Atunci cand din diferite motive ai o intrerupere temporara a activitatii firmei, nu este necesar sa o inchizi. Poti alege o solutie alternativa suspendarea activitatii fapt care iti va permite reluarea activitatii cu usurinta atunci cand vei dori.
Pentru supendarea firmei, trebuie depusa la ONRC o documentatie, formata din:
- cererea de inregistrare (original)
- declaratia-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare ori in afara acestora/desfasoara activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani
- hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor/decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii (original). Hotararea AGA/decizia asociatului unic va contine durata suspendarii, respectiv incepand de la data………… pana la data……………….
- certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitatii/suspendarea activitatii
- daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
Aceasta intrerupere temporara a activitatii nu poate depasi 3 ani de la data inregistrarii mentiunii la ONRC. Daca dupa expirarea acestei perioade activitatea societatii nu este reluata, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului (art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare).
Din punct de vedere fiscal, o firma care are activitatea suspendata are posibilitatea de a alege intre un regim de declarare normal (se depun declaratiile cu suma 0) sau un regim derogatoriu care implica scutirea de depunerea anumitor declaratii.
Pentru ca o firma sa poata aplica acest regim derogatoriu conditiile sunt :
- sa nu desfasoare niciun fel de activitate
- sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor
- sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului
- sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite
- sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor
- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala in curs de derulare
- sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor/platitorilor declarati inactivi, cu exceptia situatiei de inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului
- inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului
Prin acest regim derogatoriu firmele sunt scutite de depunerea de declaratii, precum: D100 – privind obligatiile de plata la bugetul de stat, D101 privind impozitul pe profit, D 112- privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, D 120 – privind accizele, D 300 – decontul de TVA. Nu exista insa scutire de la obligatia depunerii situatiilor financiare anuale.
Pentru a putea beneficia de acest regim special, firmele vor depunere o cerere la ANAF in care declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile enumerate mai sus si mentioneaza perioada pentru care solicita regimul de declarare derogatoriu. La cerere se anexeaza dovada inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, respectiv o copie a extrasului de registru emis de catre oficiul registrului comertului privind starea societatilor, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora. Pentru aceasta cerere organul fiscal are un termen de 45 de zile de solutionare, calculat de la data depunerii cererii.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.
Buna ziua,
Va rog frumos sa ma ajutati cu un sfat in legatura cu situatia in care asociatul unic doreste suspendarea activitatii societatii(microintreprindere) pentru o perioada de cca.1 an, din motive personale. N-am gasit nicaieri vreo conditionare in acest sens. In ceea ce priveste partea legata de ONRC si ANAF, pare clar. Nu reusim sa ne lamurim insa care este procedura legala in legatura cu incetarea contractelor de munca ale salariatilor(9 salariati). Suntem de parere ca s-ar incadra la art.65, cu un preaviz de 20 zile, astfel incat sa poata primi ajutor de somaj. Aveti o opinie, ne-ati putea ajuta? Urmaresc de mult timp articolele dvs.si sunt de parere ca sunteti o voce avizata! Va multumesc
Buna ziua Mara,
In cazul dumneavoastra, avand in vedere ca aveti sub 10 angajati (si astfel nu se pot aplica prevederile art. 68 privind concedierea colectiva), se aplica articolul 65 din Codul Muncii care prevede:
(1) Concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
(2) Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Asa cum ati mentionat, va trebui sa acordati si perioada de preaviz de minim 20 de zile (conform art.75 din Codul muncii).
Asadar, in situatii obiective, motivate real, se pot desface contractele de munca ale salariatilor, dupa care puteti incepe procedurile de suspendare a activitatii firmei. Angajatii se pot adresa ulterior catre AJOFM in vederea obtinerii indemnizatiei de somaj, daca indeplinesc si celelalte conditii.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!
buna ziua
ma numesc Doina Ionescu
In 2011 am înființat un srl cu ob de activitate CAEN 8810 activ asistenta sociala pt bătrâni
De fapt am înființat societatea ca sa- l angajez pe fiul meu AUTIST , ca sa i asigur vechime in munca pt o eventuala pensie ( mentionez ca nu am apelat la ajutor social pt handicap )
Societatea nu a avut activitate ( doar in 2012 am incasat 48 lei ), intre timp înregistrând doar costurile salariale pe contractul de munca al fiului.
Am achitat obligațiile fiscale rezultate din existenta contractului de munca,aferente perioadei 01.11.2011 – 01.11.2017, din banii de acasă.(am imprumutat societatea)
De la 01.11.2017 am reușit sa- l angajez pe baiat la o societate care are o activitate specifica.
La data de 30.01.2019 am suspendat activitatea societății 3 ani, perioada care expira la 30.01.2022,in aceasta situatie as vrea sa scap de grija societății.
Societatea nu are inregistrate bunuri , doar capital social 200 lei si ca rezultat financiar „pierderi” rezultate din inregistrarea pe costuri a salariului timp de 6 ani.
De pe internet am aflat ca trebuie sa străbat etapele : dizolvare, lichidare, radiere, ceea ce înseamnă costuri ….. tot de pe internet am aflat ca dizolvarea poate fi voluntara, prin hotărârea adunarii asociaților(in cazul meu asociat unic), prin voința asociaților, Rugămintea mea este sa mi spuneți cum sa procedez sa radiez societatea fără costuri prea mari, Va multumesc ! Sanatate !
Buna ziua Doina,
In situatia dumneavoastra puteti face dizolvare si lichidare simultan, un proces in doua etape care are drept costuri la ONRC doar tariful de publicare in MOF.
Se intocmeste bilantul de lichidare care se depune la ANAF. Nu veti avea activ de repartizat, doar acoperirea pierderii. Pentru bilantul de lichidare veti avea nevoie de un contabil, iar pentru depunerea documentelor la ONRC puteti merge dumneavoastra completand documentele din lista disponibila in linkul urmator: https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-si-lichidarea-simultana-a-snc-scs-srl-si-gie
Mult succes!
Buna ziua! Pe perioada suspendarii activitatii la Registrul Comertului, societatea trebuie sa aiba un contract pentru sediul social activ? Sau este in regula daca are sediul expirat si nu apar consecinte ce trebuie avute in vedere? Multumesc!
Buna Ana-Maria,
Consideram ca si pe perioada supendarii este necesar ca sediul social sa fie prelungit. In cazul in care va exista situatia aceasta, organul fiscal va notifica în prealabil, astfel incat sa puteti face demersurile necesare prelungirii inainte de declararea inactivitatii.
Zi frumoasa!
Bună ziua.
Va rog sa îmi spuneți dacă suspend activitatea unei firme , mai trebuie sa depun declarații lunare sau anuale. Dacă da, ce anume.
Mulțumesc.
Buna ziua Victoria,
Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
Consideram totusi ca trebuie depuse situatiile financiare anuale.
Z frumoasa!
Buna ziua,
In perioada suspendarii se poate renunta la contul bancar al firmei?
Multumesc.
Buna ziua Ramona,
Desigur, puteti sa renuntati la contul bancar, mai ales ca nu aveti activitate.
Weekend placut!