Sunt de ajuns 5 secunde pentru a-ti forma o parere despre o persoana? Spunem ca prima impresie este importanta atunci cand intalnim pe cineva. Dar cand vorbim despre un business? Cat de mult conteaza prima impresie? Uneori poate face diferenta, hai sa vedem cum.
In mediul online, website-ul reprezinta cartea de vizita a unui business, imaginea unei afaceri. Imaginati-va ca intrati intr-un magazin fizic sau intr-o reprezentanta a unui brand si locul este haotic, produsele nu sunt bine categorisite si, in general, nu reusiti sa gasiti nimic. De asemenea, drumul pana la casa de marcat sau pana la un reprezentant al magazinului este un labirint.
Acum sa ne gandim la website, unde, in mod similar, o astfel de experienta indeparteaza orice vizitator. Odata ce ai intrat pe un site, experienta de utilizare ar trebui sa fie excelenta, sa iti fie usor sa gasesti si sa achizitionezi un produs sau sa contactezi compania. Asadar, in online, site-ul este oglinda afacerii fizice a unui magazin sau a unui business de servicii.
Potrivit mai multor studii, un vizitator are nevoie de 5 secunde sau chiar mai putin pentru a decide daca isi continua navigarea pe site sau daca il inchide instant. Cu alte cuvinte, ai la dispozitie doar 5 secunde sa convingi un utilizator sa isi continue vizita pe website si sa faci primii pasi pentru o noua conversie, fie vanzare, abonare la newsletter sau contactare a unui reprezentant al firmei.
Primii pasi esentiali
Pentru ca trebuie sa gandim in secunde, un pas obligatoriu in 2018 este sa te asiguri ca site-ul este mobile friendly (device-ul preferat de cei mai multi utilizatori) si se incarca sub 3 secunde. Poti testa viteza site-ului pe mobil aici.
De cele mai multe ori, oamenii ajung pe homepage-ul unui site, adica pe pagina principala. Acest lucru inseamna ca homepage-ul trebuie gandit astfel incat sa transmita informatiile relevante despre business inca din primul ecran (ecranul vizibil fara a da scroll) si sa se adreseze tuturor categoriilor de audiente ale unui business.
Spre exemplu, accesat de pe laptop/desktop, site-ul canopy.ro arata precum mai sus. Din primul ecran poti vedea ca este vorba de o agentie de digital, cu focus pe performance marketing care promite rezultate de top, in aceeasi nota cu pozitionarea Taking digital to new heights. Din primul ecran se transmite o poveste pe care iti doresti sa o urmaresti, esti si invitat sa o faci prin mesajul Hai sus!.
Este foarte important ca website-ul sa mentioneze utilizatorului ceea isi doreste sa faca in continuare printr-un call-to-action. Un astfel de mesaj impinge vizitatorul catre o actiune pe care tu o stabilesti.
In alte cazuri, utilizatorul ajunge pe website direct pe o pagina de produs sau pe un landing page de campanie unde ar trebui sa gaseasca produsele sau serviciile de care este interesat si care l-au determinat sa dea click pe reclama de pe Facebook sau din pagina cu rezultate Google, de exemplu. Nu il dezamagi, nu promite altceva decat ceea ce va regasi pe site-ul tau. Asigura-te si ca website-ul este intuitiv si usor navigabil.
Descopera unde pierzi potentiali clienti
Ai trafic pe website, insa vizitatorii il inchid repede? Poti apela la cateva platforme care te ajuta sa identifici zonele unde vizitatorii se incurca sau isi pierd interesul.
1. Instaleaza Hotjar, un tool care iti permite sa inregistrezi ceea ce se intampla pe site-ul tau, miscarile mouse-ului vizitatorilor si heatmaps, astfel incat sa vezi unde renunta si ce poti imbunatati.
2. Asigura-te ca ai Analytics instalat pe website si ca urmaresti performanta fiecarei pagini in parte (page speed, bounce rate, time on site, exit rate).
3. Verifica cautarile prin care oamenii ajung pe site-ul tau si asigura-te ca ele sunt relevante pentru business-ul tau. Poti verifica asta din raportul de search terms al platformelor de paid search si in search console pentru cautarile organice. Nu rata nici raportul despre cautarile din site, poti intelege mai bine ce ii intereseaza pe vizitatori.
4. Asigura-te ca respecti toate criteriile de usability. Iti recomandam un set complet de criterii aici.
Acestea sunt doar cateva elemente cheie pentru a atrage un utilizator din primele secunde si a il determina sa isi continue navigarea, in ideea de a obtine in final un client multumit.
Iata si trei intrebari care te vor ajuta sa iti analizezi mai bine site-ul din perspectiva unui utilizator:
1. Care este primul lucru care iti atrage atentia cand intri pe homepage?
2. Este acest lucru suficient de convingator pentru a ramane in continuare pe site?
3. Ce ai putea schimba pe homepage pentru a face vizitatorii sa exclame “Wow! Am gasit ceea ce cautam” atunci cand ajung pe pagina principala din site-ul tau?
Pentru mai multe sfaturi aplicate despre cum sa construiesti un website relevant si sa cresti un business in online, iti recomandam aceste trei ghiduri practice, gratuite.