Dintotdeauna munca contabilului s-a realizat sub presiunea unor termene, deadline-uri care au trebuit si trebuie in continuare respectate, astfel incat, munca acestora sa fie corecta si completa iar clientii sa nu fie penalizati de institutiile statului pentru posibilele intarzieri.
Abordam tema termenelor pe care orice contabil trebuie sa le cunoasca.
Iata mai jos 10 dintre acestea:
Data de 20 a fiecarei luni
Pana la aceasta data, contabilul care are clienti utilizatori ai caselor de marcat (neconectate inca la MF-ANAF) trebuie sa depuna pentru luna anterioara formularul A4200 (daca firma a emis bonuri fiscale in luna respectiva) sau formularul F4109 (daca firma nu a utilizat in luna respectiva casa de marcat).
Dupa conectarea caselor de marcat la MF-ANAF, acest termen va disparea din agenda contabilului, insa ramane de vazut ce noutati legislative urmeaza in acest sens.
Data de 25 a fiecarei luni
Data de 25 a devenit epica in viata contabilului deoarece pana la aceasta data este nevoie sa pregateasca si sa depuna la ANAF urmatoarele declaratii fiscale: D100, D112, D224, D300, D301, D307, D311, D390.
Pe de alta parte, tot pana la aceasta data, contabilul trebuie sa comunice clientilor sai care sunt taxele si impozitele datorate bugetului de stat, in vederea achitarii lor.
Data de 30 a fiecarei luni
La fel ca si data de 25, pe data de 30 a fiecarei luni devine scadent formularul 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferent perioadei de raportare precedente”. Un formular care a devenit destul de amplu incepand cu anul 2016, fiind nevoie de timp indelungat pentru completarea lui.
Data de finalizare a calculelor salariale
In functie de cum a stabilit clientul in contractul individual de munca al angajatilor, aceasta data poate varia: sunt entitati care platesc salariile la inceputul lunii, altele la sfarsitul lunii, altele in date ale lunii precum: 5, 10, 15 etc.
Cel tarziu in ziua anterioara
Acest termen se refera la inregistrarea unor informatii din contractele individuale de munca in REVISAL/REGES precum:
- contractul individual de munca nou al unui angajat se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre fiecare persoana care urmeaza sa se afle intr-un raport de munca cu angajatorul in baza unui contract individual de munca
- anumite modificari aduse la contractul individual de munca (functie, timp de lucru etc) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua anterioara intrarii in vigoare a noilor modificari
- suspendarea si incetarea suspendarii contractului individual de munca se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii/incetarii supendarii contractului individual de munca
Maxim 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii
Acest termen se refera tot la inregistrarea unor informatii cu privire la contractul individual de munca in REVISAL/REGES si anume:
- modificarea salariului brut, a sporurilor salariale sau a adaosurilor salariale se inregistreaza in registru intr-un termen de maxim 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii
- Cel tarziu la data incetarii sau luarii la cunostinta a evenimentului
Inregistrarea in REVISAL/REGES a incetarii contractului individual de munca se va face cel tarziu la data incetarii contractului individual de munca sau la data luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat incetarea.
120 sau 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar
Aceste termene se refera la depunerea situatiilor financiare (bilant anual), care in functie de tipul societatii pentru care se doreste depunerea bilantului, se depun astfel:
- pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare – termenul este 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar
- pentru celelalte persoane prevazute la art.1, alin. 1-3 din Legea nr. 82/1991 – termenul este 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar
- 90 de zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite
Aceast termen se refera la depunerea actelor cu privire la restituirea sumelor decontate de FNUASS pentru concediile medicale ale salariatilor.
Indemnizatiile de asigurari de sanatate pot fi solicitate pe baza actelor justificative, in termen de 90 de zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite.
Termenul de 90 de zile se calculeaza incepand cu data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza indemnizatiile (asiguratilor) de asigurari de sanatate.
Nedepunerea in termenul legal de 90 de zile a cererii de recuperare a sumelor pentru concedii medicale, insotita de toate documentele justificative mentionate mai sus atrage dupa sine respingerea cererii ca tardiv formulata.
25 mai a fiecarui an
Aceasta data reprezinta termenul pana la care trebuie sa se completeze si sa se depuna declaratia unica. Totodata pana la aceasta data trebuie achitate sumele prevazute in declaratia unica afarenta anului anterior.
Declaratia se depune:
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale
- pana la data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum si pentru declararea si stabilirea contributiilor sociale datorate
- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea decaderii, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil/castigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.