1. Incepand cu data de 1 iulie 2024 intra in vigoare mai multe masuri fiscale cu impact atat asupra antreprenorilor, cat si asupra activitatilor contabile:
– se modifica amenzile aplicabile emitentilor de facturi care nu le transmit in e-Factura in termenul de 5 zile calendaristice. Amenda aplicabila este de 15% din valoarea facturii
– se aplica amenzi si destinatarilor care primesc si inregistreaza facturi fara sa fie primite in e-Factura: amenzile sunt de 15% din valoarea facturii
– a fost aprobata amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025 pentru transportul rutier international in cazul operatorilor economici autorizati
– s-a stabilit o perioada pana la 1 iulie 2025 in care sa nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de catre institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale, precum si de catre furnizorii/prestatorii acestora, avand in vedere restrictiile tehnice actuale ale sistemului
– concomitent cu majorarea salariului minim la 3.700 lei si a cresterii sumei netaxabile la salariul minim de la 200 de lei la 300 de lei, s-a aprobat si excluderea tichetelor de masa de la baza de comparatie cu plafonul de 4.000 lei pana la care se acorda aceasta scutire. Astfel, angajatii care prin cumulul noului salariu minim cu bonurile de masa ar fi depasit pragul de 4.000 lei, vor putea beneficia in continuare de neimpozitarea celor 300 de lei. In agricultura si industria alimentara salariul minim ramane de 3.436 lei, iar pentru constructii ramane 4.582 lei
– in ce priveste e-TVA, se abroga prevederea care presupunea intocmirea notelor justificative si se prelungeste termenul pentru verificarea informatiilor si datelor din decontul precompletat de TVA de la 5 la 20 de zile
– notificarile de conformare nu vor avea impact asupra indicatorilor de risc fisca pana la 1 ianuarie 2025
– s-a modificat cuantumul sistemului de amenzi la e-TVA pentru netrimiterea la timp a notificarii de conformare, diferentiat pe categorii de persoane: contribuabili mici, mijlocii si mari. Noile amenzi sunt: de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice. O alta modificare este includerea acestor contraventii sub incidenta legii prevenirii.
– s-a revizuit definitia diferentelor semnificative intre decontul precompletat si cel final. Astfel, prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei (anterior 1.000 lei), rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA
– tot incepand cu 1 iulie 2024, se va aplica cota de impozit de 70% asupra veniturilor a caror sursa nu a fost identificata. Aceasta masura a fost introdusa in anul precedent, prin Legea nr. 296/2023. Noua cota se va aplica deciziilor de impunere emise de organele fiscale incepand cu 1 iulie 2024.
– punctul de amenda ramane la nivelul stabilit pentru inceputul anului 2024, respectiv 165 de lei, desi conform prevederilor legislative acesta se coreleaza cu salariului minim
2. ANAF a publicat un proiect legislativ pe data de 2 iulie prin care stabileste procedura de inregistrare in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
Categoriile care vor trebui sa solicite inregistrarea in RO e-Factura pana la data de 1 iulie 2025 sunt:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025.
Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
3. MF si ANAF au anuntat intr-un comunicat publicat in 02.07.2024 finalizarea aplicatiei e-Transport, prin intermediul careia sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri. Aplicatia a fost deja incarcata pe platformele Apple Store si Google Play si este in proces de avizare, urmand ca pana la cel tarziu 15 iulie 2024 sa fie operationala si sa poata fi descarcata de utilizatori. Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport preia date din sistemele de pozitionare GPS, in situatia in care autovehiculele de transport marfa sunt dotate cu astfel de sisteme. Pentru aceste situatii, pe site-ul MF, pe pagina RO e-Transport, au fost incarcate specificatiile tehnice necesare.
In caz contrar, autovehiculele trebuie sa fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit, pe care este instalata aplicatia, dezvoltata de CNIF.
4. Actul normativ care reglementeaza comunicarea dintre persoane si institutii: formularea petitiilor si termenul de raspuns este Ordonanta nr. 27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor.
O petitie este cererea, reclamatia, sesizarea sau propunerea formulata in scris ori prin posta electronica, pe care un cetatean sau o organizatie legal constituita o poate adresa autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, companiilor si societatilor nationale, societatilor comerciale de interes judetean sau local, precum si regiilor autonome, denumite in continuare autoritati si institutii publice.
Orice petitie adresata unei institutii trebuie sa contina datele de identificare ale petitionarului. Daca sunt anonime sau nu sunt trecute datele de identificare ale petitionarului, nu se iau in considerare si se claseaza.
Autoritatile au obligatia sa comunice petitionarului, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii petitiei, raspunsul, indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila, iar in situatia in care aspectele sesizate prin petitie necesita o informare si o cercetare mai amanuntita, conducatorul autoritatii sau institutiei publice poate prelungi termenul de 30 de zile cu cel mult 15 zile, iar in domeniul energiei si gazelor naturale, termenul poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile, cu notificarea prealabila a petentului.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.