Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Business Know-How

Cele 5 tipuri de controale fiscale

controale fiscale

Codul de procedura fiscala prevede urmatoarele tipuri de controale fiscale:

1. Inspectia fiscala

2. Controlul inopinat

3. Controlul antifrauda

4. Verificarea situatiei fiscale personale 

5. Verificarea documentara

1. Inspectia fiscala

Inspectia fiscala este o activitate care poate avea ca obiect:

a) verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale; 

b) verificarea corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre contribuabil/platitor; 

c) verificarea respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile;

d) verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente;

e) stabilirea diferentelor de obligatii fiscale principale.

Inspectia fiscala se exercita asupra oricaror persoane si entitati, indiferent de forma lor de organizare, care au obligatii de stabilire, retinere sau plata a obligatiilor fiscale.

Inspectia fiscala se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala in functie de obiectivele inspectiei si nu poate fi mai mare de:

a) 180 de zile pentru contribuabilii mari, pentru contribuabilii/platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime, precum si pentru contribuabilii nerezidenti;

b) 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii;

c) 45 de zile pentru ceilalti contribuabili.

2. Controlul inopinat

Controlul inopinat este un control care se deruleaza fara instiintarea prealabila a contribuabilului/platitorului.

Durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control in functie de obiectivele controlului si nu poate fi mai mare de 30 de zile.

La inceperea controlului inopinat, organul de control este obligat sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de control si ordinul de serviciu.

Efectuarea controlului inopinat trebuie consemnata in registrul unic de control.

3. Controlul antifrauda

Controlul antifrauda se efectueaza de catre functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala pe intreg teritoriul tarii, in baza analizei de risc.

Controlul antifrauda are ca obiect prevenirea si combaterea fraudei si evaziunii fiscale. Organele de control antifrauda fiscala exercita activitati de control operativ, fara informarea prealabila a contribuabilului/platitorului cu privire la efectuarea controlului.

Nu exista prevederi referitoare la durata controlului antifrauda.

4. Verificarea situatiei fiscale personale in cazul persoanelor fizice

Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.

Organul fiscal central solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central.

Verificarea situatiei fiscale personale se efectueaza o singura data pentru impozitul pe venit si pentru fiecare perioada impozabila.

Durata efectuarii verificarii situatiei fiscale personale este stabilita de organul fiscal central si nu poate fi mai mare de 270 de zile calculate de la data inceperii verificarii fiscale.

5. Verificarea documentara

Pentru stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, organul fiscal poate proceda la o verificare documentara.

Verificarea documentara consta in efectuarea unei analize de coerenta a situatiei fiscale a contribuabilului/platitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului, precum si pe baza oricaror informatii si documente transmise de terti sau detinute de organul fiscal, care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale.

Verificarea documentara se efectueaza in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale.

In situatia in care, ca urmare a verificarii documentare, organul fiscal constata diferente fata de creantele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile si/sau informatiile in legatura cu acestea declarate de contribuabil/platitor, acesta instiinteaza contribuabilul/platitorul despre constatarile efectuate. 

Odata cu instiintarea, organul fiscal solicita documentele si explicatiile scrise pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le prezinte in vederea clarificarii situatiei fiscale.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *