Mai jos este o sinteza a principalelor reglementari care se aplica microintreprinderilor in 2021:
1. Conditii care trebuie indeplinite pentru a putea aplica acest regim
- Microintreprinderea este cea mai comuna forma de inregistrare fiscala pentru o societate cu raspundere limitata. Mai mult, o firma nou-infiintata detinuta de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale este obligata sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal.
- Conditiile pentru a putea fi pastrat acest regim fiscal, pentru firmele care nu mai sunt nou infiintate sunt:
- sa realizeze venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Pentru anul 2021, in echivalent lei, acest plafon este de 4.869.400 lei
- capitalul social sa fie detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale
- sa nu se afle in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti
2. Anul fiscal al unei microintreprinderi este anul calendaristic.
3. Cotele de impozit sunt:
- 1% pentru microintreprinderile care au unul sau mai multi salariati
- 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati
Prin salariat se intelege o persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, dar sunt asimilate si situatiile in care exista persoane angajate cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi sau daca au incheiate contracte de administrare sau mandate in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Este important de mentionat ca pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat, in situatia in care angajeaza un salariat, in scopul modificarii cotei de la 3% la 1% noul salariat trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.
4. Trecere la impozit pe profit prin depasire plafon
Daca in cursul anului microintreprinderea obtine venituri ce depasesc 1.000.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
5. Trecerea la de la profit la micro
In cazul in care la final de an conditiile pentru incadrarea ca microintreprindere sunt indeplinite, persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale competente aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie, inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor.
6. Calculul si plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul.
Astfel, termenele de declarare si plata in anul 2021, tinand cont ca uneori data de 25 este la final de saptamana sunt:
- 25 ianuarie 2021 pentru perioada octombrie-decembrie 2020
- 26 aprilie 2021 pentru ianuarie-martie 2021
- 26 iulie 2021 pentru aprilie-iunie 2021
- 25 octombrie 2021 pentru iulie -septembrie 2021
7. Sponsorizari
Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult care la data incheierii contractului sunt inscrise in Registrul entitatilor/unitatilor de cult scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.
Sumele care nu sunt astfel scazute din impozit se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive.
8. In cazul in care o microintreprindere face sponsorizari in cursul anului, va trebui sa depuna pana in data de 25 ianuarie a anului urmator o declaratie privind beneficiarii sponsorizarilor (declaratia 107).
9. Amortizarea mijloacelor fixe
Microintreprinderile, desi nu tin evidenta cheltuielilor (deductibile, partial deductibile sau nedeductibile) asa cum o fac platitorii de impozit pe profit, vor trebui totusi sa tina evidenta amortizarii fiscale, respectand regulile impuse acestora, printre care:
- amortizarea fiscala se calculeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune
- la cheltuielile realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali ?i care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, amortizarea fiscala se calculeaza pe baza valorii ramase majorate cu investitiile efectuate
- mijloacele de transport pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice;
- pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibila fiscal pana la nivelul corespunzator suprafetei construite prevazute de Legea nr. 114/1996
10. Taxarea autoturismului utilizat pe firma cei 50% utilizati in scop personal
Pentru anul 2021 se aduce o clarificare mult asteptata pentru avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in proprietatea sau folosinta persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor. Acestea nu vor fi supuse impozitului pe venit si nici contributiilor sociale, asa cum se putea interpreta analizand legislatia existenta pana acum.
11. Dividendele primite de o microintreprindere de la o persoana juridica romana
Tot ca element de noutate pentru anul 2021 este reglementarea expresa a faptului ca nu se cuprind in baza impozabila a impozitului pe venitul microintreprinderilor dividendele primite de la o persoana juridica romana.
Practic, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, din care se scad pe langa alte venituri si dividendele primite de la o persoana juridica romana.
12. Retragerea profitului dintr-o microintreprindere sub forma de dividende
Profitul poate fi retras dintr-o microintreprindere sub forma de dividende, fie trimestrial, fie anual, in functie de optiunea firmei.
Din profitul care se doreste a fi repartizat, microintreprinderea retine 5% la sursa si ii vireaza la stat, urmand ca restul de 95% sa il vireze in contul asociatilor.
13. Casa de marcat
Microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul de achizitie aferent lor din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv.
14. Organizarea contabilitatii
Microintreprinderile au obligatii privind tinerea contabilitatii astfel: fie prin contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR din Romania, fie prin personal angajat, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-?ef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
15. Inventarierea anuala
Microintreprinderile trebuie sa efectueze inventarierea anuala a patrimoniului, conform prevederilor Ordinului 2861/2009. Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.
16. Se acorda bonificatia de 10% pentru trimestrul 4 al anului 2020?
In cursul anului 2020, in baza OUG 33/2020, contribuabilii platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor care achita impozitul datorat trimestrial/plata anticipata trimestriala pana la termenele scadente, 25 iulie 2020 inclusiv, pentru trimestrul II, respectiv 25 octombrie 2020 inclusiv, pentru trimestrul III, beneficiaza de o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat trimestrial/platii anticipate trimestriale. Prevederea nu a fost prelungita si pentru trimestrul 4, astfel ca la nivelul acestui trimestru se datoreaza impozitul intreg.
Afla ce noutati legislative intra in vigoare incepand cu 2023 si cum afecteaza microintreprinderile din articolul Microintreprindere sau platitor de impozit pe profit din 2023?
Testeaza gratuit programele noastre Facturare, Gestiune, Contabilitate sau ManagerConta si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.
Un asociat poate presta servici fara a fi angajat?
Buna ziua Mariana,
In opinia noastra, pentru a presta activitati pentru firma, asociatul ar trebui sa fie si administrator, fapt care ii da posibilitatea desfasurarii activitatilor necesare ducerii la indeplinire a obiectului de activitate al firmei.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
sunt artist plastic amator, operand cu o gama larga de procedee – de la sculptura la tot ce tine de „crafting” („handmade”, etc) trecand pe la arta digitala, cu ajutorul unei tablete si al unor programe de redare. Pe scurt, doresc sa lucrez numai in domeniu, recte sa obtin venituri doar din aceste activitati. Nu am studii in arta, insa mi-am echivalat licenta universitara si urmeaza sa efectueza masteratul in arte plastice. Posed o adeverinta in care este specificat faptul ca am urmat anumite cursuri de arta pe o anumita perioada cu o anumita persoana, participand la expozitii, si ca detin capacitatile necesare. pentru a putea fabrica si vinde.
Mi s-au recomandat, ca si incadrare, ba PFA, ba PFI, ba I.I., ba asocierea cu Uniunea Artistilor Plastici (amatori sau profesionisti – acestia din urma, relicva comunista, nici nu vor s-auda de asociere cu „aia fara studii” – tradus, „terchea berchea”). M-am format singur, cu ceva indreptare in familie spre arta plastica.
Intr-o sedere anterioara in strainatate, am detinut o microintreprindere in domeniu, am avut ceva vanzari, ceva incasari, si impozitare si alte cotizatii 0 barat. Respectivii nici nu stiau unde sa ma incadreze, asa ca m-au orientat direct spre o microintreprindere. Mi-au zis: faceti ce vreti, picturi samd, doar sa nu depasiti suta de mii de euro anual.
Intrebarea mea este asadar: se accepta in Romania, avand in vedere caracterul confuz – in domeniu, cel putin asa imi pare – inregistrarea unui pictor/sculptor (mai mult miniaturi), in regim de microintreprindere, cu sediul la domiciliu ? Este cazul sa-mi bat capul cu plafonul de 27600 lei/an (brut), cu CAS, cu CASS, cu declaratia X si Y, cu contract de comodat, cu controale fiscale si casa de marcat (eu expun acasa si totodata si la vand, caci nu stau mult timp pe pereti/etajere) ?
Mi se pare ca microintreprinderea ar fi cea mai potrivita solutie pentru ceea ce doresc sa fac.
Va rog, ma puteti lamuri cu aceste aspecte ?
Multumesc anticipat, va doresc o seara placuta.
Buna ziua,
Puteti desigur sa constituiti un SRL cu incadrare fiscala microintreprindere care sa aiba sediul la domiciliul dumneavoastra. Atata timp cat nu veti avea salariati, veti datora un impozit de 3% pe venitul obtinut. Puteti sa pastrati incadrarea ca microintreprindere cat timp venitul este sub 1 milion de euro. Pe de alta parte, pana la o cifra de afaceri de 300.000 lei nu veti avea nici obligatia sa fiti platitor de TVA. Dupa depasirea acestui plafon, veti deveni platitor de TVA. Cat timp nu aveti salariati, nu datorati CAS si nici CASS. Venitul din firma se poate scoate sub forma de dividende, care se impoziteaza la sursa cu 5%.
Ca persoana fizica, daca scoateti intr-un an dividende care depasesc 12 salarii minime, veti datora CASS 10% calculata la plafonul de 12 salarii minime. Trebuie sa mai tineti cont ca pentru microintreprindere veti avea nevoie de un contabil. Daca veti incasa numai prin banca, nu veti avea nevoie de casa de marcat, insa daca vindeti cu plata cash, direct catre populatie, atunci este obligatorie casa de marcat.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
cine isi poate deschide o microintreprindere si in ce conditii ? Este posibil acest lucru in domeniul artelor plastice, iar daca da, atunci care sunt avantajele si dezavantajele ?
Va multumesc.
PS: am lasat un mesaj ieri referitor la cazul personal specific, mesaj care continea toate detaliile, insa pare-se ca adminul nu l-a publicat.
Buna ziua Alin,
Toate intrebarile pe care le primim drept comentarii pe blog sunt transmise specialistilor ce colaboreaza cu noi. Atunci cand primim raspunsurile, le publicam si aprobam intrebarile. Incercam sa pastram acest workflow pentru a ne asigura ca nu ne scapa nicio intrebare.
Desigur, activitatea principala a SmartBill nefiind serviciile de consultanta, poate fi dificil sa raspundem pe cat de repede se asteapta cei ce ne citesc, dar raspundem š
Multumim pentru intrebarea dumneavoastra, am primit-o si am transmis-o mai departe, pentru a putea beneficia de un raspuns corect.
Zi frumoasa!
BunÄ ziua !
AÅi dori sÄ vÄ Ć®ntreb, dacÄ doresc sÄ fac o spÄlÄtorie auto, doar eu Ć®mpreunÄ cu soČia mea , pot face microintreprindere sau existÄ altÄ opČiune mai bunÄ ?
VÄ mulČumesc anticipat !
Buna ziua Calin,
Sigur, puteti infiinta un SRL (microintreprindere), este o optiune buna. Aveti si varianta infiintarii unui PFA, II, IF etc. In luarea acestei decizii trebuie avute in vedere mai multe aspecte cu privire la volumul de activitate pe care il va avea firma. Va puteti consulta cu un expert contabil pentru a lua decizia potrivita. Noi apreciem ca o SRL este o optiune avantajoasa, fiindca nu platiti decat 3% din venit cu titlu de impozit, in situatia in care nu doriti sa fiti angajati in cadrul firmei.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Sunt administratorul unei microintreprinderi cu COD CAEN:5229- ALTE ACTIVITÄÅ¢I ANEXE TRANSPORTURILOR si pentru care am si un atestat de manager de transport. Vreau sa facturez unei companii din Croatia un comision pentru organizarea transporturilor efectuate prin intermediul bursei de transport. Spuneti-mi va rog, pe langa cei 3% impozit pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa mai platesc si alte taxe? Cum si cand as putea lua acesti bani din companie? Multumesc
Buna ziua Mihaela,
Din cele mentionate de dumneavoastra, intelegem ca veti retine firmelor un comision de tranzactionare pe o platforma de bursa de transport.
Entitatea dumneavoastra este sa nu platitoare de TVA? Daca entitatea nu este platitoare de TVA, atunci este nevoie ca inainte de facturare sa solicitati la ANAF cod special de TVA si sa achitati TVA romanesc pentru serviciile de comisionare pe care le facturati. Tranzactiile se vor declara prin intermediul formularelor 301 si 390. Pe veniturile realizate se va plati un impozit pe micro de 3% (daca nu aveti salariati) sau 1% (daca aveti salariati ā cel putin 1 norma intreaga sau mai multe fractiuni de norma care insumate sa constituie o norma intreaga).
Daca societatea dumneavoastra inregistreaza profit, puteti scoate banii din firma sub forma de dividende, se pot retrage dividende atat trimestrial cat si anual.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
doresc sa va intreb daca pt microintreprindere veniturile din Certificate Verzi se impoziteaza?
Va multumesc.
Buna ziua,
Conform art. 53 alin. 1 din Codul Fiscal, in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se curpind veniturile din orice sursa. Din baza impozabila se vor scadea veniturile mentionate la literele de la (a) la (n) ale art. 53 alin.1 din Codul Fiscal, insa veniturile inregistrate in contul 768 āAlte venituri financiare” (certificate verzi) nu sunt exceptate, astfel ca, vor intra in baza impozabila a impozitului micro.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Pare sa fie neclar in articolul 53 daca finantarea proprie (transfer de la contul meu personal in contul firmei la care sunt beneficiar unic) constituie venit impozabil. In plus, daca SRL-ul este platitor de TVA, se aplica TVA si la finantarea proprie?
Multumesc.
Buna ziua Martin,
Creditarea firmei de catre asociatul unic nu genereaza venit in contabilitate. Este doar o finantare (intrare de numerar concomitent cu cresterea datoriei fata de asociat). Asadar, nu este venit impozabil si nu intra nici in baza de impozitare a TVA.
Zi frumoasa!
Buna ziua ,
Va rog sa-mi spuneti , nu-mi este clar … echivalentul in lei a 1.000.000 euro pe an financiar sau cumulativ pe ani de activitate ?Multumesc.
Buna ziua Adina,
Plafonul de 1 milion de euro se stabileste anual. Adica pe anul 2021 se iau in calcul doar veniturile din anul 2021.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
O microintreprindere poate plati taxa de scolarizare pentru copiii angajatilor? Sau e o cheltuiala din alte venituri si se impoziteaza cu 10%?
Buna ziua Mihaela,
Taxa de scolarizare pentru copii se considera avantaj de natura salariala si se supune acelorasi taxe ca si salariul (CAS, CASS si impozit).
Exista varianta acordarii tichetelor de cresa, dar pentru copiii pana la 2 ani. Astfel, tichetele de cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap. Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul. Tichetele de cresa sunt supuse impozitului, dar nu si contributiilor sociale (CAS si CASS).
Zi frumoasa!