1.ANAF a publicat pe data de 20 august 2024 un proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului ”Notificare de conformare RO e-TVA”, precum si a procedurii de transmitere a notificarii.
Conform art. 5 din OUG nr. 70/2024, in situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile stabilite prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata (formular 300), ANAF notifica persoana impozabila prin mijloace electronice.
Potrivit proiectului legislativ publicat in data de 20.08.2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului ”Notificare de conformare RO e-TVA”, precum si a procedurii de transmitere a notificarii, verificarile se vor efectua doar pentru capitolul aferent livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in interiorul tarii si exporturilor, mai precis randurile 9, 10 si 11 din decontul de TVA.
2. In MOF 843 din 23.08.2024 s-a publicat Ordinul 4.164 cu privire la actualizarea criteriilor de marime a entitatilor raportoare. Aceste criterii se utilizeaza pentru a stabili complexitatea raportarilor contabile si situatiilor financiare.
In prezent exista 3 categorii : microentitati, entitati mici si entitati mijlocii si mari.
Incepand cu raportarile aferente anului 2024, noile criterii vor fi:
Microentitati: nu depasesc limitele a cel putin 2 din urmatoarele criterii:
a) totalul activelor: 2.250.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 4.500.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 10
Entitati mici: nu se incadreaza in categoria microentitatilor si nu depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50
Entitati mijlocii si mari
Entitatile mijlocii si mari sunt entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50
3.Inspectorii antifrauda au efectuat in perioada 15-18 august 2024 de controale la contribuabilii din sectorul alimentatiei publice si comertului, precum si la cei inclusi in sistemul RO e-Transport. Actiunile au avut ca principal obiectiv verificarea conformitatii in privinta emiterii bonurilor fiscale in zonele cu risc fiscal ridicat. In cadrul acestor controale, au fost verificati 339 de contribuabili, dintre care 277 au fost sanctionati contraventional, valoarea totala a amenzilor fiind de 1.332.680 de lei. De asemenea, activitatea a opt unitati comerciale a fost suspendata din cauza lipsei aparatelor de marcat electronice fiscale.
4.Raportarea SAF-T va deveni obligatorie si pentru contribuabilii mici incepand cu anul 2025.
Declaratia informativa D406 se transmite in format electronic, data-limita de transmitere fiind:
– ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul calendaristic, dupa caz, pentru alte informatii decat cele privind sectiunile Stocuri si Active;
– la termenul de depunere a situatiilor financiare aferente exercitiului financiar, in cazul sectiunii Active;
– la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii, in cazul sectiunii Stocuri.
Entitatile beneficiaza de o perioada de gratie dupa cum urmeaza:
– 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua, 4 luni pentru a treia, 3 luni pentru a patra si 2 luni pentru a cincea raportare, in cazul contribuabililor obligati sa transmita lunar fisierul SAF-T;
– 3 luni pentru prima raportare, in cazul contribuabililor obligati sa transmita trimestrial fisierul SAF-T.
– Perioada de gratie se calculeaza de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta este acordata, moment in care obligatia de transmitere devine activa pentru contribuabilul respectiv.
5.ITM Salaj atrage atentia intr-un comunicat publicat pe site-ul propriu asupra implicatiilor incadrarii unui salariat in categoria muncitor necalificat. Un muncitor necalificat este o persoana care nu detine o calificare specifica in domeniul in care lucreaza. Acest lucru inseamna ca nu a finalizat o forma de invatamant profesional, postliceal sau un curs de specializare in domeniul respectiv. A fi muncitor necalificat nu inseamna ca persoana nu are studii, ci doar ca ii lipseste o calificare formala in acel domeniu.
Primul aspect pe care un angajator trebuie sa-l aiba in vedere este alinierea functiei sau ocupatiei cu Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR) si cu sarcinile si atributiile specificate in fisa postului. Acestea formeaza impreuna „felul muncii”, un element esential al contractului individual de munca. Modificarea acestui element necesita acordul partilor, concretizat printr-un act aditional.
Al doilea aspect, la fel de important, se refera la securitatea si sanatatea lucratorilor. Acesta implica evaluarea riscurilor specifice activitatii si locului de munca, urmata de implementarea masurilor de protectie si asigurarea unei instruiri adecvate.
In cazul in care un salariat semneaza un contract de munca in care „felul muncii” este definit generic ca „muncitor necalificat”, dar fisa postului include activitati specifice unor ocupatii care presupun sarcini si riscuri diferite, aceasta situatie nu respecta prevederile legale. Lucratorul, in realitate, desfasoara o activitate ce nu corespunde postului formal ocupat, ceea ce creste riscurile privind securitatea si sanatatea sa.
Astfel, un lucrator care nu are calificarile necesare poate suferi un accident la locul de munca, iar in lipsa unei instruiri adecvate privind securitatea si sanatatea, acest risc este amplificat.
In consecinta, daca un muncitor necalificat sufera un accident de munca, angajatorul va fi considerat responsabil, deoarece a incredintat sarcini unei persoane nepregatite profesional pentru acea activitate.
6.ANAF a anuntat intr-un comunicat publicat pe data de 21.08.2024 ca implementeaza un mecanism de notificare automata pentru contribuabilii ce nu au indeplinit obligatiile legale privind depunerea declaratiei SAF-T.
In acest sens, in cursul zilei de 20 august 2024, au fost transmise 15023 de notificari, ce vizeaza contribuabilii care fie nu au depus, fie au depus partial sau incorect D406.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Ai firma noua? Primesti SmartBill gratuit timp de 12 luni, daca esti la inceput de drum. Afla mai multe pe smartbill.ro/startup.

Referitor la dublarea TVA-ului aferent fact emise catre PF –ptr ca se regasesc atat in 394, cat si in E-case de marcat, am notificari de la ANAF si de la smart bill nu am o solutie dupa mai bine de o luna. Initial mi s-a spus ca in smartbill conta sa operez Z-urile si acolo sa scad facturile incasate cu bon. Am facut asa ptr septembrie si se pare ca nu asta este solutia, tot asa am avut sumele dublate. Precizez ca in smart bill facturare emit prima data factura, incasarea nu are loc intotdeauna in aceeasi zi, eu emit bon fiscal cand incasez, incasarea poate fi si partiala. Sincronizez cu smartbill conta, o factura care nu este inca incasata, nu imi dau seama daca se genereaza cu codul 751. Peste 2-3 zile incasez de la client, emit bon fiscal pe o casa manuala, nu smartbill pos. Cum facem in aceasta situatie ? cum trebuie sa operez in aplicatie ca sa nu mai am dublari? de la smartbill CONTA ma directioneaza la facturare, aici telefonic nu am primit un raspuns foarte sigut derspre cum trebuie sa fac. Nu gasesc nicaieri procedura clara si corecta. Suntem magazin de mobilier, mai toate facturile sunt catre pers fizice, deci nu avem cazuri izolate, ci zilnice.
Buna ziua Andreea,
Va multumim pentru mesaj si pentru detaliile oferite. Situatia descrisa tine intr-adevar de modul in care sunt emise si ulterior incasate facturile in modulul de Facturare, nu de cel de Contabilitate. Problema semnalata se refera la modul de raportare in e-TVA, unde dublarea poate aparea din cauza inregistrarilor duplicate – o data prin factura si o data prin bonul fiscal, ambele transmise prin SPV.
Pentru a evita dublarea TVA in raportarile fiscale, este important sa existe o legatura clara intre bonul fiscal si factura emisa, in special cand incasarea nu are loc in aceeasi zi si se face partial. Solutia mentionata anterior, de a opera Z-urile si de a scadea facturile incasate prin bon, nu este intotdeauna suficienta daca nu exista o corelare directa in aplicatie.
Recomandarea noastra este sa emiteti factura in modulul de Facturare atunci cand se genereaza comanda. La momentul incasarii (chiar si partiale), va recomandam sa inregistrati bonul fiscal ca metoda de incasare asociata facturii respective. Evitati inregistrarea separata in contabilitate, fara legatura cu factura initiala, a unui bon fiscal care acopera partial sau total acea factura. Verificati daca facturile deja emise si incasate prin bon sunt asociate corect in sistem, astfel incat sa nu fie raportate de doua ori.
Pentru o analiza mai detaliata a cazului dumneavoastra si o configurare corecta a modului de lucru, va recomandam o sesiune de consultanta tehnica personalizata, astfel incat sa clarificam pasii de urmat in fluxul aplicatiei si sa evitam erorile de raportare.
Va stam la dispozitie pentru a programa aceasta sesiune sau pentru orice alte clarificari.
O zi frumoasa!