Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. Pe 8 august 2024, Guvernul a aprobat Ordonanta pentru implementarea programului Start-Up Nation, avand un buget de aproximativ 450 de milioane de euro, finantat din fonduri externe nerambursabile prin Programul Educatie si Ocupare 2021-2027.
Printre noutatile din acest an se numara introducerea cursurilor de pregatire antreprenoriala ca cerinta de eligibilitate. De asemenea, alocatia financiara nerambursabila va fi de maximum 250.000 lei per IMM, acoperind pana la 90% din cheltuielile eligibile ale proiectelor depuse, cu conditia crearii a cel putin doua locuri de munca.
Programul Start-Up Nation se va organiza in doua sectiuni: Pilonul I –„Activarea potentialului antreprenorial al tinerilor” si Pilonul II –„Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului in randul grupurilor tinta”.
Cea de-a patra editie Start-Up Nation se va desfasura in doua etape: cea de selectie a furnizorilor de formare profesionala pentru constituirea si instruirea antreprenoriala a grupului tinta si, ulterior, inscrierea la finantare a intreprinderilor infiintate de catre absolventii primei etape.
2. In MOF 771 din 07.08.2024 s-a publicat Ordinul 6073 din 07.08.2024 privind stabilirea termenului de depunere pentru declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare: D390 VIES. Acest termen ramane data de 25 a lunii urmatoare. Mai precis, declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare prevazuta la art. 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile pentru care exista obligatia declararii, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului sau in care intervin modificari ale informatiilor furnizate.
In situatia in care data de 25 a lunii este zi nelucratoare, declaratia recapitulativa se depune pana in prima zi lucratoare, inclusiv, ulterioara datei de 25 a lunii.
3. In MOF 747 din 7 august 2024 s-a publicat Ordinul nr. 3.792 pentru aprobarea Procedurii privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Procedura se aplica in situatiile in care se constata ca platitorul/contribuabilul nu si-a indeplinit obligatia de a depune declaratia de mentiuni, in termen de 15 zile de la data producerii modificarilor.
In cazul in care se constata ca este necesara modificarea din oficiu a datelor inscrise in Registrul contribuabililor/platitorilor, organul fiscal incepe prin a notifica contribuabilul/platitorul in cauza cu privire la aceasta situatie.
Fiscul aplica procedura de modificare din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor in urmatoarele situatii:
a) pentru contribuabilii/platitorii care, ca urmare a notificarii/invitatiei, nu au depus declaratia de mentiuni si nici documente justificative care sa ateste faptul ca nu au intervenit modificari in datele din declaratia de inregistrare fiscala;
b) in cazul contribuabililor/platitorilor pentru care organele fiscale cu atributii de control au constatat neindeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei de mentiuni, prin acte administrativ-fiscale ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie.
4. Masurile privind securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor se aplica si in cazul studentilor si elevilor in perioada efectuarii stagiului de practica.
Prin stagiu de practica se intelege activitatea desfasurata de elevi si studenti, in conformitate cu planul de invatamant, cu scopul de a verifica aplicabilitatea cunostintelor teoretice insusite de acestia in cadrul programului de invatamant, potrivit dispozitiilor Legii nr. 258/2007.
Societatii – partener de practica ii revine obligatia sa instruiasca practicantii cu privire la normele de protectie a muncii si de aparare impotriva incendiilor, specifice activitatilor pe care le vor desfasura si sa verifice cunostintele insusite, sa asigure, in mod gratuit, echipamente individuale de protectie adecvate activitatii desfasurate de practicanti si instruirea necesara folosirii acestora in cazul unui eveniment in care au fost implicati studenti sau elevi in practica, sa anunte in cel mai scurt timp inspectoratul teritorial de munca.
5. In perioada 8-20 august 2024 se lanseaza a patra editie din anul 2024 a Programului de titluri de stat Fidelis. Editia august va contine: titluri de stat in lei, cu scadente de 1 an si 5 ani si dobanzi anuale de 5,80% si respectiv 7%, si titluri de stat in euro, cu scadente de 1 an si 5 ani si dobanzi anuale de 4% respectiv 5%.
Pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei respectiv 1.000 de euro.
Din punct de vedere fiscal, castigurile (adica dobanda sau castigurile de capital) sunt neimpozabile iar in procesul de subscriere a titlurilor de stat FIDELIS nu se percep comisioane de catre bancile intermediare.
6. ANAF a publicat un Ghid de utilizare a aplicatiei e-Transport. Ghidul este disponibil: AICI.
Aplicatia poate fi descarcata de pe platformele Google Play si App Store.
7. Ministerul economiei, antreprenoriatului si turismului a publicat o lista cu intrebari frecvente legate de Programul Femeia Antreprenor 2024.
Marti 30 iulie 2024, la ora 10.00, s-a deschis apelul de finantare. Perioada de inscriere ramane deschisa 45 de zile lucratoare, pana la ora 20.00 a ultimei zile.
Bugetul alocat programului „Femeia Antreprenor”, pentru anul in curs, este de 200.000.000 lei, fiind estimat un numar de 1.000 de beneficiare.
Una din cele mai frecvente intrebari este daca taxa pe valoarea adaugata este cheltuiala eligibila in cadrul programului.
Procedura de implementare a Programului national multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale in randul femeilor manager din sectorul IMM prevede:
”4.4 (3) Cheltuielile privind avizele sau alte taxe (inclusiv TVA, timbru verde si accize energie electrica), ambalarea, transportul, punerea in functiune, montarea, manopera si instruirea personalului pentru utilizarea echipamentelor/utilajelor, nu sunt eligibile.
Totodata, art. 6.6 (15) precizeaza clar ca ”In sensul prezentei masuri se considera ca valoarea decontata reprezinta valoarea fara TVA”.
Prin urmare, valoarea totala eligibila a proiectului este formata din valoarea alocatiei financiare nerambursabile (AFN) si valoarea aportului propriu al beneficiarului. Mai mult, valoarea AFN se va calcula exclusiv la valoarea fara TVA a cheltuielilor aferente elementelor de cost, indiferent de calitatea de platitor sau de neplatitor de TVA a beneficiarului si/sau a furnizorului acestuia. Taxa pe valoarea adaugata aferenta elementelor de cost din planul de cheltuieli nu va fi decontata (valoare neeligibila), astfel ca va fi suportata de catre beneficiar.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.