Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cash-flow – cum te ajuta sa iti analizezi afacerea dincolo de profit

Cash flow

O persoana care priveste din afara rezultatele unei companii poate sa isi formeze o opinie pertinenta cu privire la aceasta analizand indicatorii de masurare a cash-flow-ului. Este o solutie buna, fiindca ofera informatii de calitate despre capacitatea de functionare a companiei respective.

In analiza fluxului de numerar nu sunt necesari multi indicatori, dar este esential sa existe un mix al acestora in raportarile financiare fiindca ei pot oferi foarte devreme o atentionare asupra unor rezultate care nu sunt corelate cu rata profitului net sau cu alti indicatori care masoara profitul.

Free cash-flow (sau fluxul de numerar liber) – FCF

Un instrument de masura util este free-cash-flow care arata volumul total de numerar generat de o afacere, mai putin cateva utilizari.

Fluxul de numerar liber este diferenta dintre intrarile de numerar generate din operatiunile derulate de o firma in timpul unei perioade de raportare si iesirile de numerar pentru reinnoirea stocurilor sau pentru investitii in active fixe.

Formula de calcul este: FCF =profit net + amortizare +/- schimbari nete in activele circulante costuri cu active fixe

FCF indica sanatatea financiara a unei companii si in mod particular, reflecta capacitatea acesteia de a investi in noi oportunitati de afaceri. Indicatorul este utilizat de investitori si pentru a estima fluxul de numerar disponibil pentru distribuire sub forma de dividende.

Atentie insa la existenta unor situatii particulare care pot arata un FCF pozitiv, dar care nu reflecta neaparat o situatie sanatoasa pe termen lung, de exemplu atunci cand:

  • o firma vinde active semnificative din gestiune
  • se elimina sau se amana pentru o anumita perioada cheltuielile de capital
  • se intarzie plata furnizorilor
  • se accelereaza incasarea facturilor de la clienti, prin acordarea unor discounturi la incasare.
  • reducerea cheltuielilor de marketing.

In aceste exemple, prin masurile luate, compania a facut pasi in vederea reducerii viabilitatii pe termen lung a afacerii, cu scopul de a-si imbunatati pe termen scurt fluxul de numerar. Exista si masuri benefice pe termen lung pentru firma si care ajuta si FCF pe termen scurt cum ar fi:

  • acelerarea procesului de incasare a facturilor prin reducerea termenelor de plata sau
  • imbunatatirea procesului de aprovizionare -stocare -vanzare  pentru a imobiliza cat mai putin numerar in stocuri.

Mai trebuie tinut cont si de faptul ca o companie care creste rapid, va avea un FCF afectat din cauza ca va fi necesara o investitie in plus pentru a creste stocurile necesare sustinerii unui volum crescut de activitate. Asadar, este importanta analiza FCF in contextul general de business.

Cash-flow-ul pe actiune (CFA)

Este un indicator care masoara capacitatea unei firme de a genera venit pentru investitori.

CFA = (Profitul net + Cheltuieli non-cash) /numarul mediu de actiuni

Daca privim comparativ profitul pe actiune si cash-flow-ul pe actiune, cel din urma poate furniza informatii mai relevante. Profitul pe actiune poate fi influentat prin diferite strategii contabile. Presupunem ca societatea decide sa schimbe regimul de amortizare, trecand de la amortizare accelerata la amortizare liniara. Astfel, rezulta o cheltuiala non-cash diminuata cu 100.000 lei.

Amortizarea este o cheltuiala non-cash fiindca nu implica o iesire de numerar. Ea afecteaza profitul luna de luna, fiind un element de cheltuiala, insa iesirea de numarar are loc o singura data, la achizitia activului respectiv.

 Inainte  Dupa
Profit net              2,000,000        2,100,000
Cheltuieli non-cash                 300,000            200,000
Numar de actiuni                 200,000            200,000
Profitul pe actiune                           10                  10.5
Cash flow pe actiune                           11.5                  11.5

Analizand comparativ cele doua situatii, observam ca profitul pe actiune a crescut de la 10 la 10.5 doar prin cateva ajustari contabile, fara a rezulta dintr-o imbunatatire a activitatii, in timp ce cash-flow-ul pe actiune ramane la aceeasi valoare.

Cash flow rezultat din vanzari

Acest indicator este important sa fie urmarit in paralel cu profitul generat din vanzari, din acelasi motiv ca in cazul punctului precedent: in contabilitate se lucreaza cu principiul contabilitatii de angajamente care poate genera unele inregistrari /ajustari care sa afecteze profitul net insa fara a influenta numerarul. Acest indicator reflecta cat numerar este generat de fiecare leu vandut si astfel este o masura destul de precisa a rezultatelor activitatii. Pentru a calcula cash flow-ul din vanzari, pornim de la profitul net la care adaugam cheltuielile non-cash (de exemplu amortizari, deprecieri, etc).

Formula de calcul = (profitul net + cheltuieli non-cash)/ vanzari nete

Indicatorul este bine sa fie urmarit ca evolutie in timp, pentru a putea observa daca exista tendinte de declin a valorii. In cazul in care se observa astfel de tendinte se pot lua din timp masuri corective.

Cash flow-ul generat de active

Acest indicator este util de masurat intr-o industrie care presupune investitii intense in active. Intr-o astfel de industrie este important sa fie masurata si productivitatea acestor active calculand suma de numerar generata de utilizarea lor. Se calculeaza astfel: (profitul net + cheltuieli non-cash) / total active.

La analiza acestui indicator este bine sa se tina cont de politica de inlocuire a activelor la finalul duratei de viata utile.  Conducerea firmei poate decide sa amane inlocuirea unor active la finalul duratei de viata, pentru a nu antrena investitii suplimentare si astfel, pentru a avea un indicator cat mai bun. Acest indicator este util in industrii bazate pe investitii mari in active (firme de productie) dar mai putin semnificativ la firmele din domeniul serviciilor.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.