Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Preaviz, rambursare TVA din UE, voluntariat – Cronica antreprenoriala

salariul minim 2024

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Oficial s-a majorat suma netaxabila la salariul minim de la 200 de lei la 300 de lei incepand cu 1 iulie 2024, prin publicarea in MOF 534 a Ordonantei de urgenta 59/07.06.2024.

Mai precis, incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, suma de 200 de lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si care nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii se majoreaza la nivelul de 300 de lei/luna.

2. Persoanele impozabile stabilite in Romania care au efectuat importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata in acel stat, prin completarea si depunerea la ANAF a unui formular (F318).

Pentru a fi eligibila pentru rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania.

Cererea de rambursare (F318) se completeaza in format electronic si se inainteaza pe cale electronica organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.

3. ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat publicat pe site-ul propriu care sunt principalele aspecte legale privind termenul de preaviz.
Scopul preavizului in cazul concedierii este ca salariatul sa-si poata cauta un alt loc de munca, potrivit pregatirii sale profesionale, iar scopul preavizului in cazul demisiei este de a-i acorda angajatorului posibilitatea sa inlocuiasca salariatul care doreste incetarea raportului de munca.

Preavizul la concediere este un drept al salariatului avand un termen minim de 20 de zile lucratoare, exceptie facand persoanele cu handicap care beneficiaza de un preaviz de minimum 30 de zile lucratoare.

Pe de alta parte, in cazul demisiei, preavizul este in beneficiul angajatorului si poate fi de cel mult 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie si cel mult 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.

Atat la demisie cat si la concediere, contractul de munca inceteaza la data expirarii preavizului.
Ca regula de calcul a termenelor, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit, in acest an, ca in cazul termenului de preaviz la concediere nu este luata in calcul ziua comunicarii notificarii de preaviz, ceea ce inseamna ca termenul incepe sa curga din ziua urmatoare si se implineste in ultima zi.

4. In perioada in care se manifesta temperaturi extreme ridicate, angajatorii trebuie sa intreprinda masuri in vederea protectiei aangajatilor, in conformitate cu OUG nr. 99/2000.

Prin temperaturi extreme ridicate intelegem temperaturi exterioare ale aerului care depasesc +37°C sau temperaturi care, corelate cu conditii de umiditate mare, pot fi echivalate cu acest nivel (indicele de temperatura-umiditate ITU < 80 unitati).

Masurile minimale pentru ameliorarea conditiilor de munca sunt:

– reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice

– asigurarea ventilatiei la locurile de munca

– alternarea efortului dinamic cu cel static

– alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenti de aer.

Pentru mentinerea starii de sanatate a lucratorilor, sunt necesare masurile:

– asigurarea apei minerale adecvate, cate 2-4 litri/persoana/schimb;

– asigurarea echipamentului individual de protectie;

– asigurarea de dusuri.

Nerespectarea prevederilor Ordonantei privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia angajatilor se sanctioneaza contraventional, cu amenda de la 1500 la 2500 de lei.

5. ANPC a derulat un control national la peste 900 de operatori economici care comercializau produse textile, constantandu-se nereguli precum: lipsa mentionarii pe etichete a denumirii fibrelor textile, precum si a compozitiei fibroase, comercializarea unor produse textile neetichetate sau neinsotite de documente comerciale, comercializarea unor produse din blana fara documente de conformitate, neafisarea pe site a mentiunii ca nu se accepta retur, lipsa afisarii pretului produsului in moneda nationala mergand pana la lipsa autorizatiilor de functionare.

Au fost aplicate 838 de amenzi contraventionale in valoare totala de aproximativ 3,4 milioane lei.

6. Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Penalitatile de intarziere se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

Nivelul penalitatii de intarziere este de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.

7. Formularul de decont de TVA (D300) care se utilizeaza incepand cu veniturile aferente lunii mai 2025 (deci cu termen de depunere 25 iunie 2024) a fost modificat.

Prin Art. III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminata scutirea de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua de stat, ramanand in vigoare operatiunile efectuate catre entitati nonprofit, iar prin eliminarea de la aliniatul (6) a literei a), aceasta scutire se poate aplica doar conform alin. (6) litera b) prin restituire catre entitatile nonprofit.

Astfel, din noul formular au fost eliminate urmatoarele randuri:

a) randul 14.1 ”Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si b) din Codul fiscal”;


b) randul 14.2 ”Livrari de bunuri scutite cu drept de deducere, prevazute la art. 294 alin. (5) lit. c) si d) din Codul fiscal”.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *