Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Adeverinta de vechime in munca, intreprinderi legate, redirectionare impozit catre entitati non profit – Cronica antreprenoriala

Adeverinta de vechime in munca

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Adeverinta de vechime in munca are o semnificatie deosebita in domeniul relatiilor de munca, fiind un document esential pentru confirmarea experientei profesionale, inlocuind carnetul de munca.

Conform Codului Muncii, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se probeaza cu carnetul de munca.

Pentru domeniul privat nu exista un model prevazut de vreun act normativ al adeverintei de vechime in munca insa aceasta ar trebui conform scopului pe care il are sa contina cel putin urmatoarele informatii:

– datele de identificare ale salariatului;

– datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;

– datele contractului individual de munca (numarul si data incheierii, tipul si durata contractului);

– functia/meseria ocupata;

– valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile;

– schimbarile intervenite pe parcursul executarii contractului individual de munca (incheiere, modificare, suspendare, incetare);

– vechimea in munca si in specialitate;

– absentele nemotivate si perioadele de concediu fara plata;

– data si temeiul incetarii contractului individual de munca;

– informatii privind incadrarea in grupa superioara de munca.

2. Ministerul Finantelor a publicat pe data de 13 martie 2024 un proiect legislativ prin care urmareste sa modifice definitia intreprinderilor legate.

Aceasta definitie este foarte importanta pentru aplicarea regimului micro, fiindca in calculul plafonului de 500.000 euro se iau in calcul si veniturile intreprinderilor legate.

Noua definitie propusa elimita referirile la definitia data de L 346/2004 si introduce urmatoarea definitie in Codul fiscal:

O intreprindere este legata cu alta persoana daca exista orice dintre urmatoarele raporturi :

a) persoana juridica romana detine la cealalta persoana juridica romana direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice romane

b) persoana juridica detine la persoana juridica romana care verifica conditia, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoanei juridice romane

c) persoana juridica romana este legata cu o alta persoana juridica romana daca o persoana detine, in mod direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a anumi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua persoana juridica.

d) actionarul/asociatul persoanei juridice romane, care detine, direct si/sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice romane, desfasoara activitate economica prin intermediul unei persoane fizice autorizate/intreprinderi individuale/intreprinderi familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice, fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare. In acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate, intreprinderii individuale/intreprinderii familiale, altei forme de organizare a unei activitati economice fara personalitate juridica, autorizata potrivit legilor in vigoare, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se cumuleaza cu cele realizate de persoana juridica romana/ alte intreprinderi legate.

3. Incepand cu anul 2024, exista o cerinta suplimentara pentru incadrarea ca microintreprindere: depunerea in termen a situatiilor financiare anuale, in cazul in care aceasta obligatie este prevazuta conform legii.

Aceasta regula a fost introdusa la sfarsitul anului 2023 prin Ordonanta de Urgenta nr. 115 din 2023.

Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderii in anul fiscal 2024, conditia mentionata anterior este considerata indeplinita daca situatiile financiare anuale restante sunt depuse pana la data de 31 martie 2024 inclusiv. Astfel, societatile care doresc sa aplica regimul micro si in 2024, vor trebui sa verifice daca nu exista cumva situatii financiare nedepuse pentru ani anteriori anului 2023.

4. Reamintim ca entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.

Pentru contribuabilii care nu desfasoara activitate, dar nu au comunicat la registrul comertului inactivitatea temporara, sau dupa caz la organul fiscal competent suspendarea activitatii, se mentine obligatia depunerii declaratiilor fiscale.

5. Persoanele care obtin venituri impuse in sistem real din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, chirii, activitati agricole, piscicultura, silvicultura precum si castiguri din investitii care se declara in declaratia unica si venituri din strainatate de natura celor enumerate, inclusiv pensii din strainatate, pot directiona, prin completarea declaratiei unice, pana la 3,5% din impozitul datorat catre entitatile non profit/unitatile de cult din impozitul aferent veniturilor obtinute in anul 2023.

Din anul 2024, aceasta optiune este disponibila doar pentru cei care castiga venituri salariale.

6. Pentru anul fiscal 2023, Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu a suferit modificari care sa impuna actualizarea modelului si continutului formularelor 101 “Declaratie privind impozitul pe profit” si 101 Grup fiscal “Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”. Ca urmare, in anul 2024, in vederea indeplinirii obligatiilor declarative privind impozitul pe profit datorat pentru anul 2023, contribuabilii utilizeaza formularele 101 si 101 Grup fiscal aprobate prin actele normative mentionate mai sus (si care au fost utilizate pentru declararea obligatiei datorata pentru anul fiscal 2022/anul fiscal modificat care se incheie in an

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *