In functie de specificul fiecarei societati, de domeniul in care activeaza si de respectarea sau nu a anumitor conditii, legislatia romaneasca prevede cateva beneficii care pot fi atat in avantajul angajatorilor cat si al angajatilor. Iata care sunt cele mai importante:
1. Deducerea personala
Un beneficiu acordat de catre stat persoanelor care sunt angajate cu contracte individuale de munca cu un venit brut sub 3.600 lei pe luna, a caror functie de baza este in cadrul angajatorului respectiv, este asa numita deducere personala.
Beneficiul deducerii se refera la faptul ca o parte din impozitul pe salariu pe care angajatorul oricum trebuia sa il plateasca statului, nu se va mai duce la stat, ci se va reflecta in salariul net al angajatului (salariul va creste).
Cuantumul deducerii este diferit in functie de numarul persoanelor in intretinere (sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale caror venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 510 lei lunar) si de valoarea venitului brut al angajatului, astfel ca se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 1.950 lei inclusiv, astfel:
• pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere – 510 lei;
• pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere – 670 lei;
• pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere – 830 lei;
• pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere – 990 lei;
• pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere – 1.310 lei.
Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 1.951 lei si 3.600 lei inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus.
In vederea beneficierii de deducere personala, angajatii vor trebui sa depuna la angajatorul la care detine functia de baza o declaratie pe proprie raspundere in care sa mentioneze acest lucru precum si datele cu privire la persoanele care sunt in intretinerea sa, daca este cazul.
2. Scutirea de impozit pentru programatori
Societatile care activeaza in domeniul IT si au ca obiect de activitate unul dintre codurile CAEN: 5821; 5829; 6201; 6202; 6209 precum si daca mai sunt respectate inca cateva conditii, pot aplica pentru salariati scutirea de impozit pe veniturile de natura salariala.
Conditiile care mai trebuie respectate cumulativ, pe langa cea mentionata mai sus sunt:
• posturile pe care sunt angajati corespund listei cuprinzand ocupatiile mentionate mai jos;
• postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
• detin o diploma de bacalaureat, sau un document de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei Nationale, pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate;
• detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa;
• angajatorul a realizat in anul precedent venituri care au o valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 EUR (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de BNR, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de impozit pe venit;
• angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creatie de programe pentru calculator.
3. Scutirea de impozit pentru persoanele cu handicap
Codul Fiscal prevede faptul ca persoanele cu handicap grav sau accentuat sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile din:
• activitati independente;
• drepturi de proprietate intelectuala;
• salarii si asimilate salariilor;
• pensii;
• activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
Astfel ca, angajatorii care au angajati persoane cu handicap trebuie sa ia in calcul acest beneficiu si sa-l aplice ca atare.
4. Indemnizatia de insertie
Parintii care se afla in concediu pentru cresterea copilului de 2 ani sau 3 ani in cazul copilului cu handicap si care se intoarc la munca mai devreme cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani (copil cu handicap), vor beneficia de o indemnizatie de insertie, o suma de bani lunara din partea statului. Cuantumul stimulentului de insertie in anul 2018 este de 650 lei.
5. Angajarea somerilor si a absolventilor
Angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi ai unor institutii de invatamant primesc lunar de la bugetul de stat, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent incadrat, o suma in cuantum de 2.250 lei.
Pe de alta parte, angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, someri in varsta de peste 45 de ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, someri de lunga durata sau tineri NEET primesc lunar de la bugetul de stat, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de 2.250 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.
In alta ordine de idei, angajatorii care incadreaza in munca someri care, in termen de 5 ani de la data angajarii, indeplinesc conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data indeplinirii conditiilor respective, de o suma in cuantum de 2.250 lei.
6. Program partial – scutirea de la plata contributiilor la nivelul salariului minim
Pentru angajatii cu contracte individuale de munca cu timp partial ale caror venituri sunt sub salariul minim pe economie de 1.900 lei, angajatorii suporta diferenta de contributii sociale pana la nivelul salariului minim pe economie.
Exista insa si cateva exceptii de la regula de mai sus; angajatorii nu vor suporta diferenta de contributii sociale pana la nivelul salariului minim pe economie pentru angajatii care se afla in urmatoarele situatii:
• sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
• sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 ani;
• sunt persoane cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
• au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi / statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita intr-unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;
• realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul minim brut pe tara.
Atentie! – Daca angajatii se afla intr-una dintre situatiile prezentate mai sus ca fiind o exceptie, acestia trebuie sa aduca angajatorului documente care sa justifice incadrarea in categorie.
F utile informatiile dar as fi vrut sa stiu ce dosare se intoxmesc si unde se depun? Multumesc!
Buna ziua,
Multumim pentru comentariul dumneavoastra. Va rog sa gasiti mai jos informatiile solicitate.
1. Deducerea personala – aceasta se aplica in baza contractului individual de munca si nu este necesar sa fie intocmit/depus un dosar separat. In dosarul personal al angajatului se vor regasi documente care sa faca dovada persoanelor aflate in intretinere (de exemplu, certificatele de nastere ale copiilor).
2. Scutirea de impozit pentru programatori – acesta presupune intocmirea unui dosar separat. Scutirea se aplica in baza acestui dosar care se pastreaza la sediul firmei, nu trebuie depus nicaieri.
Continut:
– actul constitutiv, in cazul operatorilor economici;
– organigrama angajatorului;
– fisa postului;
– copia cu mentiunea ?conform cu originalul? a diplomei acordate dupa finalizarea studiilor in invatamantul universitar de lunga durata, insotita de copia cu mentiunea ?conform cu originalul? a foii matricole sau, dupa caz, a suplimentului la diploma, respectiv copia cu mentiunea ?conform cu originalul? a diplomei acordate dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, insotita de copia cu mentiunea ?conform cu originalul? a suplimentului la diploma, respectiv copia legalizata a atestatului de echivalare a diplomei, eliberat prin structurile Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene;
– copia cu mentiunea ?conform cu originalul? a contractului individual de munca;
– statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta de Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
– comanda interna, aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atesta solicitarea initierii procesului de creatie de programe pentru calculator;
– balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creatie de programe pentru calculator;
Dosarul cuprinz?nd documentele justificative se va pastra la sediul angajatorului in vederea controlului.
3. Scutirea pentru persoane cu handicap – detalii privind scutirea si documentatia se gasesc pe site-ul ANOFM : http://www.anofm.ro/files/Subventii-Angajatori1-ANOFM.pdf
4. Indemnizatia de insertie – aceasta se obtine in baza unui dosar care se depune de persoana beneficiara la serviciul aferent din primariile locale.
5. Angajarea somerilor si absolventilor – se intocmeste o documentatie (se semneaza o conventie cu Agentia de ocupare a fortei de munca) -mai multe informatii aici : http://www.anofm.ro/stimularea-%C3%AEncadr%C4%83rii-%C3%AEn-munc%C4%83-a-elevilor-%C5%9Fi-studen%C5%A3ilor si aici: http://www.anofm.ro/files/Subventii-Angajatori1-ANOFM.pdf
6. La acest punct nu se intocmeste/depune dosar, se aplica prin calcul salarial, in baza unor dovezi privind varsta, calitatea de pensionar etc.
Sper ca informatiile de mai sus sa va fie de folos.
O zi frumoasa
Nu ati mentionat prima de angajare ptr. un somer aflat in evidenta AJOFM , in valoare de 1000 lei daca acesta lucreaza minim 3 luni si peste la firma la care este nou angajat . Aceasta prima se incaseaza in doua rate . La inceput si dupa depasirea termenului minim impus , ultimele update-uri fiind cu aplicare de la inceputul lui iulie 2018 .Asa este sau gresesc … ???
Buna ziua,
Multumim pentru aceasta observatie.
Intr-adevar si prima de angajare pentru someri face parte din lista masurilor de sprijin.?
Masura este mai veche, reglementata fiind de art.73.2 din L 76/2002, insa in iulie 2018 acest articol a fost modificat prin OUG 60.?
Astfel, in forma actuala:
„Somerii Inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca?de cel putin 30 de zile, care nu beneficiaza?de indemnizatie de somaj, in situatia in care se angajeaza?cu norma?intreaga, pentru o perioada?mai mare de 3 luni, ulterior datei inregistrarii la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, beneficiaza?de o prima?de activare in valoare de 1.000 lei, neimpozabila.
Prima de activare stabilita?in cuantumul prevazut la alin. (1) se acorda?in doua?transe, astfel:
a) o transa?egala?cu 50% din cuantumul stabilit, la data angajarii;
b) o trans? egala?cu 50% din cuantumul stabilit, dupa?expirarea perioadei de 3 luni de la angajare.”
Va multumim pentru atentia cu care ne urmariti!
Zi frumoasa!
?
As avea o ?ntrebare: sunt o persoana cu certificat de handicap mediu, ?ntrebarea mea este: este acoperit integral angajatorul de la taxele la stat la o astfel de persoane, dar dac? ar fi angajat cu salariu mediu? A?tept vesti!
Buna ziua,
In situatia persoanelor cu handicap se poate aplica doar scutirea de impozit pe venit, dar doar daca salariatul este incadrat in grad de handicap grav sau accentuat, altfel nu va beneficia de scutire de impozit. Un salariat cu handicap mediu datoreaza impozit pe venit. Practic, veti datora impozit si contributii sociale, la fel ca ceilalti angajati.
O zi frumoasa!
buna ziua. sunt student in anul 3 de facultate.
prima intrebare ar fi: are sau nu are beneficii angajatorul la firma la care lucrez? mentionez ca firma la care lucrez se ocupa cu vanzare de produse constructii, iar facultatea pe care o urmez este de masuratori terestre si cadastru.
a doua intrebare: am dreptul la concediu platit/neplatit pentru studii? sau intra la cel pentru formare profesionala?
(va rog, daca se poate sa in cadrul raspunsului sa imi mentionati legea/articolul). o zi minunata!!
Buna ziua Bogdan,
In ceea ce priveste situatiile pentru care angajatorul ar putea lua subventii, va putem comunica o lege unde sunt detaliate toate aceste situatii – Legea nr. 76 din 16 ianuarie 2002 – insa e la latitudinea angajatorului daca a aplicat sau nu pentru aceste subventii (in cazul in care s-a incadrat la una dintre ele). Pe de alta parte, apreciem ca daca ar fi beneficiat de vreo subventie, v-ar fi comunicat acest aspect fiindca este nevoie de o documentatie consistenta de intocmit.
In ceea ce priveste concediul pentru studii, trebuie avute in vedere toate prevederile art. 154 pana la art. 158 din Codul Fiscal.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile.
Zi frumoasa!