cu speran?a c? m? ve-?i putea ajuta, v? mul?umesc anticipat .
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
Nu exista un temei legal care sa prevada obligativitatea aranjarii numerarului care va fi predat.
Exista insa posibilitatea sa solicitati partenerului dvs ca acest lucru sa fie mentionat in contractul de prestari servicii in baza caruia se face colectarea, sau in fisa postului gestionarului. Acest lucru tine de intelegerea dintre parti si nu de o prevedere legala.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Lucrez ?ntr-o unitate militar? ?i ?nt?mpin o situa?ie mai delicat?. Sunt ?ncadart pe o func?ie care prevede gestiune, o am ?n administrare, dar mi s-a m-ai dat ,,for?at? ?nc? o gestiune. Nu exist? nicio posibilitate legal? s? pot sc?pa doar cu o singur? gestiune???
Buna ziua,
Multumim pentru intrebarea adresata,
Nu cunoastem o prevedere legala care sa limiteze numarul de gestiuni pe care o persoana sa le administreze. Acestea ar trebui sa fie trecute in fisa postului.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos.
O zi frumoasa!
Nu vedem o solutie in baza careia sa puteti refuza acest lucru.
Bun? ziua! Sunt director adjunct la ?coala Gimnazial? nr.21 Timi?oara. Administratorul ?colii se va pensiona la jumatatea lunii viitoare. ?coala va ramane fara administrator de patrimoniu. Cine poate prelua inventarul? Dup? cum am citit la cap.9 din Legea gestionarului acolo se precizeaz? ,,conduc?torii institu?iilor publice nu pot face opera?ii de primire, p?strare de bunuri. Eu, conform legii, ?n calitate de director adjunct, care este o func?ie de conducere, nu am dreptul s? preiau inventarul. Am ?n?eles bine? V? rog s? ?mi da?i un r?spuns.Mul?umesc.
Buna ziua,
Va multumim pentru intrebarea adresata,
Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.
Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: ?conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri.
Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dumneavoastra in calitate de director adjunct nu veti putea prelua aceste atributii.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos,
O zi frumoasa!
Bun? ziua! La ?coala unde func?ionez ca director adjunct avem urm?toarea situa?ie: administratorul de patrimoniu se pensioneaz? luna viitoare ?i nu vom mai avea post de administrator. Cui va preda inventarul ?colii? Mi s-a propus mie. Citind legea gestionarului, articolul 9 prevede urm?toarele: ,,conduc?torii institu?iilor publice nu pot face opera?ii de primire, p?strare ?i eliberare de bunuri ”. V? rog s? m? ajuta?i cu un r?spuns. Mul?umesc!
Buna ziua,
Toate elementele de natura activelor trebuie sa fie date in raspundere gestionara sau in folosinta, dupa caz, salariatilor ori administratorilor entitatii.
Asa cum spuneti si dumneavoastra in legea gestionarului este subliniat faptul ca: ?conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii cu atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri?.
Consideram ca va fi nevoie sa se atribuie functia de administrator/gestionar unei alte persoane. Dvs. in calitate de director adjunct nu veti putea prelua aceste atributii.
Speram ca raspunsul nostru va este de folos,
O zi frumoasa!
Bună dimineața . Vanzatorii din magazine trebuie sa depuna garantie ca si gestionarii ?
Buna ziua Horia,
Nu exista un act normativ care sa prevada aceasta obligatie.
Mult succes!
Buna ziua!
Sunt angajat de 1 an si 3 luni pe postul de facturist , ( interviul initial fiind ca gestionar)
atributii de gestionar intrari, iesiri, evidenta stocului,manipulare marfe + atributiile de facturist , contabilitate primara , facturare, preluare/predare comenzi marfa, depunere numerar la banca, legatura cu clienti, portofoliu de clienti vechi noi, incheierea de contracte, tinerea interviului cu noi angajati, trimitere marfa catre clientii …. Diverse acivitati de procurare materiale de birotica, etc..
Domeniul de activitate: materiale de constructii
1. daca sunt angajat pe hartie ca si facturist , fara mentiunea de gestionar, raspund doar de fisa postului de facturist?
2. un salar orientativ?
3. care ar fi postul real pe care il ocup?
Buna Adrian,
Multumim ca ne cititi!
1. Dumneavoastra trebuie sa raspundeti doar de ceea ce este mentionat in fisa postului, fiindca aceasta a fost agreata la angajare.
2. Salariile sunt confidentiale – negociate de ambele parti si difera in functie de numeroase aspecte (e.g. studii, functie, responsabilitati etc.). Astfel, ne este dificil sa va oferim o valoare estimativa.
3. Conform descrierii oferite de dumneavoastra in intrebarea de mai sus si avand in vedere ca va ocupati si de partea de gestiune a stocurilor si de manipulare a marfii, pare ca functia pe care dumneavoastra o ocupati este aceea de lucrator gestionar.
Sper ca raspunsul nostru sa va fie de folos!
Zi frumoasa!
Buna ziua! Ma confrunt cu urmatoarea situatie: sunt bibliotecar la o unitate scolara, muncitorul care se ocupa de csierie se pensioneaza iar directorul ma obliga sa preiau si functia acestuia. Este legal?
Buna ziua Doru,
Daca in fisa postului nu sunt mentionate atributii/responsabilitati/activitati ce tin de casieriei unitatii, atunci nu va poate obliga nimeni sa faceti alte activitati decat cele prevazute in fisa postului, fiindca aceasta se discuta si se agreaza de catre ambele parti (angajat si angajator).
Speram ca raspunsul nostru sa va fie de ajutor.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Va rog, daca ne puteti spune in ce conditii se poate aplica o scutire de garantie pentru persoanele care nu figureaza ca gestionari ( sunt sefi de departamente si au atributii de gestionar) in cadrul unei institutii publice? Va multumesc
Buna ziua Marina,
Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218
Noi consideram ca pentru a se putea retine garantia, angajatul ar trebui sa fie angajat sau trecut in functia de gestionar.
Articolul 10 prevede ca gestionarul are obligatia de a constitui o garantie ?n numerar. Constituirea garantiei se face prin contract incheiat in scris porivit art. 11.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
O zi frumoasa!
buna ziua, ma confrunt cu o situatie foarte ciudata … sunt angajata pe post de referent superior dar ocazional ( 6 ore pe luna) efectuez si munca de casierie. Este normal sa mi se opreasca garantie ca si unui casier cu norma intreaga ? Ma puteti directiona catre o lege care sa ma lamureasca ? Va multumesc !
Buna ziua,
Puteti consulta legea cu privire la constituirea de garantii pentru angajatii gestionari, si anume: Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste.
O zi placuta!
buna ziua, sunt casier la o institutie si am o garantie de 1 salariu, acum mi se cer 2 salarii,. mentionez ca valoareagarantiei este mai mare decat valoarea bunrilor incredintate. Pot refuza consttuirea garantiei suplimentare?
Buna ziua cristina,
Constituirea de garantii in legatura cu gestionarea bunurilor autoritatilor sau institutiilor publice este reglementata prin Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218
Art. 12 al acestei legi prevede ca garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea dep??i valoarea bunurilor ?ncredin?ate.
Astfel, credem ca trebuie sa aduceti la cunostinta conducerii institutiei nerespectarea acetui articol.
Zi frumoasa!
Buna ziua.
Am si eu intrebare legata de gestionari.
Pot fi date atributii de gestionar oricarei persoane dintr-un departament? In acest caz se constituie garantie?
In lege specifica ca doar ministerele si autoritatile publice centrale pot constitui garantii si altor categorii de angajati.
Va multumesc!
Buna ziua Sasa,
Va recomandam sa consultati Legea 22/1969 – este disponibila online aici:
/http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218
Zi frumoasa!
Buna ziua, Lucrez c gestinar in cadrul Palatului Cultural din localitatea Ma confrut cu urmatoarea prblemaAchizitioez bilete pentru spectacol In momentul preluarii le inregistrez ca intrate in gestiune La slicitarea casierului eliberez in baza unui bn de cnsum parte de bilete in functie de solicitareIntrebarea e Cine trebuie sa intocmeasca raportul de gestiune, pt serviciul cntabilitate? bilete in stc, bilete vandute
Multumesc
Buna ziua Ioana,
Apreciem ca gestionarul ar trebui sa fie persoana care sa ofere aceste informatii, respectiv sa intocmeasca rapoartele cu privire la elementele din stoc si miscarea acestora.
Zi frumoasa!
Buna ziua, intrebarea mea este daca constituirea de garantie este obligatorie, nu lucrez la o institutie publica.
Am garantie depusa dar in contract nu am o clauza care sa specifice ca trebuie recalculata odata cu modificarea salariului, asa cum au colegii mei.
Buna ziua Elena,
Potrivit Legii nr. 22/1969 cu modificarile si completarile ulterioare ? in functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar, dar si o garantie suplimentara.
Garantia in numerar va fi de minim un salariu si de maxim trei salarii tarifare lunare ale gestionarului fara sa depaseasca valoarea bunurilor incredintate.
Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu castigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu castigul mediu pe 3 luni.
Pe de alta parte, constituirea garantiei se va face prin contract incheiat in scris.
In ceea ce priveste clauzele contractuale agreate, trebuie sa discutati cu angajatorul dumneavoastra.
Speram ca informatiile de mai sus sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua, situatia mea este urmatoarea: lucrez ca si casier la o institutie publica, mi se retine garantie lunar 1/10 din salariul brut, in cuantumul a 3 salarii brute, deoarece lucrez cu sume mari de bani (asa mi s-a explicat atunci cand am intrebat de ce 3 salarii si nu unul). Intrebarea mea este: cum pot beneficia de acesti bani( suma constituita in contul de garantie) atat timp cat eu lucrez pe acest post? De ce nu se poate ridica din cont anual sau in alt mod? Inteleg din practica si din lege ca pot beneficia de aceasta suma decat la incetarea contractului, mutarea in alt compartiment, pe un alt post sau suspendarea contractului (de ex. pt crestere copil)….cum nu doresc si nu e posibil momentan niciunul din aceste lucruri, adica nici nu urmeaza sa ma pensionez , nici nu am posibilitatea sa trec pe alt post(caci sunt blocate), copii am , altii nu mai fac 🙂 , as dori sa stiu cum as putea sa beneficiez de acei bani inainte de a se devaloriza, legea nu prevede nimic concret in acest sens. Nu este specificat nicaieri, sau poate nu stiu eu, daca se pot retrage la un interval de timp si apoi sa se inceapa iar constituirea garantiei, altfel consider niste bani pierduti…..stim cu totii ca 10 000 lei azi nu mai valoreaza mai nimic peste 3 ani, am dat un exemplu. Si apropo, dobanda este infima, plus ca se percepe comision de retragere atunci cand iti ridici garantia din banca. Multumesc
Buna ziua Catalina,
Intr-adevar, Legea 22/1969 actualizata arata la art. 12 ca garantia ?n numerar va fi de minimum un salariu ?i de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului.
Astfel, in cazul dumneavoastra se aplica maximul garantiei, insa limita este legala.
De asemenea, la articolul 13 al aceleasi legi se arata ca garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din castigul mediu pe o luna, dupa caz.
Apoi, tot in aceeasi prevedere (art. 16), se arata asa cum ati mentionat si dumneavoastra ca garantia in numerar si dobinda aferenta pot fi ridicate de catre gestionar la incetarea contractului de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, in situatia in care nu a cauzat o paguba sau cand paguba a fost acoperita in intregime.
Din pacate, acestea fiind prevederile legale, nu va putem oferi o alta solutie.
Zi frumoasa!
Buna ziua ! Lucr?tor comercial in contract. Atribu?ii de gestionar! F?r? garan?ie ?? Se poate suspenda contractul f?r? acordul meu in acest caz??? Patronul vrea s?i predau gestiunea , f?r? a-mi acorda lichidarea, salariile au fost pl?tite mereu ?nt?rziate , cum se procedeaz? ???
Buna ziua,
Nu se pot efectua operatiuni de modificare a clauzelor prevazute in contractul individual de munca fara acordul ambelor parti si fara intocmirea actelor necesare (acte aditionale la contract, decizie de suspendare contract etc.)
Trebuie sa discutati cu angajatorul dumneavoastra pentru rezolvarea acestor probleme sau eventual sa apelati la un jurist, daca e cazul.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bun?! 1. Lucrez ?ntr-o bibliotec? public?, f?r? personalitate juridic?. Sunt bibliotecar. Sunt ?i gestionar, dar conform Legii bibliotecilor 334/2002 nu mi se opre?te garan?ie. Intrebare: Sunt gestionar?
2. In incinta bibliotecii se afl? ?i arhiva institu?iei ?i am atribu?ii, prin fi?a postului de responsabil al arhivei. Intrebare: Sunt gestionar?
3. Incinta bibliotecii cu bibliotec? (documente specifice de bibliotec? = 19.000 documente) ?i cca 200 ml. de arhiv?, o singur? ?nc?pere desp?r?ite ?ntre ele prin corpurile de bibliotec? (rafturi) este amenajat? ?i ca sec?ie de votare de c?te ori este cazul? ?ntrebare: Ce legisla?ie pot s? invoc pentru a opri acest lucru?
Buna ziua Gabriela,
Din pacate, aceasta situatie nu este de competenta noastra si nu va putem oferi informatii cu privire la institutiile publice. Ceea ce va putem spune totusi este sa verificati cu atentie care sunt atributiile dumneavoastra mentionate in fisa postului pe care angajatorul a intocmit-o.
Zi frumoasa!
Buna ziua !
Intrebarea mea este urmatoare
Garantiile materiale ale gestionarilor trebuie depozitate obligatoriu in banca nominal , sau se pot inregistra si intr-un cont colector pe numele societatii si nominal doar in contabilitatea interna ?
Este undeva prevazut modul de depozitare ?
Cum este corect ?
Buna ziua,
Legea care face referire la modul in care se constituite garantiile este Legea nr. 22 din 18 noiembrie 1969 (*actualizat?*) privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice**), capitolul 3: Garantii. Articolul 15 prevede ca garantia ?n numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective. Garantiile in numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu ?ntr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului.
Asadar, legea prevede ca persoana juridica este cea care depune garantia intr-un cont special, nu se depune nominal de catre fiecare in parte.
Zi frumoasa!
Multumesc frumos !
Buna ziua,
Detin o gestiune, ?n cadrul unei case de cultur?.Intrebarea e urm?toarea, oare raportul de gestiune lunar pentru biletele pentru teatru, concerte, ?.m.d, trebuie sa-l intocmesc eu, din pozitia de gestionar, sau casierul?
V? mul?umesc.
Buna ziua Ioana,
Consideram ca gestionarul ar trebui sa fie persoana care sa intocmeasca rapoartele de gestiune a biletelor.
Zi frumoasa!
Multumesc.Oare in ce Ordin sau lege gasesc mai detaliat despre aatributii?
Buna ziua,
Va putem recomanda in acest sens sa studiati Legea 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice.
O zi placuta!
Bun? ziua! Contractul de gestiune trebuie avizat pentru legalitate de c?tre juristul institu?iei?
Buna ziua Daniela,
Nu cunoastem practica pentru institutiile publice. Va putem recomanda legea gestionarului Legea nr. 22/1969.
Zi frumoasa!
Buna ziua!
Am incetat raporturile de munca in urma cu 8 luni, iar angajatorul, desi am solicitat insistent la momentul lichidarii cat si ulterior nu doreste sa-mi preia gestiunea, invocand ca din gestiune fac parte si bunuri apartinand patrimoniului public si ca autoritatea publica nu a constituit o comisie de preluare a acestui patrimoniu public.
Eu consider ca rela?ia mea juridic? a fost cu societatea angajatoare, iar in privinta patrimoniului public preluat de societatea angajatoare prin contract de concesiune, parte a gestiunii, relatia juridic? este ?ntre societatea angajatoare ?i autoritatea public? ?i ?n consecinta conducerea societatii angajatoare trebuia sa desemneze o persoana din randul angajatilor sa preia integral gestiunea, urmand ca ulterior sa predea catre autoritatea publica bunurile ce fac obiectul patrimoniului public.
Mentionez ca in cauza e o gestiune cu valori foarte mari si ca eu nu mai am niciun control asupra bunurilor, cheiile fiind in posesia exclusiva a angajatorului din momentul in care a incetat contractul individual de munca.
Ce ar trebui sa fac si care ar putea fi eventualele consecinte care ar putea sa ma afecteze, daca angajatorul nu doreste sa preia gestiunea.
Mul?umesc!
Buna ziua Stefan,
In momentul in care dumneavoastra ati incheiat raportul de angajare cu societatea respectiva, consideram ca trebuia efectuata preluarea obligatorie si a gestiunii de catre angajator, cu numirea altui gestionar etc. Asa cum ati mentionat, contractul de concesiune in favoarea societatii angajatoare o face pe aceasta responsabila cu gestiunea.
Asadar, nu consideram ca exista un temei legal prin care sa va poata fi stabilite obligatii dupa incheierea raporturilor de angajare.
Zi frumoasa!
Buna ziua.
Sunt angajat intr-o institutie publica si as dori sa stiu cum circula inttre birouri un obiect de inventar? Adica este nevoie ca atunci cand „iasa” dintr-un birou, pentrua ajunge in altul, sa treaca pe la gestionar? Circulatia fiind de genul: birou1 iese, intra in gestiune la gestionar dupa care gestionarul pe baza de bon de transfer sa-=l trasfere in birul 2.
Multumesc.
Buna ziua Marius,
Din pacate, nu cunoastem legislatia aferenta gestiunii institutiilor publice, insa apreciem ca este necesara intocmirea unui bon de transfer din gestiunea X in gestiunea Y, astfel incat la efectuarea inventarierii, obiectul de inventar sa se afle in locatia reala.
Cel care raspunde de prima gestiune preda catre cel care raspunde de gestiunea a doua. Este practic efectuat un transfer intre 2 gestionari.
Zi frumoasa!
In situatia in care se angajeaza un manipulant marfa, acesta avand atributii de incarcare/livrare marfa in/din depozit, acestuia ar trebui sa i se atraga raspunderea cf. Legii nr.22 pv. angajarea gestionarilor?
Multumesc.
Buna ziua,
Din punctul nostru de vedere, un manipulant marfa nu are atributii de gestionar. Prin urmare, nu consideram ca ii sunt incidente prevederile legii gestionarilor. Insa ar trebui prin fisa postului sa ii fie prezentate responsabilitatile cu privire la asigurarea integritatii bunurilor manipulate.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Lucrez intr-o institutie unde sunt angajati – gestionari, numiti prin decizie, la care li s-au retinut garantie in numerar echivalentul a trei salarii conform Legii nr. 22/1969, actualizata 2016. Unul dintre ei este in concediu medical de trei luni si a solicitat printr-o cerere sa i se restituie garantia in numerar deoarece are nevoie de bani pentru ingrijire medicala. Conducerea este deacord sa fie ajutat dar conform art.16 din lege nu este legal.
Cum se poate proceda sa nu se incalce legea si angajatul sa fie ajutat?
Cu stima!
Buna ziua,
Se poate intocmi o decizie de reducere a valorii garantiei de la 3 salarii la un salariu de exemplu. Art. 12 din legea 22/1969 arata ca: ?Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate?.
Astfel, se vor putea restitui 2 salarii angajatului.
Articolul 20 stipuleaza:
?Garantiile vor fi recalculate periodic in functie de schimbarile intervenite in salariul tarifar al gestionarului, precum si in specificul si valoarea bunurilor gestionate, procedandu-se la modificarea corespunzatoare a contractului de garantie.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara completarea garantiei in numerar, se va proceda conform articolului 13. Daca garantia in numerar depusa este mai mare decat garantia recalculata, diferenta se va elibera, in termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara constituirea sau completarea garantiilor suplimentare, aceasta se face in termen de 60 zile de la data recalcularii.”
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
eu ca contabil imi trebuie ceva acte pentru ai retine garantia de gestionare , de ex. o dispozitie sau ce anume imi trebuie
Buna ziua,
Legea 22/1969 arata ca garantia ?n numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective.
Garantiile in numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat in casieria agentului economic, autoritatii sau institutiei publice in favoarea careia s-a constituit garantia. Asadar, se prevede existenta caietului de consemnare pentru evidenta garantiilor.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Sunt profesor intr-un liceu militar. Am fost numita gestionar pe laboratorul de informatica, pentru ca imi desfasor activitatea in laboratorul de informatica. Este legal? Existand informaticieni in scoala, nu ei ar fi trebuit sa preia gestiunea?
Buna ziua,
Legea gestionarului nu prevede criterii pentru a stabili modul in care ar trebui numit un gestionar, ci doar condiitiile necesare si responsabilitati. Probabil fiindca va desfasurati activitatea in cadrul laboratorului, conducerea unitatii a considerat ca ar trebui sa preluati gestiunea bunurilor din structura laboratorului. Acesta este o decizie interna, care tine de procedura interna a firmei. Puteti gasi aici legea gestionarului: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua.Recent s-a schimbat managerul multina?ionalei la care lucrez si acesta f?r? s? m? ?ntrebe a procurat o dublur? de la cheile depozitului si de cate ori are nevoie intra f?r? nici o problem?.Eu sunt gestionarul unit??ii ?i r?spund de toat? gestiunea.Este legal ca acesta s? aib? aceast? dublur? dar eu sa fiu cel care r?spunde de stoc?
Multumesc si o zi buna
Buna ziua Ionut,
In opinia noastra, nu este firesc acest lucru.
Va recomandam sa discutati cu acest manager despre responsabilitatile dumneavoastra legate de gestiune si despre pastrarea cheilor.
Zi frumoasa!
Eu am avut o garantie ,banca raiffeisen refuza sa- mi arate acel document fals cum a fost lichdat garantia ce sa fac multumesc
Buna ziua,
In cazul unor probleme cu banca – in caz de refuz de a va furniza informatii, o solutie ar fi sa contactati un jurist/avocat care sa va ofere informatii privind demersurile legale cele mai potrivite.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am o intrebare pentru urmatoarea situatie, in cauza. Sunt gestionar intr-un depozit deschis , in aer liber de o suparata de cca 5 hectare in care are toata lume acces , incepand de la femei de ferviciu pana la toti conducatorii de camioane care incarca de la noi nesupravegheati de nimeni pana ajung in depozit chiar daca trec pe langa stivele de marfa. De ce mie ca gestionar ( astazi am avut o sedinta in care ni s-a prezrntat decizia de retinere valoarea minima din salariu ) , care lucrez 8 ore iar in SA- ul unde lucrez exista doar 2 zile libera pe an, se lucreaza in ture non-stop. ?
De ce sa mi se retina mie din salariu cand eu nu nu am conditii de a inchide depozitul ” cu cheie ” cand plec acasa ? uneori gasit doar ambalajul de la marfa ca un binevoitor ” a dat-o peste gard . Multumesc.
Buna ziua Iulia,
Din cate intelegem, dumneavoastra raspundeti de o gestiune, insa compania pentru care lucrati nu asigura mijloacele necesare securizarii aceastei gestiuni, astfel incat persoane din exterior pot patrunde cu usurinta si pot sutrage bunuri din depozitul respectiv.
Va recomandam sa discutati cu conducerea entitatii aceasta situatie, pentru a solicita o decizie scrisa privind limitarea responsabilitatii dumneavoastra in acest caz.
In ceea ce priveste programul de munca, daca incadrarea este la 8 ore, atunci firma are obligatia prin lege sa respecte acest program.
Zi frumoasa!
Buna ziua ,
Numele meu este Radu Marian si am urmatoarea problema. Sunt angajat la o societate comerciala in functia de primitor-distribuitor si am in gestiune bunuri in valoare de milioane de euro. In luna decembrie am anuntat prin e-mail seful direct,seful de departament si directorul de intentia mea de a-mi depune dosarul de pensionare la data la care voi indeplini conditiile de pensionare respectiv 30 ianuarie 2020 si am cerut demararea procedurii de predare a gestiunii.Pana in prezent nu am primit nici un raspuns. La data de 30 ianuarie mi-am depus dosarul de pensionare si am revenit cu un alt e-mail prin care am precizat numarul de inregistrare al dosarului,faptul ca termenul maxim de solutionare este de 45 de zile calendaristice si am cerut din nou inceperea procedurii de predarea gestiunii avand in vedere numarul mare de repere din inventar cunoscand faptul ca procedura de inventariere dureaz? cel putin 30 de zile. Nici de aceasta data nu am primit raspuns. Astazi 10 februarie am avut o discutie cu seful direct care mi-a spus ca a demarat procedura de scoatere la concurs a postului. Scoaterea postului la concurs este o procedura de lung? durat? poate fi chiar un an daca nu se gasesc candidati. Am informat seful direct de prevederile codului muncii art.56 litera c referitoare la incetarea de drept a CIM odat? cu primirea deciziei de pensionarea, am cerut aplicarea prevederilor din hotararea 2230/1969 art.2 referitoare la predarea gestiunii catre un alt angajat in cazul in care nu este disponibil un alt gestionar dar seful direct ?i celelalte persoane responsabile nu doresc predarea gestiunii pana nu vor angaja un alt gestionar. Aceasta situatie imi va cauza mari neplaceri, practic in jurul datei de 15 martie voi primi decizia de pensionare, CIM va inceta de drept iar eu voi r?m?ne cu o gestiune cu o valoare foarte mare asupra c?reia nu voi avea nici un control pe o perioad? nedeterminat?,mai mult de at?t mi s-a spus ca nu mi se va ?ncheia nici fi?a de lichidare pana la predarea gestiunii. Am incercat s? gasesc o prevedere legala prin care s? ii determin sa demareze procedura de predare de gestiune dar in afara hot?r?rii 2230/1969 nu am gasit nimic dar aceste prevederi nu se dore?te a fi aplicate. Efectiv conducerea nu vrea sa se caute alta solutie dec?t angajarea unui alt gestionar ceea ce cu siguranta nu se va intampla intr-un viitor apropiat data fiind procedura de concurs (scoaterea de 3 ori la concures pe intern la diferenta de o lun?, urmat? de scoaterea la extern). V? rog sa ma sf?tui?i ce pot face sa nu ajung ?n situatia mentionat?, de a fi pensionar cu o gestiune pe care nu o pot controla ?i de care conform legii r?m?n r?spunz?tor chiar dac? nu o am sub control
V? mul?umesc
Buna ziua Marian,
In opinia noastra, in momentul in care contractul dumneavoastra de munca inceteaza ca urmare a pensionarii, compania este obligata sa respecte aceasta decizie.
Va recomandam sa informati in scris societatea despre toate aceste aspecte mentionate, cu numar de intrare in unitate, pentru a avea si o dovada scrisa. Consideram ca organizarea predarii gestiunii este responsabilitatea conducerii entitatii, nu a dumneavoastra. Art. 56 alin. c) din Codul muncii arata ca la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, contractul individual de munca existent inceteaza de drept.
Va recomandam sa solicitati si un sfat juridic unui specialist.
Zi frumoasa!
buna ziua , va rog sa ma lamuriti se poate retine garantie daca depozitul nu este inchis sub cheie , marfa se depoziteaza afara , avem firma de paza si firma nu are camere de supravechere care sa cuprinda toate spatiile de depozitare . Acces la marfa pot avea totii soferii ce intra in firma .Nu mi se pare normal sa se retina garantie DACA DEPOZITUL NU ESTE INCHIS SUB CHEIE . VA MULTUMESC
Buna ziua,
Aici este o problema interna la nivelul firmei pe care va trebui sa o discutati cu conducerea firmei, in sensul in care responsabilitatea dumneavoastra trebuie limitata atata timp cat compania nu asigura toate mijloacele si conditiile necesare securizarii spatiului.
Practic, dumneavoastra raspundeti de bunuri pentru care nu puteti asigura controlul complet. Va recomandam sa discutati aceste aspecte cu conducerea companiei si eventual, daca lucrurile nu se pot solutiona intern, sa solicitati si un sfat juridic.
Zi frumoasa!
daca sunt angajat ca mecanic auto are dreptul angajatorul sa traga garantie am pe inventar 1 dulap cu scule de vreo 1500ron si sa mi opreasca garantie 3salaricare depaseste cu mult ce am pe inventar??? ne a facut contract prin reifeizen banca care nu prea consider ceva serios ca am mai avut cunostinte care au patit cu garantii din astia bineinteles nici nu stiam ce semnam ca totul a fost cu fuga in timpul serviciului si ne o grabit cu semnatul neavind timp sa citim ce semnam
Buna ziua,
Gestionarul, asa cum este el definit de Legea 22/1969, are obligatia de a constitui o garantie in numerar. Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
Probabil contractul semnat este cel prin care se constituie aceasta garantie. Va prezentam un link de unde puteti citi legea gestionarului, in detaliu : http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/218
Seara frumoasa!
Buna ziua..lucrez ca si casier la o institu?ie de stat, av?nd si gestiune . Este legal sa ne cheme din timpul nostru liber sa ne faca inventar la bunurile ce le avem in gestiune ?? Un articol din lege care m ar putea ajuta.multumesc.
Buna ziua Alina,
In opinia noastra, toate activitatile acestea trebuie desfasurate in timpul programului de lucru al angajatului. Avem in acest sens art. 120 din Codul muncii care arata ca munca prestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal este considerata munca suplimentara. Munca suplimentara nu poate fi efectuata fara acordul salariatului, cu exceptia cazului de forta majora sau pentru lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor unui accident.
Asadar, faptul ca sunteti solicitat sa veniti la serviciu dupa terminarea programului normal de munca inseamna ca sunteti solicitat sa prestati munca suplimentara care nu poate fi efectuata fara acordul dumneavoastra.
Zi frumoasa!
Stimata doamna,
un gestionar poate fi si casier? In acest caz se constituie 2 garantii?
Multumesc mult si va felicit ptr ceea ce faceti aici!!!
Buna ziua,
Multumim frumos pentru aprecieri, ne aduc mare bucurie!
Pentru a raspunde intrebarii pe care ne-ati adresat-o, in opinia noastra da, este posibil acest lucru, fiindca se refera la gestiuni separate – gestiunea bunurilor si gestiunea banilor. Prin urmare, se aplica ambele garantii.
Zi frumoasa!
multumesc mult! Mult succes in ceea ce faceti !
Buna ziua! Am si eu o intrebare. Sunt angajata intr un magazin mixt si am fost agresata si amenintat de o clienta. Si intrebarea: Am dreptul sa ma apar si verbal sau sa chem organele competente?? Deoarece Patronul mi a interzis cu vehement sa fac asta, ba chear ma amenitat cu concedierea.
Buna ziua Elena,
Multumim pentru intrebarea adresata si regretam situatia in care va aflati.
In cazul agresiunii este recomandat sa solicitati un sfat juridic. In opinia noastra (dar atentie, noi nu activam in domeniul juridic), daca circumstantele o impun (agresiune fizica, verbala), este recomandat sa solicitati ajutorul organelor competente.
In sprijinul acestei idei, va redam prevederile unui act normativ care se aplica incepand cu 26.01.2020 si care prevede ca pentru savarsirea in public de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenintari cu acte de violenta impotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natura sa tulbure ordinea si linistea publica sau sa provoace indignarea cetatenilor ori sa lezeze demnitatea si onoarea acestora, se vor aplica amenzi cuprinse intre 200 lei si 1.000 lei. Contraventiile se constata de catre primar, imputernicitii acestuia, de catre ofiterii sau agentii de politie ori de catre ofiterii, maistrii militari si subofiterii din jandarmerie, precum si pentru faptele constatate in zona specifica de competenta, de catre politistii de frontiera. (Legea nr. 192 din 25 octombrie 2019)
Speram ca aceste informatii sa va fie utile si sa puteti gestiona aceasta situatie neplacuta cat mai bine posibil.
Mult succes!
Bun? ziua,
Lucrez la o firma de distribu?ie de b?uturi pe postul de agent v?nz?ri. Ma ocup cu ?ncas?ri, comenzi marfa ?i am primit ma?ina de serviciu, telefon….etc.
Garantia ce mi se opre?te, a ajuns la 3 salarii ?i este completa.
Ce doresc sa va ?ntreb :
Urmeaz? sa intru ?n concediu crestere copil din postura de proasp?t tatic ?i as dori sa ?tiu dac? exista temei legal pentru a solicita garan?ia sa ?mi fie transferata ?n cont, av?nd ?n vedere ca pentru a intra ?n CCC eu fac lichidarea ?i contractul de munca se suspenda.
Logic mi se pare ca ar trebui sa primesc garan?ia at?ta timp c?t pana face bebe 2 ani eu nu mai lucrez ?i predau totul cu PV, ?i atunci c?nd voi reveni sa mi se opreasc? din nou pt perioada c?nd activez .
Personalul de resurse umane din cadrul firmei unde activez, mi-a spus ca ele nu cred ca pot primi garan?ia.
Sper sa ma pute?i lamuri dvs.
Cu stima,
Dumitru
Buna ziua Dumitru,
Felicitari pentru noul rol de tatic si multa sanatate intregii familii!
In opinia noastra, datorita faptului ca prin suspendarea activitatii dumneavoastra, a efectuarii lichidarii, practic garantia ramane fara obiect (dumneavoastra nemaiavand activitate, nu mai aveti cum sa raspundeti de gestiune si implicit de lipsurile eventuale), este firesc sa fie restituita garantia, urmand ca la reluarea activitatii aceasta sa fie reconstituita.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Bun? ziua de 1 an ?i 2 luni lucrez la un magazin alimentar in curtea patroanei eu lucrez 8 ore pe zi in fiecare zi de luni-duminica nu sa facut decat un inventar pe data de 2 ianuarie la 6 luni dup? angajarea mea nu am nici o garan?ie, dar gestiunea este comun? din p?cate neregulile au fost so?ul patronei intrat ?i se serve?te far? s? pl?teasc? ?i ea la fel .Acum c? am anun?at c? nu mai merg ?i c? imi vreau cele 21 de zile de concediu de odihn? care ?mi revin au zis c? vor face inventarul ?i discut?m .?tiu c? inventarul nu are cum s? ias? poate s? nu mi se dea cele 2 salari care mai trebuie s? le iau. Mentionez c? nu am contract de gestiune sau garan?ie ?i c? nu meau pl?tit ore suplimentare niciodat?
Buna ziua Iuliana,
In situatia dumneavoastra, fiindca nu ati primit in gestiune la inceputul activitatii, tot asa, pe baza de inventar bunurile, nu ati fost numita gestionar si mai mult, nu sunteti singura care intervine in gestiunea firmei, angajatorul nu poate conditiona acordarea zilelor de concediu care va revin de rezultatul inventarului.
Mai mult, pentru a imputa o lipsa in gestiune trebuie sa de faca un proces verbal de imputare care trebuie sa aiba o justificare.
Pe de alta parte, faptul ca dumneavoastra aveti activitate in fiecare zi, fara repaus saptamanal, este o nerespectare a prevederilor Codului muncii, pentru care angajatorul dumneavoastra risca o amenda.
Mult succes!
Bun? ziua! Am o nedumerire dac? m? pute?i ajuta. Am o gestiune atelier de repara?ii, ?n aceast? gestiune bunurile materiale intr? ?i ias? la final de luna soldul fiind 0, men?ionez c? nu este depozit de materiale, ?n aceast? gestiune mai am obiecte de inventar care folosesc la ?ndeplinirea atribu?iilor de serviciu, sunt date pe fise individuale la oameni, angajatorul dore?te s? ?mi opreasc? garan?ie. Exist? o cale de nu a ?mi opri garan?ie? Func?ia mea nefiind de gestionar iar gestiunea fiind una fictiv? mai mult se control. Iar ?n fi?a postului nu sunt trecut ca gestionar. Mul?umesc!
Buna ziua
Lucrez la o firma cu o gestiune mare (1 mil euro). S-a creat situatia in care voi fi nevoit sa tin doua gestiuni in acelasi spatiu fizic. Gestiunile nu vor fi separate in nici un fel (gard sau perete). Singura separare este cea a locului unde stau depozitate produsele. O gestiune va sta pe anumite rafturi, cealalta gestiune va sta pe alte rafturi, dar toate rafturile sunt in acelasi depozit, cu aceeasi cheie, cu aceeasi echipa responsabila de gestiune. Este legal sa existe doua gestiuni in acelasi spatiu fizic ?
Buna ziua,
Pot exista doua gestiuni la aceeasi locatie – cu o exceptie impusa de OUG 99/2000: este interzisa exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare.
Daca insa gestiunile sunt de acelasi tip, atunci pot functiona in aceeasi locatie. Mai mult, daca dumneavoastra sunteti gestionarul responsabil cu ambele, atunci nu implica probleme de asumare a responsabilitatii intre doi potentiali gestionari care ar raspunde fiecare de cate o gestiune.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua , ma intereseaza daca exista norme de functionare a unei magazii care se afla la parterul unui imobil in sesul securitatii materialelor depozitate cum ar fi : gratii la geamuri sau usa ,sisteme de alarmare etc. Multumesc.
Buna ziua,
Din pacate, nu avem cunostintele sau experienta necesare pentru a va raspunde. Consideram ca un jurist v-ar putea ajuta in acest sens.
Mult succes!
Buna ziua ,
Pot fi si gestionar si economist in gestiune,sa ma ocup de ambele?In contractul de munca fiind economist.
Buna ziua Ani,
Apreciem ca acest lucru este posibil. Exista chiar si cod COR special pentru economist in gestiunea economica – 263106 “Consilier/expert/inspector/referent/economist in gestiunea economica”.
Zi frumoasa!
Buna ziua.Gestionar in cadrul unei primarii poate fi din cadrul oricarui serviciu?Fac precizarea ca exista compartiment patrimoniu(in cadrul serviciului urbanism).Este corect sa fie numit gestionar un angajat din cadrul contabilitatii?Cand vorbim de gestiune ma refer la absolut tot, terenuri, paduri, cladiri, obiecte de inventar.
Buna ziua Nicoleta,
Colaboratorii nostri au revizuit legea gestionarului si nu au gasit nimic care sa fie impotriva celor mentionate de dumneavoastra, deci apreciem ca nu ar fi o problema. Recomandarea noastra insa ar fi sa va mai consultati cu o persoana specializata in acest sens.
Zi frumoasa!
Bună seara o întrebare am lucrat la o firmă de 9 ani am reținere din salariul 50lei care sunt la bancă patronii nu-i pot săi scoată fara semnătura mea și nici eu fara semnătura lor…am plecat din aceea firma de două săptămâni și anul viitor vor avea înventar dar eu îmi vreau reținerea adică banii …pt că nu pot sa am încredere …dacă vor zice că inventarul nu a ieșit și eu nu mai primesc garanția … Totuși ii o sun arestul de mare in fiecare luna cate 50lei de 9 ani lucrați la acea firma… nu știu cum să procedez daca m-ați putea ajuta va mulțumesc frumos
Buna ziua,
In aceasta situatie va recomandam sa faceti o solicitare scrisa firmei pentru restituirea sumei repective. Este probabil un cont special, de retineri si astfel veti putea sa agreati impreuna un moment in care sa va adresati bancii pentru restituirea sumei.
Zi frumoasa!
Buna ziua! Sunt pus intr-o situate mai delicata. Lucrez la o societate cu capital majoritar de stat pe postul de tehnician merceolog si noul director pune presiune pe mine sa preiau postul de gestionar, daca nu imi voi pierde locul de munca. Am acceptat acest lucru dar cu mentiunea ca predarea, primire sa fie facuta intre mine actualul gestionar si o comisie de inventariere. Directorul societati nu este de acord cu mine si imi cere sa preiau gestiunea fara sa mai facem un inventar format dintr-o comisie, eu si gestionarul in functie. Va rog frumos sa imi spuneti cum ar fi cel mai bine sa procedez pentru ca colega de la resurse mi-aumane a facut decizia de numire pe postul de gestionar. Multumesc!
Buna ziua Lucian,
Corect este ca atunci cand se face predarea, primirea in gestiune sa fie pe baza de inventar si proces verbal de predare-primire in gestiune, atfel, daca în viitor se vor gasi lipsuri, nu se va putea cunoaste in care perioada au fost generate.
Totusi, consideram ca in situatia dumneavoastra ar fi indicat sa solicitati in scris sa se mentioneze ca gestionarului nu ii vor fi imputate eventuale lipsuri gasite cu ocazia primului inventar care se va face. Astfel, cand va avea loc primul inventar, se vor inregistra eventualele lipsuri fara a va fi imputate.
Zi frumoasa!
Bună ziua, în urma unui inventar, s-a constatat lipsuri mărfuri. După ce a primit gestionarul procesul verbal cu calculul contravalorii lipsului, a constatat că prețurile mărfurilor erau calculate la prețul de vanzare pe piață inclusiv TVA. Este legal acest lucru? Vă mulțumesc.
Buna ziua,
In privinta imputarii, potrivit prevederilor OMFP nr. 2861/2009 privind efectuarea inventarierii, valoarea de imputare a pagubei este valoarea de inlocuire a bunurilor.
Valoarea de inlocuire este valoarea la care s-ar putea cumpara aceleasi bunuri in prezent pe piata. Nu este valoarea cu care se vind bunurile de catre firma, ci valoarea cu care le-ar putea cumpara acum de la furnizori de pe piata.
Conform legii: „Prin valoare de inlocuire, in sensul acestor norme, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.”
Zi frumoasa!
Bună ziua, sunt încadrat ca referent într-o instituție publică si am ca responsabilitate în gestiune o valuare de peste 20 miliarde, nu știu unde să găsesc limita valorii unui gestionar, pana la ce valuare în gestiune este încadrat un referent, mă gandsc ca poate depășesc această valuare si mai necesită încă un gestionar. menționez că sunt încadrat si cu funcție mai mică.
Buna ziua,
Nu stim sa fie o limita valorica a gestiunii la institutii publice. Va trimitem link catre legea gestionarului care ar putea sa va ajute in acest sens:
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/142978
Zi frumoasa!
Buna ziua ! Pe scurt, am atributiuni de gestionar desi sunt incadrat ca magaziner iar prin esirea la pensie a unui coleg merciolog mi se propune de catre conducerea societaii sa cumulez si functia de merciolog. Intrebarea este ; exista o incompatibilitate in a detine concomitent cele doua functii ?
Buna ziua,
In opinia noastra nu exista incompatibilitate intre cele doua functii.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
lucrez intr-o companie de stat si avem casierie unde incasam si platim sume modeste in general de la/catre salariatii nostri pentru plata salariilor ( pentru cei care incaseaza prin casierie), pentru deplasari si mai incasam facturi de la clienti de 1000-2000 lei. Avem o colega nou venita care ar trebui sa preia si casieria, ea fiind si cu alte atributii, pe post de economist. Trebuie neaparat sa-i contituim garantie, daca va tine si casieria? Inca nu i s-a facut fisa de post si ea nu doreste sa i se retina garantie, desi ar fi de acord sa se ocupe de casierie. De la ce suma ar trebui retinuta garantie? Exista o suma minima de rulat pe luna?
Buna seara Elena,
Apreciem ca este nevoie sa se constituie garantie in cazul respectivei salariate. Legea nu prevede o suma minima de la care intervine obligatia retinerii de garantii, ci doar o exceptie de la constituirea unei garantii si se aplica pentru persoana care inlocuieste temporar un gestionar sau celui caruia i se incredinteaza o gestiune pentru o perioada de maxim 60 zile.
Din punctul nostru de vedere, salariata dumneavoastra nu se incadreaza in aceasta situatie.
Seara frumoasa!
Buna ziua! Sunt magazioner la un spital, intrebarea mea este: pana la ce suma poate tine gestiunea un singur magazioner, pe langa faptul ca materialele sunt de pe 3 finantari, adica gestiuni diferite?
Buna ziua,
Din pacate nu cunoastem prevederile din institutii publice. Noi nu stim sa existe un plafon valoric pentru gestiuni.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Va rog sa imi spuneti, considerati ca este legal ca aceeasi persoana sa gestioneze produsele cu valoare(destinate vanzarii) dar si mostrele gratuite din acelasi produs? Multumesc!
Buna ziua,
In ceea ce ne priveste, nu vedem o problema cu aceasta situatie, atat timp ca se pastreaza o evidenta a acestora pe tipuri.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am un magazioner care, anterior numirii in aceasta functie, a avut in gestiune terenuri, cladiri constructii, echipamente tehnologice, SDV-uri si AMC-uri, mijloace transport, mobilier, birotica, echipamente de protectie etc – practic cam tot ce exista intr-un garaj auto al firmei.
Pentru acele bunuri are deja o garantie de 3 salarii retinuta.
Acum, cand este numit gestionar intr-o magazie cu diverse repere necesare desfasurarii activitatii firmei (piese auto, componente auto etc), mai poate avea in gestiune si acele imobilizari corporale?
Garantia deja retinuta, poate fi transferata si utilizata doar pentru magazia pe care o are in gestiune?
Multumesc
Buna ziua,
Angajatorul stabileste ce contine gestiunea pe care o aloca gestionarului respectiv si pentru care acesta raspunde. Garantia se poate transfera conform noii activitati cat timp este angajat al aceleiasi societati.
Va multumim ca ne sunteti alaturi.
Sarbatori fericite!
Buna ziua.
Dobanda la garantie este luata in calcul atunci cand se actualizeaza valoarea garantiei ?(odata cu cresterea salariului , de exemplu..)
Multumesc.
Buna ziua Cristian,
In mod normal ar trebui ca dobanda sa majoreze valoarea garantiei, exact ca in cazul depozitelor cu capitalizare. Ar trebui sa discutati acest aspect cu responsabilii din cadrul institutiei dumneavoastra.
Mult succes!
Buna ziua. Sunt gestionar intr-o societate comerciala cu un nomenclator foarte vast. Care este posibilitatea de reglare plus-minus, avand in vedere ca exista produse similare (denumire, dimensiuni, caracteristici, etc.) cu intrari diferite (producatori diferiti), si foarte usor confundabile ?
Multumesc !
Buna ziua,
Reglarea se poate face in baza unui proces verbal de compensare – operatiunea permisa de Ordinul nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Listele cu sorturile de produse, marfuri, ambalaje si alte valori materiale care intrunesc conditiile de compensare datorita riscului de confuzie se aproba anual de catre administratori, ordonatorii de credite sau persoana care are obligatia gestionarii si servesc pentru uz intern in cadrul entitatilor respective.
Compensarea se face pentru cantitati egale intre plusurile si lipsurile constatate.
Mult succes!
Buna ziua,
am fost gestionar la o multinationala 16 ani, am predat gestiunea si in urma predarii au fost constatate ceva minusuri si plusuri .
Va rog sa-mi spuneti la ce pret se pot imputa minusurile , la pretul de intrare a produselor + tva ?
Compania doreste sa-mi impute minusurile la pretul de iesire + tva, este ok , au voie sa faca acest lucru?
Multumesc !!!
Buna ziua,
Imputarea se face la valoare de inlocuire a bunurilor. Prin valoare de inlocuire, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.
in cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv. Salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.
Salariatii nu raspund de pagubele provocate de forta majora sau de alte cauze neprevazute care nu puteau fi inlaturate si nici de pagubele care se incadreaza in riscul normal al serviciului.
in situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor, nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie. Va recomandam in acest sens sa cititi art 254 din Codul muncii.
Mult succes!
Buna ziua, am si eu o intrebare. Lucrez la o institutie de stat si sunt incadrata pe o functie in care mi se opreste garantie. Momentan sunt detasata la alta institutie pe o functie care nu necesita oprirea garantiei. In urma modificarii salariului pe perioada detasarii ar trebuie sa mi se opreasca garantie? Mentionez ca sunt platita de institutia unde sunt detasata si pe functia care nu necesita garantie. Va multumesc!
Buna ziua Miky,
Consideram ca in aceasta situatie nu ar trebui sa vi se mai retina garantie gestionara, insa nu cunoastem prevederile legale aplicabile institutiilor de stat.
Mult succes!
Bună ziua ,
Sunt angajat ca gestionar în cadrul unei companii de 1 an de zile.
În momentul de fata se face inventarul și mi sa spus ca voi semna procesul verbal de predare-primire a gestiunii.
Dacă pana acum nu am semnat acest act aveau voie sa îmi oprească acea garantie?
Mulțumesc anticipat!
Buna ziua Adrian,
La primirea gestiunii, la angajare, trebuia sa se faca un inventar si un proces verbal de predare-primire a gestiunii. Nu este corect sa preluati o gestiune pentru care nu exista un inventar prealabil. Teoretic daca ati fost angajat ca gestionar este posibil sa fie retinuta garantia respectiva.
Probabil nu s-a facut procesul verbal la angajare, dar se va face acum si veti semna doar acum ce preluati in gestiune.
Mult succes!
Buza ziua, in cazul modificarii salariului lunar ( marire), garantia trebuie actualizata la nivelul noului salar. Intrebarea mea este: diferenta valorica dintre garantia deja constituita la vechiul salar si noua valoare a garantiei cum se calculeza: 1/10 din diferenta intre cele doua salarii sau 1/10 din noul salar. preciziez ca garnatia este la nivelul unui salar net , si a fost constituita ( retinuta la sursa si virarea intr-un cont de garantii) integral pe vechiul salar.
Multumesc
Buna ziua Adina,
Aici va trebui sa discutati cu departamentul financiar-contabil din cadrul institutiei pentru a afla regulile interne ale acesteia.
Mult succes!
Buna seara. Lucrez la Stat. Fisa postului nu prevede gestiune, dar sefii insista sa preiau gestiunea unui coleg care pleaca pe alt post cu alta gestiune. Se poate modifica fisa postului fara acordul meu? Cum pot refuza primirea acestei gestiuni? Ce-mi pot face? Am citit in legea gestionarului , dar nu spune nimic despre refuzul de a primi gestiune si consecinte. Multumesc anticipat.
Buna ziua Sorin,
Intr-adevar, legea gestionarului nu face referire la astfel de situatii. Angajatorul nu poate modifica unilateral anumite elemente ale contractului de munca. In situatia dumneavoastra, ca angajat in institutie publica, este de analizat daca puteti refuza de a indeplini anumite sarcini. Din pacate nu avem experienta in zona de institutii publice, insa va recomandam sa consultati un avocat sau un jurist sau eventual sa discutati la departamentul resurse umane.
Mult succes!
buna ziua!. eu intreb. Daca gestionarului conform legii trebuie sa i se opreasca garantii, nu ar trebuii sa primeasca si un spor financiaer de gestiune?
Buna ziua Ion,
In ce priveste remuneratia, este firesc ca aceasta sa fie corelata cu gradul de responsabilitate, insa atat timp cat in legislatie nu este prevazut acest lucru, nu se poate aplica.
Mult succes si o zi frumoasa!
Buna seara,
Sunt gestionar intr-o unitate comerciala privata si am doua intrebari pentru dumneavoastra:
-sunt raspunzator pentru eventualele lipsuri ale unor materiale care,din dipozitia verbala a unui sef de departament,a fost depozitata in incinta depozitului ?Mentionez ca aceste materiale nu au fost predate catre gestionar cu niciun fel de document de predare-primire.
Gestiunea este una deschisa cu acces pentru echipe de intretinere,auto etc
-inventarierile partiale se pot face de o singura persoana numite fara o decizie de inventariere?
Multumesc.
Buna ziua Aurelian,
Apreciem ca, pentru a cadea in responsabilitatea dumneavoastra, ar fi trebuit sa se intocmeasca un proces-verbal de receptie marfa pentru acele materiale.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Mult succes si o zi frumoasa!