Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Suspendare activitate ONRC, restituire TVA entitati non profit – Cronica antreprenoriala

ONRC

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. ONRC a anuntat intr-un comunicat publicat pe data de 11 iulie 2024 ca in perioada 19 – 25 iulie 2024 activitatea institutiei, dar si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se suspenda in vederea efectuarii lucrarilor de asistenta tehnica pentru sistemul informatic integrat al ONRC.

De asemenea, incepand cu 16 iulie 2024 ora 13:00 se suspenda portalul de servicii online pentru depunerea cererilor de inregistrare in registrul comertului si a altor tipuri de cereri, declaratiilor de beneficiari reali, depunerea cererilor de publicare in Buletinul Procedurilor de Insolventa, a cererilor de furnizare de informatii din Buletinul Procedurilor de Insolventa si a comenzilor la abonamentul Buletinul Procedurilor de Insolventa.

2. S-a publicat procedura de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de TVA, conform prevederilor Codului fiscal: servicii de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti, livrari de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar (in anumite conditii).

In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit, respectiv societatea detinuta integral de entitatea/entitatile nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, insotita de un set de documente, printre care se regasesc:

– un borderou care sa cuprinda, in ordine cronologica, pentru fiecare achizitie, urmatoarele informatii: denumirea, numarul si data documentului, valoarea fara TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA;

– copii de pe facturile in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate pentru care se solicita restituirea;

– copii de pe declaratiile vamale de import, in cazul bunurilor importate;

– copii de pe bonurile fiscale.

3. Ministerul de Finante a publicat pe data de 10 iulie 2024 un proiect legislativ pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003.

Proiectul de act normativ vizeaza completarea informatiilor din continutul bonului fiscal, care trebuie sa fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale catre sistemul informatic al ANAF, respectiv comunicarea codului de identificare fiscala al contribuabilului in situatia in care acesta este inscris pe bonul fiscal la cererea beneficiarului, precum si a numarului de identificare a bonului fiscal. Proiectul prevede si necesitatea modificarii corespunzatoare a Ordinului presedintelui ANAF nr. 146/2018 pentru descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003, structura XML a mesajelor de activare a acestora, structura XML a fisierelor prevazute la art. 22 pct. J lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin HG nr. 479/2003, precum si categoriile de URL-uri utilizate in schimbul de informatii cu sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF.

4. Inspectia Muncii a demarat o serie de controale la societati cu privire la modul de respectare a prevederilor OUG nr. 99/2000, privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca. Angajatorii sunt obligati sa ia masuri minimale pentru ameliorarea conditiilor de munca, precum: reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice, asigurarea ventilatiei la locurile de munca, alternarea efortului dinamic cu cel static, alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curentii de aer.

Nerespectarea prevederilor Ordonantei privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca se sanctioneaza contraventional, cu amenda de la 1500 la 2500 de lei in conformitate cu art. 10, alin. 1 din O.U.G. nr. 99/2000.

5. Reamintim ca pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit incepand cu anul 2024 se recupereaza din profiturile impozabile realizate, in limita a 70% inclusiv, in urmatorii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Pierderile fiscale anuale stabilite prin declaratia de impozit pe profit, aferente anilor precedenti anului 2024, ramase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recupereaza din profiturile impozabile realizate incepand cu anul 2024, in limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada ramasa de recuperat din cei 7 ani consecutivi ulteriori anului inregistrarii pierderilor respective.

6. Angajatorii mai au timp pana la data de 26 iulie sa transmita in REVISAL majorarea salariului pentru angajatii incadrati cu salariul minim pe economie.

7. Pentru plata cu intarziere a impozitelor si taxelor se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere.
Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Nivelul lor este de 0.02% pe zi de intarziere.
Penalitatile de intarziere au un nivel de 0.01% pe zi de intarziere.

8. Un tip de beneficiu extrasalarial pe care angajatorii il pot oferi salariatilor este decontarea serviciilor turistice in timpul concediului de odihna al angajatilor, atat pentru acestia, cat si pentru membrii familiei lor.

In cazul in care sumele acordate se incadreaza in anumite plafoane, beneficiul este scutit de taxe pentru angajat si este deductibil pentru angajator. Astfel, angajatorul poate alege, de exemplu, sa deconteze integral sau partial serviciile turistice ale angajatului in concediu, in loc sa acorde o prima in bani, care ar fi supusa impozitului, CAS si CASS.

La angajat exista 2 limite: una anuala, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
Prevederile nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de vouchere de vacanta.
Salariul mediu brut anual pentru anul 2024 este stabilit la suma de 7.567 lei.

Limita a doua este lunara si este reprezentata de un plafon lunar de 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. Aici, sumele acordate sub forma de servicii turistice se cumuleaza cu alte 8 tipuri de beneficii precum: decontare servicii medicale, contributii la pensii facultative, abonamente la sport etc.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *