Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
Intrebari din Domeniu

Obiecte de inventar versus mijloace fixe

obiecte de inventar

Antreprenorii sunt de cele mai multe ori nedumeriti in ceea ce priveste diferenta dintre obiecte de inventar si un mijloc fix. Aceste doua elemente pot fi destul de usor confundate daca nu sunt luate in considerare cateva aspecte, care totusi le diferentiaza contabil si fiscal.

Pentru a lamuri aceasta problema, vom face o mica analiza comparativa intre cele doua tipuri de bunuri.

Obiectele de inventar sunt bunuri (active circulante) care au o durata de functionare mai mica de un an . Acestea sunt recunoscute in contabilitate drept o cheltuiala totala in momentul achizitiei si darii in functiune si nu este nevoie sa se calculeze amortizare.

Mijloacele fixe sunt bunuri (imobilizari corporale) generatoare de beneficii economice viitoare si care sunt detinute de o entitate pentru o perioada mai mare de un an. Acestea sunt utilizate in productia de bunuri, prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scop administrativ.

Codul fiscal prevede si o limitaa sumei (valorii de intrare) in vederea incadrarii in categoria de mijloc fix. Astfel, potrivit regulilor fiscale valoarea individuala a unui mijloc fix trebuie sa fie superioara limitei prevazuta de lege de 2.500 lei.

Cu toate ca in codul fiscal se prevede acest plafon, este posibil totusi ca, in cazul unei imobilizari corporale care la data intrarii in patrimoniu are o valoare fiscala mai mica decat aceasta limita, sa se poata recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare. Acest plafon este asadar o optiune.

Pentru mijloacele fixe, spre deosebire de obiectele de inventar, in fiecare luna secalculeaza si se inregistreaza amortizarea bunului respectiv.

Ce inseamna acest lucru ?

Inseamna ca pe durata de viata a acelui bun (exemplu un laptop in valoare de 2.700 lei cu durata de viata de 3 ani), se recunoaste liniar in fiecare luna o cota parte din valoarea de intrare pe cheltuiala, pana cand intreaga valoare a bunului este trecuta pe cheltuiala.

Asadar, se imparte valoarea laptopului (2.700 lei) la 3 ani*12 luni = 36 luni si se obtine o amortizarea lunara de 75 lei.

Lunar, timp de 3 ani, se va inregistra aceasta cheltuiala in contabilitate, astfel ca profitul lunar va fi mai mic cu 75 de lei/luna in urmatorii 3 ani.

Data de la care se calculeaza este luna urmatoare punerii in functiune.

De exemplu, un laptop care este achizitionat si pus in functiune in 11.10.2017 va incepe sa fie amortizat incepand cu luna noiembrie 2017.

Atentie! Nu orice mijloc fix se amortizeaza. Exceptie fac acele mijloace fixe care nu isi pierd valoarea in timp datorita folosirii, asa cum sunt terenurile, operele de arta sau locuintele de protocol.

In schimb, reprezinta active amortizabile:

  • amenajarile de terenuri;
  • investitiile efectuate la mijloacele fixe cu chirie;
  • investitiile efectuate la mijloace fixe existente cu scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali.

Cum se calculeaza valoarea de intrare la un platitor de TVA vs. neplatitor ?

O firma platitoare de TVA poate incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca baza (valoarea fara TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazuta de lege.

O firma neplatitoare de TVA va incadra un bun achizitionat in categoria mijloacelor fixe, daca valoarea totala (baza + TVA) de pe factura primita de la furnizor este superioara limitei de 2.500 lei, prevazute de lege.

Avantaje si dezavantaje

Un dezavantaj al obiectelor de inventar ar putea fi faptul ca, de regula, in momentul achizitiei are loc si darea in functiune, mai exact, trebuie reflectata o cheltuiala totala, imediata, in contabilitate, ceea ce va conduce la o crestere brusca a cheltuielilor si o diminuare a profitului.

Un avantaj al mijloacelor fixe ar putea fi faptul ca, in momentul achizitiei acestea se vor pune in conturi dedicate imobilizarilor, cheltuiala fiind reflectata treptat (lunar) in contabilitate, mai exact se va tine un registru separat in care se va calcula amortizarea bunurilor, nefiind afectat decat partial profitul societatii.

Potrivit Ordinului nr. 1802/2017 un mijloc fix trebuie amortizat pe o durata estimata de viata, mai exact pe o perioada in care respectivul bun functioneaza in parametrii optimi pentru a putea fi utilizat de catre societate.

Pentru a se putea stabili care este durata de viata al unui mijloc fix exista un catalog de clasificare a mijloacelor fixe, in care sunt mentionate sub forma unor intervale de ani duratele normale de functionare a acestora.

Astfel ca, entitatea poate sa aleaga in functie de mijlocul fix pe care il detine, un anumit numar de ani de amortizare din intervalul stabilit in respectivul catalog.

Aspecte pe care trebuie sa le retii:

  • obiectele de inventar sunt utilizate pentru o perioada mai mica de un an;
  • mijloacele fixe sunt utilizate pentru o perioada mai mare de un an;
  • obiectele de inventar au o valoare individuala mai mica de 2.500 lei;
  • mijloacele fixe au o valoare individuala mai mare de 2.500 lei;
  • obiectele de inventar nu se amortizeaza;
  • mijloacele fixe se amortizeaza;
  • cheltuielile cu obiectele de inventar afecteaza direct profitul societatii;
  • chetuielile cu mijloacele fixe sunt inregistrate esalonat in contabilitate, ceea ce nu afecteaza direct si imediat profitul socitatii;
  • amortizarea mijloacelor fixe se va inregistra in contabilitate in luna urmatoare celei in care s-a realizat achizitia;
  • pentru mijloacele fixe trebuie intocmit un registru de amortizare in care sa se mentioneze durata de amortizare si valoare amortizabila lunara.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

52 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *