In episodul anterior am vorbit despre diviziunea muncii si am stabilit ca noi, fondatorii, antreprenorii, nu putem sa facem toate lucrurile, oricat de tare ne-am dori. Si atunci avem doua situatii, prin care putem sa dam altor oameni sa faca din task-urile noastre: unul este sa ne construim o echipa, sa angajam oameni care sa lucreze cu noi in firma. Si celalalt caz este in care externalizam la terti, dam unora care sunt in afara afacerii noastre sa faca anumite lucruri pentru noi.
Hold my nuts!
In aproape 13 ani de SmartBill am invatat tot felul de lucruri despre recrutare. Astazi vreau sa va impartasesc cateva care mi se par foarte importante. La orice curs de business, la orice scoala de antreprenoriat, atunci cand vine vorba despre recrutare, veti auzi expresia, in romana sau in engleza: Hire for attitude, train for skill.
Adica, este mult mai bine sa ne luam langa noi coechipieri care au atitudinea si caracterul potrivite noua si echipei noastre, chiar daca au mai putine cunostinte tehnice acum, decat oameni care poate au skill-uri foarte bune la acest moment, in schimb au o nepotrivire de caracter si personalitate cu noi. Skill-urile sunt usor de invatat, mai ales de catre cineva care are dorinta sa faca asta, in schimb atitudinea si caracterul, mai greu.
Today I will keep a positive attitude about life. Today I will keep a positive attitude about life. Today I will keep a positive attitude about life.
Din pacate, in realitate lucrurile stau de cele mai multe ori altfel. Si sunt de genul: un antreprenor vrea sa-si angajeze un marketer sa-si promoveze afacerea. Ce face, este sa puna anunturi pe site-urile de anunturi. Si acolo, este important sa intelegem urmatorul lucru: cei mai buni marketeri, cel mai probabil, nu vor aplica deloc. Nu ii vom vedea pe oameni, nu le vom vedea CV-urile, nu vom sti care sunt aia cei mai buni, ca sa comparam cu restul. Pentru ca aceia vor sa lucreze in companii mari, bugete mari, nu se uita la afacerea noastra. Si vom primi zeci sau sute de CV-uri, dintre care 60% sau chiar 80% vor fi irelevante. Sunt acei oameni care apasa click, click, click si aplica la toate job-urile. Si sunt doua probleme cu acestia:
- O sa pierdem o gramada de timp si energie filtrandu-le si
- Ii vor face pe aceia putin relevanti sa para mai buni decat poate sunt in realitate.
Dupa care, o sa invitam niste oameni la interviu, dintre care o sa vina o parte. Si o sa avem discutii cu ei si noi nu stim, nu stim, neavand experienta in marketing, nu stim sa ducem discutia cu omul respectiv, cu marketerul respectiv, nu stim sa-l intervievam, nu stim sa-i analizam skill-urile.
Who are you?…YOU.
No, not me, you!…Yes, Im YOU.
Just answer the damn questions! Who are you?…I have told you!
Asa ca ajungem adesea sa angajam un om ca asa credem noi, ca va fi bun. Si acela va veni la job si va face lucrurile dupa experienta lui, cel mai probabil limitata sau foarte limitata. Va trimite email-uri peste tot – acum, cu GDPR, nu prea se mai poate, dar inca se practica, va pune postari pe Facebook, pe Instagram pe Tik-Tok.
Poftim???
Va face flyere si le va imparti prin cartier si tot felul de alte campanii, dupa cum crede el. Cel mai probabil, cel mai probabil, rezultatele dupa cateva luni vor fi sub asteptarile antreprenorului. Si acesta va ajunge mereu la concluzia: Bai, am dat aluia mii de lei si n-a facut mai nimic, au venit trei clienti. sau Am dat mii de euro la Facebook si pe Google Adwords si nu s-a intamplat nimic. Nu merge Google Adwords, nu merge Facebook, este o teapa…sau oamenii a fost ala, l-am luat si a fost slab. Ce face antreprenorul este ca pierde din vedere lectia pe care ar fi trebuit sa o invete. Incepe sa dea vina pe ala si pe ala, cand in realitate problema a fost exact din start, la recrutare. El nu a stiut sa recruteze, nu a stiut ce inseamna un marketer bun, nu a stiut sa aleaga un marketer bun. De aceea, problema cu recrutarea este una foarte serioasa si adesea trecuta complet cu vederea de catre noi.
Amy, it says you are trained in technology, thats very good.
Are you adept at excel?…No.PowerPoint?…No.
Publisher?…Not really.
Din ce am vorbit astazi as vrea sa retinem trei invataturi: in primul rand ca noi, antreprenorii, ca restul oamenilor, avem limitari. Trebuie sa invatam sa ne cunoastem care ne sunt limitarile si sa ni le asumam, nu sa ne ascundem dupa ele, nu sa dam vina pe altii. Doi: atunci cand angajam pe cineva, atunci cand suntem intr-un interviu, trebuie sa stim, sa avem capacitatea sa analizam cat mai bine si cat mai obiectiv calitatile si skill-urile unui om. Nu le stim, nu este problema nimanui, este datoria noastra sa le invatam. Poti sa citesti, poti sa te documentezi, poti sa inveti, sa afli de la un prieten, poti chiar sa inviti la interviu un prieten care are strict experienta relevanta pentru genul ala de job, in asa fel incat la sfarsit sa poti fi sigur sau cat mai sigur ca ai facut o treaba buna in interviul respectiv. Si trei, desigur: Hire for attitude, train for skill. Acei oameni pe care vei reusi sa-i aduci langa tine pe acest criteriu vor fi cel mai probabil aceia care vor avea cea mai mare contributie in cresterea afacerii tale.
Atat pentru moment despre recrutare, despre echipa vom vorbi in mai multe detalii intr-un episod urmator. Pana atunci, nu uita: subscribe, like, share, scrisori de dragoste si, bineinteles, #crestesmart!