Inevitabil, atunci cand te lansezi intr-o afacere, te vei lovi si de diferite probleme. Marius Ghenea imparte aceste probleme in trei categorii in cartea lui, “Antreprenoriat, Drumul de la Idei catre Oportunitati si Succes in Afaceri”. In acest articol vom face referire la doua dintre ele: probleme strategice si probleme de management.
“In general, problemele unei afaceri pot fi cauzate de surse externe sau de surse interne. Sursele externe pot fi crizele economice sau politice, modificari legislative majore care afecteaza industria in care opereaza compania, devalorizarea brusca a monedei de referinta fata de cele internationale, anumite evolutii sau revolutii tehnologice sau de alta natura care schimba fundamental modul de a functiona al unei industrii sau a alteia. Chiar daca acestea sunt elemente semnificative de influenta pentru orice afacere, aproape niciodata problemele unei companii nu sunt in exclusivitate generate de acesti factori externi. Mai mult, putem spune ca factorii externi, care nu sunt controlabili (si uneori nu sunt nici predictibili) duc la esecul unei afaceri numai in masura in care exista si niste factori interni corelati. Altfel, ar fi oarecum paradoxal sa vedem ca, si intr-o perioada de criza extrem de dura, sunt totusi companii care supravietuiesc, ba chiar si afaceri care continua sa creasca si sa fie profitabile. Cauzele interne care contribuie la esecul unei afaceri sunt de mai multe tipuri, dar in principal, ele se grupeaza in jurul problemelor de management si de leadership. Mai ales in mediul antreprenorial tipic, fondatorul companiei este in acelasi timp si managerul general al acesteia, dar si liderul informal al organizatiei. Asa ca, intr-un fel sau in altul, problemele companiei, daca exista, sunt in mare masura cauzate chiar de antreprenorul insusi. Putem structura aceste probleme in trei categorii, toate strans legate de activitatea antreprenoriala propriu-zisa:
1. Probleme strategice
– greseli in gestionarea relatiilor cu clientii sau furnizorii (dar si cu alti parteneri sau stakeholders); una dintre cele mai frecvente erori, in aceasta categorie, este acceptarea unor conditii nerezonabile in relatia cu furnizorii foarte importanti sau cu clientii cheie (asa cum mentionam si intr-un alt capitol, exista riscul de a sufoca o afacere complet, daca aceasta este prinsa la mijloc intre niste preturi mari si lipsa termenelor de plata din partea furnizorilor si niste conditii foarte dure ale clientilor, din punct de vedere al pretului si al termenului de plata);
– lipsa unor „planuri B”: desi antreprenorii vad, zi de zi, ca lucrurile nu merg intotdeauna asa cum au fost planificate, acestia refuza de cele mai multe ori sa planifice pentru asemenea contingente, situatie in care orice criza, schimbare de reglementari sau orice alte modificari rapide in piata relevanta prind antreprenorul (ca si pe restul companiei) pe nepregatite;
– fixarea pe un produs sau serviciu care este o „idee” a antreprenorului mai curand decat o oportunitate reala de business;
– erorile de apreciere cu privire la piata sau nisa relevanta pentru activitatea companiei; prea multe companii nu reusesc sa se focalizeze pe produsele care aduc profitabilitate, pentru ca incearca sa realizeze volume de afaceri din ce in ce mai mari bazate pe produse de margine mica, ceea ce nu aduce profituri, in schimb poate face ca firma sa ramana rapid fara cash;
– diversificarea activitatii companiei in zone care nu sunt deloc relationate cu activitatea de baza; asa cum am precizat si in capitolul legat de diversificare, aceasta este o tentatie importanta pentru multi antreprenori si poate duce la utilizarea cashflow-ului produs de partea viabila a companiei sa fie risipit in proiecte de dezvoltare prin diversificare ce nu sunt bazate pe vreo sinergie sau pe vreo relationare;
– concentrarea pe un proiect prea mare: antreprenorii au aspiratii inalte si, uneori, se lanseaza (impreuna cu intreaga echipa, cu intreaga companie) in proiecte mult peste posibilitatile lor si fara a verifica implicatiile de cash-flow; de prea multe ori, acest mare proiect este si ultimul pentru antreprenorii care procedeaza in acest mod.
2. Probleme de management
– lipsa experientei si abilitatilor de management: aici este o problema la fel de veche cat istoria antreprenoriala moderna, pentru ca in general, la start-up, antreprenorul isi asuma, de facto, rolul de manager general, dar si pe acela de director de resurse umane (uneori si director de marketing, director financiar si director de operatiuni); ceea ce este poate rezonabil in momentul start-ului, devine nerezonabil atunci cand compania s-a dezvoltat deja suficient, dar antreprenorul realizeaza in continuare, de unul singur, toate aceste activitati de management, desi ar fi trebuit sa isi construiasca deja o echipa de management; pe masura ce compania creste, antreprenorul trebuie sa isi schimbe si el semnificativ stilul de management, iar daca nu reuseste, atunci ar trebui, pentru binele afacerii, sa faca un pas in spate si sa isi angajeze un manager;
– lipsa unui departament financiar consistent cu o activitate completa, inclusiv planificare si management financiar: de cele mai multe ori, in afacerile antreprenoriale (chiar si in cele care au ajuns la anumite volume de afaceri semnificative, numar mare de angajati si o structura complexa de business), functia financiara a companiei nu este nimic mai mult decat cea de contabilitate, iar acest lucru este extrem de periculos si trebuie rezolvat cat mai rapid in procesul de dezvoltare a afacerii, prin angajarea unui director financiar competent;
– o problema importanta in afacerile antreprenoriale este ca, nu de putine ori, acestea schimba frecvent oamenii din echipa de conducere, fie pentru ca ei nu colaboreaza suficient de bine cu antreprenorul, fie pentru ca nu sunt remunerati la nivelul lor de competenta si experienta, fie pentru alte motive obscure (uneori, din cauza nepotismului care exista in multe companii antreprenoriale); aceste schimbari frecvente sunt extrem de periculoase, pentru ca in anumite situatii, oamenii care pleaca sunt singurii care intelegeau afacerea.”
Care sunt solutiile pe care tu le-ai propune pentru aceste probleme ce impiedica dezvoltarea afacerii?