Atunci cand vine vorba despre negocierea contractelor cu furnizorii, un antreprenor ar trebui sa aiba in vedere mai multe aspecte esentiale, insa unul destul de important pentru „sanatatea” societatii este stabilirea de comun acord cu furnizorii a termenelor de plata pentru bunurile sau serviciile furnizate.
O negociere a termenelor de plata a facturilor este considerata ca fiind una reusita atunci cand exista o diferenta de timp intre incasarile pe care trebuie sa le obtii si platile pe care trebuie sa le efectuezi, mai simplu spus, trebuie sa incasezi mai repede decat platesti.
In practica, de cele mai multe ori, vanzatorul este cel care propune termenele de plata pentru bunurile sau serviciile furnizate, insa acest lucru nu te impiedica pe tine, cumparatorul, sa incerci sa negociezi putin aceste termene. Exista vanzatori care accepta cu usurinta cererea de majorare a termenului de plata solicitata de cumparator, insa exista si vanzatori care nu doresc sa negocieze, avand diferite politici peste care nu pot sa treaca.
Ce spune legislatia despre termenul de plata ?
Iata cateva prevederi ale Legii nr. 72/2013 pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante:
- Termenul contractual de plata in raporturile dintre profesionisti nu poate fi mai mare de 60 zile calendaristice. Prin exceptie, partile pot stipula in contract un termen mai mare, sub rezerva ca aceasta clauza sa nu fie abuziva. Partile contractuale pot conveni efectuarea platii in mod esalonat, in acest caz, dobanzile penalizatoare si celelalte despagubiri se calculeaza prin raportare la suma scadenta.
- Termenele legale de plata in raporturile dintre autoritatile contractante si profesionisti sunt urmatoarele:
1. 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a oricarei altei cereri echivalente de plata;
2. 30 de zile calendaristice de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plata este incerta sau anterioara receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor;
3. 30 de zile calendaristice de la receptie sau verificare, daca prin lege sau prin contract se stabileste o procedura de receptie ori de verificare pentru certificarea conformitatii marfurilor sau serviciilor, iar autoritatea contractanta a primit factura ori cererea echivalenta de plata la data receptiei sau verificarii ori anterior acestei date.
Prin profesionist se intelege orice persoana fizica sau juridica care exploateaza o intreprindere cu scop lucrativ.
Prin autoritate contractanta se intelege in general o autoritate publica, mai precis :
- orice autoritate publica a statului roman, care actioneaza la nivel central, regional sau local
- orice organism de drept public, cu personalitate juridica, care a fost infiintat pentru a satisface nevoi de interes general si care se afla in cel putin una dintre urmatoarele situatii: este finantat, in majoritate, de catre o autoritate contractanta sau de catre alt organism de drept public, se afla in subordinea sau este supus controlului unei autoritati contractante/ organism de drept public sau in a carui consiliu de administratie/supraveghere si directoratului, mai mult de jumatate din numarul membrilor sunt numi?i de catre o autoritate contractanta/organism de drept public;
- orice asociere dintre autoritatile contractante definite anterior
Pentru a evita situatia in care clientii nu isi onoreaza datoriile la timp, vanzatorii, de cele mai multe ori, vor aplica penalitati pentru fiecare zi de intarziere, penalitati care sunt mentionate in contracte. Pe de alta parte exista si vanzatori care, pentru a-si incasa facturile inainte de scadenta vor acorda discount-uri clientilor.
De aceea, daca esti antreprenor, incearca sa platesti facturile catre furnizori la timp, inainte de scadenta pentru a evita eventualele penalitati aplicate conform contractelor. In plus, onorarea la timp a datoriilor, intotdeauna va conduce la o colaborare cu furnizorii placuta si de lunga durata.
Exista si situatii in care din diferite motive (societatea este proaspat infiintata si nu dispune de disponibilitati suficiente; societatea se confrunta cu un cash-flow negativ; etc.) antreprenorii nu isi pot achita la timp facturile. O solutie ar putea fi apelarea la creditul furnizor. Cand lucrezi cu creditul furnizor inseamna ca furnizorul tau iti livreaza marfa si accepta plata la o alta data ulterioara. Furnizorul ofera astfel un credit in marfa cumparatorului.
Mai departe, vanzatorul se poate adresa bancii sale care in baza unui set de documente ii poate acorda acestuia mai departe un credit in bani .
Un indicator important este Viteza de rotatie a creditelor-furnizor care aproximeaza numarul de zile de creditare pe care entitatea il obtine de la furnizorii sai. In mod ideal ar trebui sa includa doar creditorii comerciali.
Se calculeaza astfel : Sold mediu furnizori/ Achizitii de bunuri (fara servicii) x365
Iata un exemplu :
Presupunem ca soldul la furnizori la 01.01.2017 este de 300.000 lei si la 31.12.2017 este de 450.000 lei
S-au efectuat achizitii in cursul anului in suma de 11.500.000 lei
Viteza de rotatie a creditelor furnizor = ((300.000 + 450.000)/2)/11.500.000 *365 =12
Aceasta inseamna ca in medie, furnizorii sunt platiti la 12 zile sau creditul furnizor este de 12 zile.
In concluzie, este important :
- sa negociezi atent termenele de plata;
- sa urmaresti corelatia termene de plata- termene de incasare;
- sa mentionezi atat in contract cat si pe factura scadentele ;
- scadentele sa fie clare si determinabile: de exemplu 30 de zile de la data emiterii este o scadenta clara insa 30 de zile de la data primirii facturii este discutabila (primitorul poate contesta data la care a intrat in posesia facturii);
- sa ai un sistem de reamintire a scadentelor astfel incat ziua platii sa nu te gaseasca fara disponibilitatile necesare.