Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. Obligatia de a initia negocieri colective pentru incheierea unui contract colectiv de munca este reglementata de Legea nr. 367/2022 privind dialogul social si se aplica tuturor angajatorilor care au cel putin 10 angajati. Negocierea poate fi initiata de oricare dintre parti, iar aceasta trebuie sa se desfasoare in termen de 45 de zile, cu posibilitatea de prelungire prin acordul comun al partilor implicate.
Daca negocierea se finalizeaza, contractul colectiv de munca poate fi incheiat exclusiv pe o perioada determinata, cuprinsa intre 12 si 24 de luni.
Acesta poate fi prelungit, prin acordul partilor, o singura data, pentru o durata de cel mult 12 luni.
2. Abaterea disciplinara reprezinta o actiune sau inactiune legata de munca, comisa cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta incalca normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau colectiv de munca aplicabil, precum si ordinele ori dispozitiile legale ale superiorilor ierarhici. Raspunderea disciplinara a salariatilor este reglementata de fiecare angajator prin regulamentul intern sau contractul colectiv de munca, in conformitate cu prevederile Codului muncii.
Angajatorul defineste abaterile disciplinare, stabileste sanctiunile corespunzatoare in functie de gravitatea acestora si precizeaza procedura de cercetare disciplinara. Toate aceste aspecte trebuie comunicate salariatilor, astfel incat acestia sa fie informati cu privire la regulile de conduita si la modul de sanctionare a incalcarii acestora.
3. Formatul pdf al declaratiei unice (D 212) pe anul 2024 a fost publicat pe site-ul ANAF. Acesta este disponibil la adresa:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/declaratie_unica.html.
Declaratia se poate depune:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanta, respectiv:
– prin intermediul serviciului „Spatiul privat virtual” (SPV), disponibil pe portalul www.anaf.ro;
– prin intermediul serviciului “Depunere declaratii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata;
b) in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire (data depunerii declaratiei in format hartie este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz).
Termenul de depunere este pana la data de 26 mai 2025 inclusiv, pentru veniturile realizate in anul 2024.
4. ONRC informeaza intr-un comunicat publicat pe data de 17 ianuarie 2025 ca incepand cu 1 ianuarie 2025, a intrat in vigoare CAEN Rev.3, o versiune actualizata a Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala, aprobata prin Ordinul Presedintelui Institutului National de Statistica nr. 377/17.04.2024.
Nu este prevazut un termen limita pentru inregistrarea mentiunii privind actualizarea obiectului de activitate si nici sanctiuni in acest sens.
Incepand cu 1 ianuarie 2025, profesionistii completeaza Cererea de inregistrare in Registrul comertului (original), in care precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de inregistrare in registrul comertului se depune prin intermediul portalului de servicii online, la ghiseu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de posta/curierat si se solutioneaza de catre registratorul de registrul comertului.
5. Termenul general de pastrare in arhiva al documentelor contabile este de 5 ani.
Legea contabilitatii (Legea 82/1991) prevede acest termen de 5 ani pentru:
– registrele de contabilitate obligatorii
– documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara
– statele de salarii
Cei 5 ani se calculeaza insa de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar.
Situatiile financiare, raportarile contabile intermediare, semestriale se pastreaza in arhiva timp de 10 ani.
6. Pana la 27 ianuarie 2025 este termenul de declarare si plata aferent dividendelor distribuite si neplatite in anul 2024. Chiar daca dividendele nu au fost platite, impozitul este scadent la 27 ianuarie 2025.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.