Daca ai o firma si daca cifra de afaceri anuala nu a depasit suma de 300.000 lei dar doresti sa fii platitor de TVA din diferite motive, atunci poti opta pentru calitatea de platitor de TVA. Ne referim in cuprinsul articolului la inregistrarea in scop normal de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, nu la inregistrarea in scop special de TVA, care se face pentru tranzactii intracomunitare (art. 317 Cod fiscal).
Ce pasi trebuie sa parcurgi?
Pasul 1
Daca firma ta este nou infiintata trebuie sa faci demersurile pentru a putea depune declaratiile on-line, cu certificat digital.
Pasul 2
Completezi in format electronic o declaratie pe proprie raspundere – pe care o poti gasi pe site-ul ANAF. Aceasta se depune prin transmiterea fisierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Declaratia se listeaza, se semneaza de catre administratorii si asociatii persoanei impozabile, se scaneaza si se ataseaza zip la fisierul pdf.
Informatiile din declaratie sunt furnizate de:
– Administratori – in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
– Asociati – a caror cota de participare la capitalul social este ? cu 25%, si administratori, in cazul altor societati decat cele mentionate la lit. a), infiintate in baza Legii societ??ilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
Prin administrator se intelege persoana fizica sau persoana juridica, infiintata n baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia societatilor la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin participatii, precum si a reprezentantilor legali ai persoanelor juridice.
Prin asociat se intelege persoana fizica sau persoana juridica, infiintata n baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a caror cota de participare la capitalul social este ? cu 25%, cu exceptia societatilor la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale detin participatii.
Datele care se completeaza sunt:
- Datele de indentificare ale persoanei juridice:
- Datele persoanei care semneaza declaratia:
- Date privind sediul firmei:
- Date privind organizarea contabilitatii
Perioada de valabilitate a declaratiei pe proprie raspundere in evidentele organului fiscal este de 30 de zile de la data transmiterii acesteia prin mijloace electronice. Daca se transmit mai multe declaratii pe proprie raspundere aferente unei singure declaratii de mentiuni (formular 010), organul fiscal va considera valabila ultima declaratie transmisa. Orice declaratie pe proprie raspundere transmisa dupa data la care a fost demarata procedura de inregistrare in scopuri de TVA nu se considera valida.
Pasul 3
La sediul ANAF va trebui sa depui in format fizic:
- Declaratia de mentiuni formular 010
- Dovada transmiterii declaratiei pe propria raspundere;
Formularul 010 trebuie sa contina bifata optiunea Declaratie de mentiuni si apoi pct. 1.3 Inregistrare prin optiune pentru aplicarea regimului normal de TVA, desi cifra de afaceri estimata conform art.310 alin. (2) din Codul fiscal este inferioara plafonului de scutire prevazut la art.310 alin (1) din Codul fiscal.
Pasul 4
Dupa primirea solicitarii, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent procedeaza la verificarea indeplinirii de catre persoana impozabil? a obligatiei de a transmite declaratia pe propria raspundere cu semnaturile olografe ale administratorilor si asociatilor.
Daca declaratia pe propria raspundere se depune fara erori de validareceea ce presupune ca se considera ca persoana nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal, acestea vor primi decizia prin care se aproba solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA in ziua depunerii solicitarii. Ulterior, in termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, compartimentul de evaluare procedeaza la verificarea datelor inscrise in declaratia pe propria raspundere. Daca se constata ca informatiile inscrise in declaratia pe propria raspundere nu corespund datelor disponibile in evidentele organului fiscal, transmite catre Directia generala antifrauda fiscala o adresa in care sunt prezentate aspectele rezultate, in vederea dispunerii masurilor ce se impun. Daca declaratia se depune cu erori de validare, atunci urmeaza o procedura mai riguroasa de verificare.
Bine de stiut! In SmartBill Conta poti sa faci verificarea parametrilor de TVA ai partenerilor de afaceri, asa cum au fost declarati la data intocmirii documentului.
Buna,
Eu as dori sa stiu, daca sunt in diaspora, trebuie sa vin in persoana la ANAF dupa depunerea declaratiei online ca sa depun formularul 010?
Multumesc mult!
Buna ziua Andrada,
Aveti posibilitatea sa imputerniciti pe cineva sa faca aceste demersuri in locul dumneavoastra. Declaratia 010 se poate depune si in format electronic (D 700) – trebuie sa va faceti doar acces in SPV.
Zi frumoasa!
Buna,
Sa inteleg ca nu mai este nevoie ca un contabil sa intocmeasca dosarul pt obtinerea TVA?
Multumesc mult!
Este nevoie de contabil. In cazul firmelor este obligatoriu sa avem contabil – fie angajat, fie cu contract de prestari servicii, iar contabilul pregateste acest dosar de inregistrare in scop de TVA.
Zi frumoasa!
Inca ceva va rog, eu stau in diaspora dar ca sa ma inscriu pt cod TVA tot trebuie sa vin in tara sa depun formularul 010, nu? Dupa ce am completat si trimis in prealabil Declaratia
O zi frumoasa!
Da, sau puteti sa imputerniciti pe cineva in acest sens. De exemplu, o poate depune contabilul dumneavoastra.