Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Rata somajului, modificari in procedura amnistiei – Cronica antreprenoriala

rata somajului

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Potrivit ANOFM, rata somajului inregistrat in evidentele ANOFM in luna septembrie 2024 a fost de 3,14%. Numarul total al somerilor a fost de 250.305 persoane. Din totalul somerilor inregistrati, 52.269 au fost someri indemnizati si 198.036 neindemnizati. Numarul somerilor femei la 30 septembrie 2024 era de 117.906, iar numarul somerilor barbati era de 132.399. Pe medii de rezidenta, numarul somerilor la finele lunii septembrie se prezinta astfel: 68.003 someri provin din mediul urban si 182.302 din mediul rural.

2. Ministerul de Finante a publicat pe 29.10.2024 un proiect legislativ prin care se propun cateva modificari si completari ale procedurii de aplicare a amnistiei.

Cateva dintre acestea sunt:

– reglementarea faptului ca de masurile de amnistie fiscala beneficiaza si debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor aferente anilor 2019 si 2020;

– specificarea ca pot face obiectul amanarii la plata in vederea anularii amenzilor de orice fel si cheltuielilor judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni;

– modificarea anumitor formulare cuprinse in procedura actuala de aplicare a amnistiei, in vederea simplificarii.

3. Reamintim cateva dintre prevederile Legii nr. 217 din 17 noiembrie 2016 (republicata) privind diminuarea risipei alimentare, care au impact asupra operatorilor economici din sectorul agroalimentar.

Conform acestei legi, acestia au obligatia sa intreprinda masuri de prevenire a risipei alimentare, printre care:

– masuri de responsabilizare pentru diminuarea risipei pe lantul agroalimentar, incepand cu productia, procesarea, depozitarea, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul de industrie hoteliera si al serviciilor alimentare;

– masuri privind vanzarea cu pret redus a produselor aflate aproape de expirarea termenului de valabilitate, conform legislatiei in vigoare;

– masuri pentru redistribuirea alimentelor prin transfer cu titlu gratuit, pentru consumul uman, catre operatorii receptori;

– masuri pentru utilizarea si consumul produselor alimentare in hrana animalelor, pana la expirarea termenului de valabilitate a acestora, cu respectarea legislatiei sanitare veterinare in domeniul nutritiei animale.

Operatorii economici din industria ospitalitatii vor facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si vor informa despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu.

4. Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) precizeaza care sunt documentele necesare pentru schimbarea reprezentantului legal in vederea acordarii alocatiei de stat pentru copii, astfel: cererea tip prin care titularul solicita schimbarea reprezentantului legal; copie CI ambilor parinti; copie certificat nastere copil; declaratie pe proprie raspundere a titularului de drept, prin care isi da acordul ca alocatia sa fie trecuta pe numele celuilalt parinte; extras de cont, dupa caz.

5. ANPIS anunta intr-un comunicat ca alocatiile de stat pentru copii cresc de la 1 ianuarie 2025.

Majorarea alocatiilor va fi de 10,4%, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Astfel, majorarile in sume brute vor fi:

– de la 719 lei la 794 de lei pentru copiii sub doi ani sau cu dizabilitati;

de la 292 de lei la 323 de lei pentru copiii care au peste doi ani.

6. Majorarea salariului minim de la 3.700 lei la 4.050 lei va avea impact asupra plafoanelor de referinta pentru calculul CAS si CASS la activitati independente, dar si la CASS pentru alte tipuri de venituri: investitii, chirii etc.

Toate aceste plafoane se raporteaza la salariul minim pe economie.

In plus, majorarea salariului minim va afecta si contributia pentru persoanele cu handicap neincadrate, dar si valoarea punctului de amenda, ambele corelate cu valoarea salariului minim.

7. Pe data de 25 octombrie 2024, Ministerul de Finante a publicat un proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare.

Una dintre cele mai importante masuri propuse este eliminarea obligatiei de a depune in anul curent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat, a impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Masura are in vedere simplificarea obligatiei de declarare de catre contribuabil a obligatiilor fiscale datorate intr-un an fiscal, avand in vedere ca aceste obligatii devin scadente la data de 25 mai a anului urmator celui in care s-au realizat veniturile, in functie de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului estimat.

8. Ministerul Finantelor si Autoritatea Vamala Romana au anuntat intr-un comunicat publicat pe 30.10.2024 punerea in functiune a unui nou sistem de scanare cu raze X pentru controlul autoturismelor, de data aceasta in Biroul vamal de frontiera Siret. Noul echipament de scanare va contribui la fluidizarea traficului in punctul de trecere transnational de pe frontiera de nord a Romaniei, DN2 (E85), judetul Suceava. Cu ajutorul acestor scanere, controlul vamal va fi mai rapid si mai riguros pentru bunurile aflate atat in camioane, cat si in mijloacele de transport persoane.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *