Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Exceptii bon fiscal, vechimea in munca si impozitul pe dividende 2025 – Cronica Antreprenoriala

impozit dividende 2025

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Prin Legea nr. 317 din 20 decembrie 2024 se modifica si se completeaza Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Conform acesteia, pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligatia sa imprime/inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clientilor.

La solicitarea clientilor, utilizatorii pot imprima si inmana acestora bonul fiscal. Lipsa bonului fiscal tiparit nu afecteaza drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei.

2. ONRC informeaza intr-un comunicat publicat pe 31.12.2024 ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justitiei nr. 2938/C/2024, care are ca scop simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, in conformitate cu CAEN Rev. 3, obligatia actualizarii fiind prevazuta de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2025, profesionistii completeaza Cererea de inregistrare in registrul comertului, in care precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3, Cererea de inregistrare in registrul comertului se depune prin intermediul portalului de servicii online, la ghiseu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de posta/curierat si se solutioneaza de catre registratorul de registrul comertului.

3. ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat publicat pe data de 17 decembrie 2024 ca documentul care atesta activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, vechimea in meserie, specialitate, respectiv vechimea totala in munca pana la data de 31.12.2010 este carnetul de munca. In cazul in care carnetul de munca a fost pierdut, nu a fost intocmit sau in acesta nu se regasesc toate perioadele lucrate, titularii pot solicita adeverinte de vechime fostului angajator. In situatia in care fostul angajator nu mai exista, adeverintele de vechime se vor solicita in scris unitatii care a preluat arhiva acestuia (in cazul angajatorilor cu capital de stat si mixt) sau Inspectoratului Teritorial de Munca.

Angajatorii au obligatia de a elibera adeverinte de vechime atat la incetarea activitatii salariatului, fara a fi necesara o solicitare in acest sens, cat si la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, in termen de 15 zile.

4. Salariul minim creste incepand cu 1 ianuarie 2025 la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand 24,496 lei/ora. Orice modificare a salariului de baza brut lunar, a sporurilor sau adaosurilor se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor in termen de 20 de zile lucratoare de la data producerii modificarii, conform prevederilor H.G. nr. 905/2017. In plus, angajatorii care au raporturi de munca mai vechi de doi ani, in cadrul carora angajatii au fost remunerati 24 de luni cu salariul minim, trebuie sa majoreze salariile acestora peste valoarea de 4.050 de lei brut.

5. Pe 31.12.2024 s-a publicat OUG 156/2024 (Ordonanta Trenulet) care aduce cateva noutati fiscale importante, astfel:


a) Se majoreaza cota de impozitare a veniturilor din dividende de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite incepand cu 2025.

b) Se modifica plafoanele micro la 250.000 EUR (pentru 2025) si 100.000 EUR incepand cu 2026. Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentand echivalentul in lei a 250.000 EUR, respectiv echivalentul in lei a 100.000 EUR incepand cu 1 ianuarie 2026, se verifica pe baza veniturilor realizate de catre persoana juridica romana la data de 31 decembrie 2024, respectiv la 31 decembrie 2025. Conditia referitoare la ponderea veniturilor din consultanta si/sau management in veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplica pentru calculul limitei de 250.000 EUR.

c) Se elimina una dintre conditiile de a fi microintreprindere, respectiv aceea de a nu avea venituri din consultanta mai mult de 20% din veniturile totale.

d) Se elimina facilitatile salariale in IT, constructii, agricultura si industria alimentara incepand cu ianuarie 2025.

e) Se reinstituie impozitul pe constructii (numit si „Taxa pe stalp”). Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv in situatia in care sunt inchiriate, luate in administrare/concesiune sau in folosinta.

f) Alocatiile pentru copii nu vor mai creste incepand cu 2025, asa cum anuntase ANPIS intr-un comunicat publicat pe 10 octombrie 2024.

6. Contractul individual de munca pe durata determinata constituie o exceptie de la regula generala a incheierii contractelor de munca pe perioada nedeterminata. Aceasta exceptie este prevazuta de lege pentru a sprijini angajatorii care, pentru o anumita perioada, au nevoie de un numar suplimentar de salariati. Durata unui astfel de contract nu poate depasi 36 de luni. Intre aceleasi parti pot fi incheiate succesiv maximum trei contracte individuale de munca pe durata determinata. Contractele individuale de munca pe durata determinata incheiate in intervalul de trei luni de la incetarea unui contract anterior de acelasi tip sunt considerate contracte succesive, fiecare avand o durata limitata la cel mult 12 luni.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *