Achizitiile intracomunitare de bunuri sunt o componenta importanta a comertului in cadrul Uniunii Europene, facilitand schimburile economice intre statele membre. Ele ofera companiilor oportunitatea de a accesa produse din alte tari membre fara a fi supuse procedurilor vamale complexe, datorita cadrului legislativ armonizat al pietei unice.
Ce este o achizitie intracomunitara de bunuri?
Potrivit definitiei furnizate la art. 263 din Codul fiscal, achizitia intracomunitara de bunuri reprezinta obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre o alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
De retinut!
Daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri, in functie de locul acestei operatiuni.De exemplu, avem o expediere din Germania care ajunge in Romania. In Romania, avem o achizitie intracomunitara, in timp ce in Germania expeditia reprezinta o livrare intracomunitara. Sunt operatiuni in oglinda.
In cadrul definitiei se mentioneaza ca bunurile trebuie transportate la o locatie indicata de cumparator, care nu este neaparat sediul cumparatorului.
De exemplu, daca o societate din Brasov face o achizitie de bunuri din Germania si comunica locul livrarii in Bucuresti, vom avea o achizitie intracomunitara in Romania, chiar daca bunurile nu au ajuns la Brasov, unde se afla sediul firmei respective.
Regula la achizitiile intracomunitare este ca acestea au loc in statul membru in care se termina transportul bunurilor.
Ce se mai cuprinde in aceasta categorie a achizitiilor intracomunitare?
Este asimilata unei achizitii intracomunitare cu plata utilizarea in Romania, de catre o persoana impozabila, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, a unor bunuri transportate sau expediate de aceasta sau de o alta persoana, in numele acesteia, din statul membru pe teritoriul caruia aceste bunuri au fost produse, extrase, achizitionate, dobandite ori importate de catre aceasta, daca transportul sau expedierea acestor bunuri, in cazul in care ar fi fost efectuat din Romania in alt stat membru, ar fi fost tratat ca transfer de bunuri in alt stat membru.
Exemplu: O societate din Romania importa bunuri din China, iar importul are loc in Germania. Bunurile sunt ulterior transportate din Germania catre locatia din Romania.
In Germania are loc importul si, totodata, se realizeaza un transfer care se incadreaza ca livrare intracomunitara, dupa care in Romania are loc achizitia intracomunitara (asimilata).
Se considera, de asemenea, ca este efectuata cu plata achizitia intracomunitara de bunuri a caror livrare, daca ar fi fost realizata in Romania, ar fi fost tratata drept o livrare de bunuri efectuata cu plata.
Este asimilata unei achizitii intracomunitare si achizitionarea de catre o persoana juridica neimpozabila a unor bunuri importate de acea persoana in Uniunea Europeana si transportate sau expediate intr-un alt stat membru decat cel in care s-a efectuat importul. Persoana juridica neimpozabila va beneficia de rambursarea taxei platite in Romania pentru importul bunurilor, daca doveste ca achizitia sa intracomunitara a fost supusa taxei in statul membru de destinatie a bunurilor expediate sau transportate.
Ce obligatii ai daca faci achizitii intracomunitare de bunuri?
Societatile care nu au cod de TVA si doresc sa efectueze achizitii intracomunitare de bunuri trebuie sa solicite inregistrarea in scop special de TVA inainte de efectuarea acestora.
Achizitia intracomunitara efectuata pe cod special nu este scutita de TVA.
Aici, in practica, se ridica multe intrebari din partea antreprenorilor, care sunt nedumeriti de ce trebuie sa plateasca TVA la buget in cazul in care efectueaza o achizitie intracomunitara pe cod special.
Solutia pentru a evita aceasta plata efectiva este sa se inregistreze in scop normal de TVA, caz in care vor inregistra taxarea inversa, dar vor trebui ulterior sa se asigure ca si colecteaza TVA la livrarile pe care le vor face.
Obligatii declarative
Societatile care sunt inregistrate in scop normal de TVA inregistreaza taxarea inversa si inscriu achizitia intracomunitara in decontul de TVA si în declaratia 390.
Societatile înregistrate în scop special de TVA depun decontul special de TVA (D301) si achita taxa la buget. De asemenea, depun si declaratia 390, pe codul special de TVA.
Taxarea inversa la achizitiile intracomunitare este implementata pentru a simplifica colectarea TVA si a preveni fraudele fiscale, cum ar fi frauda de tip carusel.
Aceasta metoda transfera obligatia de plata a TVA de la furnizorul dintr-un alt stat membru UE catre cumparatorul din statul de destinatie. Iata principalele motive pentru care se aplică taxarea inversa:
Fara taxarea inversa, furnizorul din statul membru de origine ar trebui sa colecteze TVA de la cumparatorul din alt stat membru, apoi sa transfere aceasta taxa autoritatilor fiscale din tara sa. Acest proces ar fi complicat si dificil de gestionat pentru tranzactiile transfrontaliere. Prin taxarea inversa, cumparatorul calculeaza TVA in statul sau, ceea ce simplifica procesul.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.