Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

8 situatii in care poti beneficia de ajutor de la stat pentru angajati

ajutor stat

Pentru foarte multe domenii de activitate, costul salarial poate deveni un element important de cost greu de sustinut. Exista insa cateva situatii in care statul poate acorda beneficii angajatorilor sub forma unor sume de bani, pentru cateva cazuri particulare. Exista masuri care se aplica ca urmare a perioadei actuale de criza, dar si masuri general valabile, indiferent de context.

Masuri in contextul crizei

  • Dupa data de 31 mai 2020, in domeniile in care se continua restrictiile, asa cum sunt prevazute de Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, firmele si angajatii pot sa beneficieze in continuare de somaj tehnic suportat de stat (75%), pana la ridicarea tuturor restrictiilor. Suma suportata de stat este de 75% din salariul brut al angajatului, dar plafonat la 75% din salariul mediu brut pe economie (5.429 lei), adica 4.072 lei.
  • Incepand cu 1 iunie 2020, pe o perioada de 3 luni, pentru angajatii care au fost in somaj tehnic suportat de stat sau de catre firma, pe o perioada de minim 15 zile, firmele beneficiaza de un ajutor de la stat in proportie de 41.5% din salariul brut al angajatului, dar nu mai mult de 41.5% din salariul mediu brut pe economie adica, 41,5% * 5.429 lei = 2.253 lei. Angajatorul trebuie sa isi asume mentinerea raporturilor de munca cu angajatul pana la 31.12.2020, cu exceptia zilierilor si a situatiilor in care incetarea contractului nu rezulta din motive imputabile angajatorului.
  • La angajarea de persoane cu varsta peste 50 de ani ale caror CIM-uri au incetat din motive neimputabile lor in perioada starii de urgenta/alerta si sunt inregistrate ca someri in evidenta AJOFM, in perioada 1 iunie 2020 -31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata si cu norma intreaga, firmele beneficiaza lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei. Angajatorii trebuie sa mentina raporturile de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea celor 12 luni pentru care se asigura sprijin.
  • La angajarea de persoane intre 16-29 ani, inregistrate ca someri la AJOFM , pana la 31.12.2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, angajatorii beneficiaza lunar, pe o perioada de 12 luni pentru fiecare persoana angajata, de 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.

Masuri in afara contextului pandemiei

  • Prime pentru angajarea persoanelor in internship. In cazul firmelor care au recurs la intership si care, in termen de 60 de zile de la finalizarea programului de internship, incheie un contract individual de munca cu persoana care a desfasurat programul de internship primesc, la cerere, din bugetul asigurarilor pentru somaj, o prima de promovare a angajarii in cuantum de 4.586 de lei pentru fiecare persoana astfel angajata, dupa indeplinirea obligatiei de mentinere a raporturilor de munca pentru o perioada neintrerupta de cel putin 24 de luni.
  • Angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi ai unor institutii de invatamantprimesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent incadrat, o suma in cuantum de 2.250 lei (conform art. 80 din Legea 76/2002privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca). Subventia se obtine in urma depunerii unei documentatii la AJOFM care contine printre altele conventia, contractul de munca, adeverinta de absolvire etc.
  • Angajatorii care incadreaza in munca, pe perioadanedeterminata:
    1. someri in varsta de peste 45 de ani
    2. someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale
    3. someri de lunga durata (persoana care este somer pe o perioada mai mare de 12 luni, in cazul persoanelor cu varsta de minimum 25 de ani si pe o perioada de 6 luni, in cazul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 25 de ani)
    4. tineri NEET primesclunar, pe o perioada de12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de2.250lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni. Suma se obtine prin depunerea unei documentatii la AJOFM. Tanar NEET este o persoana cu varsta cuprinsa intre 16 ani si pana la implinirea varstei de 25 de ani, care nu are loc de munca, nu urmeaza o forma de invatamant si nu participa la activitati de formare profesionala.
  • Angajatorii carein raport cu numarul de angajati si-au indeplinit obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca persoane cu handicap, precum si angajatorii care nu au aceasta obligatie legala, daca incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane cu handicap,primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana cu handicap, o suma in cuantum de 2.250 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.

Potrivit Legii nr. 448/2006 art.78 alin. (2) si (3) autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati. Daca nu angajeaza persoane cu handicap, platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. La fel ca mai sus, se semneaza cu AJOFM o conventie, pentru care trebuie depusa o documentatie.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *