Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Primele notificari de conformare, clauze in contractele de munca, deficiente identificate la controalele fiscale – Cronica antreprenoriala

notificari de conformare

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1.Primele deconturi precompletate de TVA si notificarile de conformare s-au trimis pe data de 5 septembrie 2024. Pana la 1 ianuarie 2025 nu se aplica amenzi in cazul in care nu se trimite raspuns acestor notificari.

Notificarile de conformare se transmit doar pentru diferentele semnificative, adica acelea care indeplinesc conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de TVA depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
Deconturile precompletate si notificarile nu se regasesc in SPV in sectiunea obisnuita de mesaje ci in zona in care se transmite e-Factura si e-Transport.

2.In Monitorul Oficial nr. 899 din 06.09.2024 a fost publicata Legea nr. 244/05.09.2024, care modifica alineatul (1) al articolului 100 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si stabileste noi masuri fiscale. Conform acestei legi, venitul impozabil lunar din pensii va fi determinat prin scaderea din venitul din pensie a sumei neimpozabile de 3.000 lei (anterior 2.000 lei). Aceasta prevedere va intra in vigoare incepand cu data de 1 octombrie 2024 si se va aplica pentru veniturile aferente lunii octombrie 2024.

3.ITM Salaj reaminteste intr-un comunicat ca in contractele individuale de munca, pe langa clauzele obligatorii pot fi cuprinse si cateva clauze speciale mentionate de Codul muncii, precum:

– clauza cu privire la formarea profesionala

– clauza de neconcurenta

– clauza de mobilitate sau

– clauza de confidentialitate.

In cadrul contractului individual de munca pot fi incluse si alte clauze, pe langa cele prevazute de Codul Muncii, cu respectarea normelor legale aplicabile in domeniul muncii. Exemple de clauze suplimentare pot include:

– clauza de obiectiv (referitoare la rezultatele asteptate)

– clauza de utilizare/returnare a echipamentelor furnizate de angajator

– clauza de stabilitate (care ofera salariatului garantia mentinerii locului de munca pentru o anumita perioada iar angajatorul se poate asigura ca salariatul nu va avea initiativa incetarii contractului de munca intr-un anumit interval de timp).

Aceste clauze sunt optionale si sunt rezultatul negocierii intre parti.

4.Formatul electronic al declaratiei 216 care se utilizeaza pentru declararea impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se regaseste pe site-ul ANAF la adresa:

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/216.html

5.ANAF a publicat un material cu privire la principalele deficiente sesizate la controalele desfasurate de ANAF in semestrul I al anului 2024.
Faptele pentru care s-au aplicat sanctiuni au fost:

– neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la ANAF

– neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul sau serviciile prestate direct catre populatie

– neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare cu amanuntul si de prestare de servicii direct catre populatie

– nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;

– nedeclararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea incorecta a acestora;

– nerespectarea disciplinei financiare;

– nerespectarea cotelor de adaos comercial prevazute la art. 3 alin. (1) si (1^1) din OUG nr. 67/2023, de catre procesatori, distribuitori sau comercianti la vanzarea cu amanuntul si cash&carry.

Materialul complet este aici:

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/deficiente_semestrul_I_2024.pdf

6.Societatile trebuie sa tina cont de faptul ca anual au obligatia efectuarii inventarierii patrimoniului conform prevederilor Ordinului 2861/2009. Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului. In vederea efectuarii inventarierii, administratorul trebuie sa aprobe proceduri scrise, adaptate specificului activitatii, pe care le transmite comisiilor de inventariere.

Scopul inventarierii este de a determina situatia reala a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale fiecarei entitati, precum si a bunurilor si valorilor care apartin altor persoane, pentru a intocmi situatiile financiare anuale. Acestea trebuie sa reflecte corect pozitia financiara si performanta societatii pentru anul respectiv.

Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei entitati.

La entitatile cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
Societatile care au stabilit exercitiul financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.

7.Legea contabilitatii stabileste ca profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar. In practica insa inchiderea se realizeaza lunar.

Rezultatul final al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia, iar repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa ce situatiile financiare anuale sunt aprobate. Sumele aferente repartizarilor interimare de dividende sunt inregistrate in contabilitate si reflectate in situatiile financiare interimare ca fiind creante fata de actionari sau asociati.

8.Amnistia fiscala a intrat oficial in vigoare prin publicarea Ordonantei 107 in Monitorul Oficial nr. 905 de vineri, 6 septembrie 2024.
De prevederile acestei ordonante pot beneficia toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *