Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

5 lucruri bine de stiut despre mijloacele fixe existente in gestiunea firmei

mijloacele fixe

Mijloacele fixe sau imobilizarile corporale sunt active generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an.

In aceasta categorie se incadreaza: autoturisme, cladiri, echipamente de lucru, mobilier etc.

Din punct de vedere fiscal, pentru aceste imobilizari s-a stabilit o valoare de intrare minima, de 2.500 de lei.

Iata mai jos cateva lucruri bine de stiut despre aceste bunuri de folosinta indelungata:

1. Amortizarea

Odata intrate in gestiune, aceste imobilizari se amortizeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune. De exemplu, daca imobilizarea a fost pusa in functiune in luna iulie 2024, amortizarea se calculeaza incepand cu luna august 2024.

Din punct de vededere contabil, durata de amortizare a imobilizarii este durata pe care s-a prevazut a fi disponibila pentru utilizare de catre societatea respectiva. Din punct de vedere fiscal este stabilita o durata de viata minima si maxima pentru fiecare tip de imobilizare, prevazuta de Hotararea 2139/2004.

Pentru simplificare, cele mai multe societati aleg aceeasi durata de viata contabila si fiscala.

2. Ce se intampla cu un mijloc fix dupa amortizarea integrala?

Un mijloc fix, odata amortizat, va ramane in continuare in gestiune insa va avea o valoare net contabila egala cu 0 , fiindca valoarea de intrare este egala cu amortismentul cumulat.

Asadar, faptul ca un echipament este complet amortizat nu inseamna ca nu mai figureaza in gestiunea si in inventarul societatii respective.

3. Cum poate fi scos un mijloc fix din gestiune?

Exista cateva modalitati de a scoate un mijloc fix din gestiune:

– vanzare: de exemplu, laptopurile amortizate integral care sunt vandute propriilor angajati 

– casare – aceasta insemna distrugerea fizica a bunului respectiv

– sponsorizare/donatie.

Pentru fiecare din aceste situatii se intocmesc documente specifice:

– la casare se intocmeste procesul verbal de casare

– la vanzare, factura de vanzare

– la sponsorizare/donatie se intocmeste un contract

4. Cum stabilesc pretul de vanzare a unui mijloc fix complet amortizat ?

Multi antreprenori considera ca, daca valoarea ramasa este zero, vanzarea s-ar putea realiza la un pret minimal. Totusi, lucrurile nu stau chiar asa.

Pretul de vanzare trebuie sa reflecte pretul de piata, mai ales daca vanzarea se face catre o persoana afiliata entitatii.

Conform art. 11 alin. (4) din Codul Fiscal, tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. 

In cadrul unei tranzactii sau al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal al oricareia dintre partile afiliate, daca principiul valorii de piata nu este respectat sau pot estima aceasta suma in cazul in care contribuabilul nu furnizeaza datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate respecta principiul valorii de piata, bazandu-se pe nivelul tendintei centrale a pietei.

Se pot obtine in acest sens oferte de pret comparative, sau se poate compara pretul de vanzare cu al unor imobilizari similare.

5. Ce consecinte are vanzarea unui echipament care nu este complet amortizat vs. complet amortizat?

a) Presupunem ca avem un laptop in valoare de 5.000 lei cu durata de viata de 3 ani.

Laptopul se vinde dupa 2 ani de utilizare la un pret de 2.000 lei.

Presupunem pentru simplificare ca societatea nu este platitoare de TVA.

Avem urmatoarele calcule:

Valoarea de intrare = 5.000 lei

Amortisment cumulat = 5.000 lei *2/3 =3.333 lei

Valoarea ramasa = 1.667 lei

Impactul asupra contului de profit si pierdere este:

– cheltuiala: 1.667 lei

– venit: 2.000 lei

Daca societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, va datora un impozit de 1% * 2.000 lei =20 lei sau 3% * 2.000 lei = 60 lei, dupa caz.

Daca societatea este platitoare de impozit pe profit, va datora 16% * (2.000 lei – 1.667 lei) = 53 lei.

b) Presupunem ca acelasi laptop se vinde dupa 3 ani de viata la un pret de 700 lei.

Valoarea de intrare = 5.000 lei

Amortisment cumulat = 5.000 lei *3/3 = 5.000 lei

Valoarea ramasa = 0 lei

Impactul asupra contului de profit si pierdere este:

– cheltuiala: 0 lei

– venit: 700 lei

Daca societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor va datora un impozit de 1% * 700 lei =7 lei sau 3% * 700 lei =21 lei, dupa caz.

Daca societatea este platitoare de impozit pe profit, va datora 16% *700 lei = 112 lei.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *