Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Munca ilegala a strainilor si investitiile persoanelor fizice – Cronica antreprenoriala

munca ilegala a strainilor

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. ITM Salaj a demarat o campanie de informare cu privire la cele mai importante aspecte referitoare la prevenirea si combaterea muncii ilegale a strainilor.
Actele normative care trebuie avute in vedere pentru prevenirea si combaterea muncii ilegale a strainilor sunt:

Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.

Ordonanta de Urgenta nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, inclusiv ultimele modificari aduse de Legea nr. 28/2024 si OUG nr. 25/2024.

Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii.

Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidenta a Salariatilor.

2. Incepand cu 4 noiembrie, persoanele fizice pot investi in titluri de stat TEZAUR cu scadente de 1, 3 sau 5 ani si dobanzi anuale de 5,95%, 6,70% si, respectiv, 7,10%. Veniturile obtinute din aceste titluri de stat emise de Ministerul Finantelor sunt scutite de impozit. Dobanda este anuala si se achita conform termenelor specificate in prospectul de emisiune. Titlurile TEZAUR pot fi transferate si rascumparate anticipat. De asemenea, investitorii pot realiza una sau mai multe subscriere in cadrul unei emisiuni si au optiunea de a anula subscrierile efectuate, dar numai in perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri. Pot participa persoanele fizice care au cel putin 18 ani la data subscrierii.

3. Legislatia privind amnistia fiscala a fost din nou modificata prin Ordinul 6.438 din 04.11.2024.
Se introduce prevederea ca, in cazul in care se sting integral obligatiile bugetare principale individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 si 2020, acestea se restituie potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se introduce si prevederea ca obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de catre organul fiscal central prin decizii de impunere pe codul numeric personal, se analizeaza din perspectiva stabilirii plafonului prevazut la art. XVI din

Ordonanta de Urgenta, astfel:

a) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala sau pana la data depunerii cererii de anulare, dupa caz, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, la stabilirea plafonului se au in vedere, cumulat, atat obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, cat si celelalte obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024, ramase nestinse la aceasta data;

b) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pentru anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care cererea de anulare a fost depusa dupa 25 noiembrie 2024 inclusiv, indiferent daca termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit inainte sau dupa aceasta data, la stabilirea plafonului se au in vedere doar obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, fara a fi luate in considerare si obligatiile bugetare restante la data de 31 august 2024, ramase nestinse la aceasta data.


In ceea ce priveste anularea obligatiilor bugetare in cazul persoanelor pentru care s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei, se introduce un exemplu:
Creditorii inscrisi in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, in ordinea prioritatilor la distribuire, sunt:

– furnizorul de utilitati — 2.000 lei;

– salariatii — 5.000 lei;

– ANAF — 7.000 lei.

Suma pentru care s-a atras raspunderea persoanei fizice X este de 10.000 lei.


Din suma ce ar trebui incasata de la persoana raspunzatoare de 10.000 lei i se cuvine creditorului ANAF suma de 3.000 lei, care, in functie de ordinea de stingere prevazuta la art. 165 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, se defalca astfel:

a) obligatii bugetare principale in cuantum de 2.000 lei;
b) accesorii in cuantum de 1.000 lei.

Avand in vedere ca obligatiile bugetare principale sunt sub plafonul de 5.000 lei reglementat la art. XVI din Ordonanta de Urgenta, persoana fizica raspunzatoare trebuie sa achite 1.000 lei obligatii bugetare principale si beneficiaza de anularea obligatiilor bugetare principale in cuantum de 1.000 lei si accesorii in suma de 1.000 lei.

4. Societatile trebuie sa aiba in vedere efectuarea inventarierii patrimoniului, cel putin o data pe an.
Potrivit Legii contabilitatii, constituie contraventie nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii privind efectuarea inventarierii.
Amenda este cuprinsa intre 3.000 lei si 20.000 lei.

5. DGRFP Galati informeaza intr-un comunicat ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1049/18.10.2024 a fost publicat OpANAF nr. 6515/2024 privind modificarea si completarea OpANAF nr. 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Prevederile ordinului se aplica pentru stabilirea din oficiu a CAS, respectiv a CASS, datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2023.
Astfel, au fost modificate plafoanele anuale in functie de care se face incadrarea persoanelor fizice ca platitori de contributii sociale obligatorii, respectiv in functie de care se calculeaza contributiile sociale datorate. Pentru anul fiscal 2023, plafoanele utilizate la stabilirea contributiei de asigurari sociale (CAS) sunt de 12, respectiv 24 salarii minime brute pe tara, iar pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) sunt de 6/12/24 salarii minime brute pe tara, dupa caz, in functie de nivelul veniturilor realizate.

6. In MOF nr. 1073/25.10.2024 s-a publicat OUG nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 si suspendarea aplicarii unor dispozitii din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru Codul de procedura fiscala.

– S-a introdus o noua exceptie de la obligativitatea folosirii aparatelor de marcat electronice fiscale pentru serviciile de incarcare a vehiculelor electrice, a caror contravaloare se incaseaza prin intermediul automatelor comerciale, exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit si/sau a aplicatiilor de tip portofel electronic.

– S-a suspendat pana la data de 1 septembrie 2025 sanctionarea contraventionala pentru savarsirea faptei de emitere a bonului fiscal fara ca acesta sa contina codul de identificare al beneficiarului, numarul de identificare al bonului, precum si, sub forma de QR, datele prevazute la art. 4 alin. (21): „data si ora emiterii bonului fiscal, numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal se tiparesc pe bonul fiscal si sub forma de cod QR.”

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *