Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:
1. Incepand cu data de 1 octombrie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, se majoreaza la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 19,960 lei/ora.
Aceasta prevedere nu se aplica in sectorul agricol si industria alimentara, unde salariul minim ramane la nivelul sumei de 3.000 lei. De asemenea, nu se aplica in sectorul constructii unde salariul minim ramane 4.000 lei pana la modificari ulterioare. Proiectul de majorare a salariului minim in constructii la 4.500 lei a fost retras de pe site-ul Ministerului Muncii.
Majorarea salariului minim atrage dupa sine si cresterea unor contributii datorate de persoanele fizice si PFA-uri, contributii care se calculeaza in functie de acest salariu minim.
Se aplica in continuare scutirea de taxe pentru 200 lei daca nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului.
2. ANAF a publicat pe data de 02 octombrie 2023 un ghid privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii Europene.
Persoanele impozabile stabilite in Romania, care au efectuat importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene – pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
3. ANAF a actualizat calendarul fiscal pe octombrie si noiembrie 2023.
Listele cu declaratiile scadente se pot gasi aici:
4. ITM Salaj aminteste intr-un comunicat publicat pe data de 2 octombrie 2023 ca incapacitatea temporara de munca este unul dintre cazurile de suspendare de drept a contractului individual de munca, dar care nu se inregistreaza in Revisal.
Daca concediul medical survine in perioada de preaviz sau in cea de proba, avand in vedere ca raportul de munca se suspenda, efectuarea preavizului, respectiv a perioadei de proba se suspenda corespunzator, urmand, ca dupa reluarea activitatii, salariatul sa efectueze zilele ramase.
Prin exceptie, in cazul contractelor pe perioada determinata „in cazul suspendarii contractului individual de munca se suspenda toate termenele care au legatura cu incheierea, modificarea, executarea sau incetarea contractului individual de munca, cu exceptia situatiilor in care contractul individual de munca inceteaza de drept”. Contractul individual de munca pe perioada determinata inceteaza de drept la data expirarii termenului. Astfel, chiar daca concediul medical este inca in derulare, acest fapt nu presupune prelungirea termenului convenit de parti la incheierea contractului.
5. ANAF a publicat in 02.10.2023 un proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului utilizat de Operatorii de platforme, in vederea indeplinirii obligatiei de raportare privind vanzatorii raportabili. Noul formular va fi formularul F7000.
6. Pentru semestrul II al anului 2023, incepand cu luna octombrie 2023, valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, este de 620 de lei.
Valoarea nominala se aplica si pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2024, respectiv februarie si martie 2024.
7. Ultimele noutati referitoare la concediul de crestere a copilului au fost introduse prin OUG nr. 164/2022, care a adus modificari la OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.
In vederea solicitarii concediului pentru cresterea copiilor, angajatii au obligatia sa anunte angajatorul, cu cel putin 10 zile inainte de finalizarea concediului de maternitate sau, dupa caz, inainte de data estimata de incepere a concediului, de intentia de a-si exercita dreptul la concediul pentru cresterea copilului prin depunerea unei cereri in format letric sau electronic, in care sa precizeze perioada estimata a concediului.
In cazul in care persoana indreptatita nu precizeaza in cererea perioada preconizata, angajatorul aproba cererea pentru perioada maxima, adica pentru doi sau trei ani, in cazul copilului cu handicap.
Perioada preconizata initial se poate modifica pe parcurs numai daca salariatul, care se intoarce la activitatea profesionala, anunta, in scris, angajatorul cu cel putin 30 de zile inainte intentia de reluare a raportului de munca sau de serviciu.
Durata concediului de cresterea copilului in cazul celuilalt parinte dupa terminarea concediului parintelui care a solicitat initial concediul de crestere, este de doua luni, nu una ca pana acum „cel putin 2 luni de concediu pentru cresterea copilului sa se efectueze de parintele care nu a solicitat initial acordarea acestui drept”.
Important! Angajatorul are obligatia de a aproba atat concediul pentru cresterea copilului cat si reluarea activitatii salariatului care doreste sa beneficieze de stimulentul de insertie daca anunta cu cel putin 30 de zile inainte aceasta intentie.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.