Te-ai gandit sa iti infiintezi o societate in care sa fii asociat unic sau te-ai gandit sa fii asociat impreuna cu alte persoane intr-o societate?
Daca raspunsul la cele doua intrebari este „DA”, atunci inainte sa faci acest lucru ar trebui sa cunosti cateva aspecte importante cu privire la rolul si obligatiile pe care un asociat il are intr-o entitate.
1. Participarea la capitalul social:
Fiecare asociat al unei societati trebuie sa poata contribui la capitalul social al entitatii care se infiinteaza. Aportul respectiv poate sa aiba urmatoarele forme:
- in numerar (sume de bani pe care asociatul se obliga sa le transmita societatii infiintate)
- in natura (bunurile aduse de asociati la constituirea societatii sau ulterior, pe parcursul functionarii acesteia);
- in industrie (este reprezentat de prestatiile in munca sau serviciile pe care asociatul se obliga sa le realizeze in cadrul societatii, acestea trebuie sa fie in concordanta cu pregatirea asociatului).
Atentie! Aportul fiecarui asociat trebuie consemnat in actul constitutiv.
2. Limitare asociat unic intr-un SRL:
O persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata si mai mult decat atat, o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana.
In aceasta privinta, persoana fizica sau persoana juridica trebuie sa declare pe propria raspundere ca detine calitatea de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata.
Pe de alta parte, exista limitare si in ceea ce priveste numarul maxim de asociati intr-o societate cu raspundere limitata, acesta fiind de 50 de persoane.
3. Intarzierea la depunerea aportului social:
In cazul in care un asociat nu depune sau intarzie sa depuna aportul social pana la data stabilita, atunci acesta este raspunzator de daunele pricinuite, iar daca aportul mentionat a fost in numerar, atunci este obligat si la plata dobanzilor incepand cu ziua in care trebuia sa faca varsamantul.
4. Repartizarea profitului:
La inchiderea exercitiului financiar orice societate poate inregistra fie un profit (venituri > cheltuieli), fie o pierdere (venituri < cheltuieli). Asociatul/asociatii unei societati trebuie sa participe atat la distribuirea profitului, cat si la suportarea si acoperirea pierderilor.
In conditiile in care societatea inregistreaza profit, dupa intocmirea situatiilor financiare, acesta se poate distribui asociatului/asociatilor sub forma de dividende.
Acestea se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, daca in actul constitutiv nu s-a prevazut altfel.
Dividendele se platesc in termenul stabilit de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, stabilit prin legile speciale, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data aprobarii situatiei financiare anuale aferente exercitiului financiar incheiat.
Atentie! Dividendele nu se pot distribui decat dupa incheierea si aprobarea situatiilor financiare.
5. Calitatea de angajat in societate:
Legislatia in vigoare prevede faptul ca asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carui asociat unic este, insa nu este obligatoriu. In cazul in care asociatul doreste sa fie si angajat in societate, atunci trebuie sa se intocmeasca si sa se semneze contract individual de munca.
6. Avantaje asociat unic si administrator intr-o societate:
In cazul in care asociatul unic al unei societati cu raspundere limitata doreste sa aiba si calitatea de administrator al societatii, atunci acesta poate beneficia de pensie ca la asigurarile sociale de stat, in masura in care a varsat contributiile de asigurarile sociale aferente.
7. Rapunderea unui asociat intr-un SRL:
Asociatul/asociatii intr-o societate cu raspundere limitata raspund numai pana la concurenta capitalului social subscris. Astfel ca, pentru infiintarea unei societati cu raspundere limitata este nevoie de constituirea unui capitalul social minim de doar 200 lei.
8. Alegerea administratorilor:
Asociatii care reprezinta majoritatea absoluta a capitalului social pot alege unul sau mai multi administratori dintre ei, fixandu-le puterile, durata insarcinarii si eventuala lor remuneratie, numai daca prin actul constitutiv nu a fost dispus altfel. Pe de alta parte, aceeasi majoritate de asociati poate decide asupra revocarii administratorilor sau asupra limitarii puterilor lor, in afara de cazul in care administratorii au fost numiti prin actul constitutiv.
9. Intrebuintarea capitalului/bunurilor in interes personal:
Asociatul/asociatii care, fara acordul scris al celorlalti asociati, intrebuinteaza capitalul, bunurile sau creditul societatii in folosul personal sau in folosul unei alte persoane, este obligat sa restituie societatii beneficiile ce au rezultat si sa plateasca despagubiri pentru daunele cauzate.
Atentie! Nici un asociat nu poate lua din resursele societatii mai mult decat i s-a fixat pentru cheltuielile facute sau pentru cele ce urmeaza sa le faca in interesul societatii.
10. Obligatiile principale ale AGA:
Daca esti asociat impreuna cu alte cateva persoane intr-o societate, atunci cu siguranta va trebui sa participi la adunarea generala a asociatilor ori de cate ori aceasta se va intruni. In mod normal, administratorii sunt obligati sa convoace adunarea asociatilor la sediul social, cel putin o data pe an sau de cate ori este necesar.
In calitate de asociat si membru al adunarii generale a asociatilor, trebuie sa stii faptul ca AGA are urmatoarele obligatii principale:
- sa aprobe situatia financiara anuala si sa stabileasca repartizarea profitului net;
- sa desemneze administratorii si cenzorii, sa ii revoce/demita si sa le dea descarcare de activitate, precum si sa decida contractarea auditului financiar, atunci cand acesta nu are caracter obligatoriu, potrivit legii;
- sa decida urmarirea administratorilor si cenzorilor pentru daunele pricinuite societatii, desemnand si persoana insarcinata sa o exercite;
- sa modifice actul constitutiv.
Buna ziua Inteleg ca asociatul unic si administrator unic poate dar nu este obligat sa se angajeze in companie. Dar care este situatia in cazul in care sunt 2 asociati si 2 administratori?
Este obligatoriu angajarea lor in firma? Multumesc!
Buna ziua,
Ati inteles corect. Nici in cazul unei firme cu 2 asociati si 2 administratori nu exista obligatia angajarii lor in firma.
Zi frumoasa!
Buna ziua, tata are o firma, unic asociat, si vrea sa aduca pe nora in firma.Care este cea mai simpla modalitatea ca sotia mea sa intre in firma?
De la comert, am primit un formular cu inregistrarea privind majorarea capitalului social al societatii.
Buna ziua Cristian,
Varianta de majorare capital social prin cooptarea unui angajat in firma este o solutie buna. Va trebui sa refaceti actul constitutiv cu noile modificari. O alta solutie ar fi cesiune de parti sociale, insa este o procedura mai complicata, in 2 etape.
Zi frumoasa!
Bunazia , sent asociat in o firma srl. 50 %
nu mai merge cu Administrator , io pot sa reman in acesta firma , si mai de parte deschid o altra firma io singur ??
Multumet
Luciano Tinti
Buna ziua Luciano,
Da, deoarece nu sunteti asociat unic in aceasta firma, si presupunand ca nu mai sunteti asociat unic in vreo alta firma, atunci puteti sa faceti un alt SRL in care dumneavoastra sa fiti asociat unic.
Zi frumoasa!
Buna ziua.sunt asociat unic intr-un srl. Pentru angajare intr-o institutie,am nevoie de vechime 3 ani ca si contabil.pot sa eliberez o adeverin?? prin care de?in atributii contabile ?n cadrul propriei firme ?Multumesc.
Buna ziua Maria,
Trebuie analizat daca dumneavoastra ati realizat contabilitatea firmei dumneavoastra sau ati avut in aceasta perioada contabil intern sau contract de prestari servicii cu o firma/persoana membra CECCAR. De asemenea, trebuie sa verificati daca este nevoie sa aveti vechime in munca (conform prevederilor Codului muncii) sau doar o experienta in domeniu de 3 ani. Doar in baza calitatii de asociat unic nu se probeaza vechimea in munca conform prevederilor legale.
Zi frumoasa!
Si ar trebui s? ata?ez si ceva copii dup? actele societ??ii ?
Buna ziua din nou,
Din pacate, calitatea de asociat unic nu este o dovada a vechimii in munca. Insa este bine sa verificati cu institutia angajatoare exact la ce vechime se refera.
Zi frumoasa!
Stimata Doamna, am fost asociat intr-un s.r.l 50/50% timp de 20 ani, 1996/2016( in perioada 1999-2003 am lucrat in Canada) partenerul asociat pe post de administrator, (eu sugerandui s-a ocupe aceasta pozitie, eu neavand abilitati de evidenta a hartiilor fiind dezordonat, eu ocupandu-ma de reparatia masinilor avand experienta in acest domeniu) pe langa faptul, ca n-a spus niciodata ca am avut profit, el la ridicat falsificand semnatura mea pe procesele verbale ale asociatilor cu privire la repartizarea profitului, avand si tupeul s-a treaca si partea care de drept trebuia s-o primesc pe numele meu, aceasta ridicanduse la peste 100.000 de lei, afland de acest fapt, in urma unor adeverinte de venit, cerute de mine de la ANAF.
Am facut plangere penala de un an in 2018(eu retraganduma din firma la varsta de 71 de ani in 2016) si cesionandui partea mea.
Cerand scuze, pentru marimea mesajului, considerati ca mai sunt sanse, sa-mi recuperez banii furati!
Cu respect,
emanoil Baraghin
Buna ziua,
Ne pare rau sa aflam despre aceasta situatie. Din pacate, nu este de competenta noastra sa va oferim un sfat pertinent.
Va sfatuim sa va adresati unui avocat si sa ii prezentati toate aceste informatii, acesta fiind in masura sa va consilieze.
Mult succes!
Buna ziua. am o problema de rezolvat de urmatoarea speta: Trei frati, AB, AC si AD achizitioneaza, prin cesiune, 50 de actiuni la purtator de la societatea „Globus” SA. In contractul de cesiune nu s-a precizat cate actiuni are fiecare.
Cum se va proceda la plata pretului? Motivati.
as dosri sa ma sfatuiti cu un raspuns.
Buna ziua Diana,
In acesta situatie, sfatul nostru este sa consultati un jurist/avocat care sa analizeze clauzele contractului. Speta este dificil de interpretat fara a studia contractul incheiat. Din punctul nostru de vedere (dar atentie, interpretarea este contabila, nu juridica), in lipsa unei stipulatii contrare, ar trebui sa suma sa se repartizeze in mod egal intre cei 3 participanti.
Zi frumoasa!
buna seara,
sunt asociat intr-o societate cu 1 parte sociala din cele 20 => 10 lei
societatea, infiintata in 2017 este pe profit pana in prezent cu aprox 510.000 lei
asociatul majoritar , care detine 19 parti sociale => 190 lei , a cheltuit toti banii , doar pentru el si nevoile lui , nedeclarand dividente , si neplatind catre stat nici un el. deci , societatea figureaza cu peste 510.000 de lei in actele ontabile (conturi / casa / seif/ saltea etc ) , in realitate societatea nu mare nici un ban
acum, asociatul majoritar , vrea sa contracteze un credit de 200.000 de lei, punandu-ma pe mine in postura :
” fiind asociat majoritar , detine 99% din actiuni , deci , prin hotarare aga, detine 99% din voturi”
cum pot impiedica acest credit?
multumesc anticipat
Buna ziua,
Va trebui sa studiati prevederile actului constitutiv, pentru a vedea cine este administrator al societatii. In aceasta situatie ar fi recomandat mai degraba un sfat juridic, decat unul contabil.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Intentionez sa deschid un SRL cu o alta persoana, incercam sa gasim varianta cea mai buna astfel incat sa avem costuri cat mai mici lunare, una dintre variante este ca unul dintre noi sa fie PFA si sa colaboreze cu SRL unde celalalt este asociat unic sau sa infintam SRL cu doi asociati. Care ar fi varianta optima astfel incat costurile pe care le avem (taxe catre stat) sa fie mai mici?
Daca suntem doi asociati pe SRL, este necesar ca unul dintre noi sa fie si angajat?
Va multumesc!
Buna ziua,
Daca sunteti 2 asociati, nu este nevoie ca unul dintre dumneavoastra sa fie angajat. Depinde insa daca doriti sau nu sa fiti asigurati. Daca deschideti o SRL cu 2 asociati, microintreprindere, fara salariati, veti datora doar 3% din impozitul pe venit, iar daca ulterior veti dori sa scoateti dividende, firma va mai retine 5% impozit pe dividende.
Mult succes!
Buna ziua,
Sunt administrator ?ntr-un srl 50% 50% si doresc sa vand activele mele unui tert ac?ionar datorita unui conflict de interese cu al doilea administrator al acestui srl. As putea sa fac asta f?r? s? am nevoie de acordul celuilalt administrator?
Multumesc anticipat.
Buna ziua Ion,
Trebuie sa studiati si prevederile actului constitutiv privind modul in care se poate face iesirea din firma, insa consideram ca in situatia dumneavoastra va fi necesar acordul celeilalte parti. Ar fi recomandat sa consultati si un jurist.
Sarbatori fericite!
Buna seara.
Va rog sa ma ajutati cu cateva raspunsuri daca se poate:
Ca administrator unic in firma mea pot sa mi desfasor activitatea pe teritoriul UE?
Sunt obligat sau nu sa contribui la CAS,CASS, sau sa am contract de munca?
Mentionez ca activitatea firmei se desfasoara si pe teritoriul Romaniei si UE.
Ce reprezinta A1 si daca sunt obligat sa intocmesc dosarul aferent obtinerii acestiu document?
Buna ziua Marius,
Firma dumneavoastra poate fi infiintata in Romania (trebuie sa aiba in acest caz un sediu social in Romania), insa poate desfasura activitate si in afara tarii. In functie de tipul de activitate poate exista obligatia de inregistrare fiscala si in statele respective. Puteti sa va desfasurati activitatea ca administrator, fara sa fie nevoie sa va angajati pe firma si in acest caz sa platiti CAS, CASS, impozit si CAM.
Formularul A1 este un document care se obtine de la Casa Nationala de Pensii Publice de catre angajator, iar acesta atesta faptul ca firma este la zi cu plata contributiilor sociale in tara de origine. Prevederile legale la nivel de UE arata ca orice persoana care desfasoara activitate independenta sau salariala intr-un stat membru UE trebuie sa se supuna legislatiei respectivului stat membru. Astfel, salariatii datoreaza contributii sociale in statul in care desfasoara activitatea, exceptand cazul in care sunt detasati (pentru activitatile dependente) sau cand lucratorul in cauza desfasoara simultan si in mod obisnuit activitate independenta si/sau salariala in doua sau mai multe state membre. Acest certificat A1 este necesar in situatia in care va incadrati in una din cele doua exceptii de mai sus.
Zi frumoasa!
Buna ziua,
Am nevoie de un raspuns, Va rog. O societate poate face o factura catre administratorul unic asociat? Persoana fizica are nevoie de acele produse cu factura, societatea lui fiind produc?toare. Plata se face prin banca.
Va multumesc anticipat!
Buna ziua,
Desigur, firma poate factura catre administrator persoana fizica bunurile din gestiune vandute catre acestea. Este important ca bunurile sa fie vandute la acelasi pret ca si pentru alti clienti (sa nu fie subevaluate), pentru a evita riscuri fiscale.
Zi linistita va dorim!
Buna ziua.
As dorii sa va intreb daca o persoana non-UE (Kazahstan) poate infiinta o firma (singura) sau are nevoie de un asociat roman (subsemnatul).
Varianta optima ar fi „unic asociat” si eu angajat la firma ei sau „2 asociati….eu si ea”.
Va multumesc anticipat.
Buna ziua Ciprian,
Se pot infiinta societati comerciale – SRL avand asociati unici persoane din afara UE. Puteti gasi aici documentele necesare inmatricularii – lista contine prevederi pentru documentele necesare a fi aduse de catre persoanele straine: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv
Dupa-amiaza placuta!
Buna ziua, avem o firma care e alcatuita din 2 administratori si 3 asociati. Intrabare este, sunt toti asigurati medical? Daca nu, cum procedam ca toti sa fie asigurati medical? Multumesc anticipat.
Buna ziua Madalina,
Aceste persoane nu sunt automat asigurate in baza calitatii de administrator sau asociat. Trebuie sa plateasca contributia la sanatate pentru a deveni asigurati. Pentru a deveni asigurati la sanatate, pot depune declaratia unica bifand ca opteaza pentru sanatate, devenind astfel asigurati din momentul in care depun declaratia, timp de un an. Daca asociatii sau administratorii sunt persoane fara venit, atunci baza de calcul este de 6 salarii minime pe economie. In caz contrar, baza de calcul este de 12 salarii minime brute pe economie.
Zi frumoasa!
buna ziua
cum e mai bine sa schimb actul consitutiv (sa devin asociat sau administrator) intr-o firma deja existenta? care sunt avantajele/dezavantajele?
Buna ziua,
Practic, intrebarea dumneavoastra este daca ar fi mai bine sa preluati o firma mai veche in care sa fiti asociat si administrator sau sa infiintati o firma noua?
In ambele situatii va trebui sa mergeti la registrul comertului, numai ca in prima situatia procedura dureaza mai mult -mai ales daca vorbim de cesiuni de parti sociale catre persoane din afara actionariatului curent.
In versiunea in care infiintati o firma noua, aceasta se poate deschide in cateva zile (3 zile), de indata ce depuneti documentele necesare. Lista acestora poate fi regasita la adresa:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv
Pe de alta parte, este important sa analizati si istoricul firmei pe care doriti sa o preluati: daca a avut activitate, daca are datorii fata de buget si parteneri, asta pentru a evita riscul de a prelua o firma cu probleme financiare. Daca firma din contra, are rezultate bune in istoric, aceasta va poate ajuta daca doriti sa accesati finantare.
Asadar, este important sa stabiliti care sunt intentiile cu privire la noua firma si in functie de aspectele mentionate puteti sa decideti care sunt pasii urmatori.
Zi frumoasa!
Bun? ziua
Inten?ionez s? deschis un SRL cu un administrator ?i un asociat ( cer?nd procent de 30-40%). Firma ar mai avea 1 angajat la 8 ore ?i zilieri.
?ntreb?ri:
1. Pe l?ng? procent ce mai trebuie pl?tit pentru asociat (taxe)?
2. Procentul se pl?te?te din ce r?m?ne dup? ce sau pl?tit toate taxele, angaja?ii?
3. Ce trebuie p??it pentru zilieri?
V? mul?umesc pentru eventualele r?spunsuri!
Buna ziua Andreea,
1. Pentru asociat firma nu datoreaza taxe. Calitatea de asociat nu este precum cea de angajat, cand firma datoreaza impozite si taxe la buget. Doar daca acel asociat ridica dividende, firma are obligatia sa ii retina impozozitul pe dividende de 5%, sa il declare la stat si sa il plateasca la buget. Practic, impozitul este retinut din dividendele cuvenite angajatului, iar firma are doar rolul de a-l retine si plati mai departe la stat. Dividendele se patesc doar daca AGA hotaraste acel lucru.
2. Impozitul de 5% se retine din dividendele brute care se aloca acelui asociat. Practic, daca se decide ca asociatului ii revin dividende in suma de 100, lei, in cont efectiv i se platesc doar 95 lei, fiindca 5 lei se retin de firma si se platesc la stat cu titlu de impozit.
3. Pentru zilieri se plateste contributia la pensie 25% calculata la remuneratia bruta si impozit 10% pe diferenta dintre remuneratia bruta si CAS.
Speram ca aceste informatii sa va fie utile!
Zi frumoasa!
Administrator incepmpetent , iese pe piedere si apoi imputa asociat. Incalcda codul penal prin Bancruta fiindca nu a achitat nici bunuri predate societatii si nu le restiturie, Care articole din codul penal le incalcda as dori. si la Ce se supune dpdv fiscal?
Buna ziua,sunt cosmeticiana ?i p?n? acum am fost angajata la diferite saloane ,am avut CM la 2ore,8 ore ?i 6ore,depinde de salon. Acum nu prea mai g?sesc saloane care s? fac? angaj?ri, toate vor doar sa de-a spa?iul ?n chirie ,a?a c? eu trebuie s?-mi fac PFA sau SRL. Ce m? sf?tuiri sa-mi fac,PFA sau SRL ? av?nd ?n vedere c? vreau sa ?mi pl?tesc CM la 8ore,pt vechime ?i pensie . V? mul?umesc mult.
Buna ziua Alina,
In ambele situatii, atat ca PFA cat si ca SRL, veti putea sa incheiati contracte de asigurare pentru sanatate si pensie. Este important sa estimati veniturile si cheltuielile pe care ar urma sa le incasati. In functie de acestea se poate stabili care varianta este mai avantajoasa. Depinde de multe intrebari alegerea: daca doriti sa va dezvoltati afacerea pe viitor, sa primiti asociati, sa intrati in concediu de ingrijire copil. La PFA contabilitatea este mult mai simpla, nu aveti nevoie prin lege de contabil extern.
Mult succes!
BUNA ,,VREAU SA DESCHID O FIRMA SRL CU UN ASOCIAT FIIND PROCENTAJUL DE 51 LA SUTA AL MEU SI 49 LA SUTA AL ASOCIATULUI MEU,CE PUTERE AR AVEA ASOCIATUL MEU AN FIRMA…MULTUMESC
Buna ziua,
In aceasta situatie dumneavoastra veti fi asociat majoritar. Mai este important sa stabiliti si cine va fi administratorul firmei si care vor fi responsabilitatile acestuia.
Toate acestea se mentioneaza in actul constitutiv, inclusiv participarea la profit. Art. 67 alin. (2) din legea societatilor comerciale prevede ca dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel.
Asadar, atunci cand inregistrati actul constitutiv este important sa comunicati persoanei care intocmeste documentul toate aceste aspecte particulare.
Zi frumoasa!
Bună seara sunt asociat într-o firma de taxi pot sa mai particip la o licitație cu un pfa
Buna seara,
Pentru a obtine un raspuns corect si complet, va recomandam sa va adresati unui jurist, speta este de natura juridica.
Seara frumoasa!
Buna ziua. Sunt asociat unic intr-un SRL. As dori sa infiintez un SRL in care sa am 50% din actiuni. Pot infiinta SRL ca microintreprindere sau sunt obligata la impozit pe profit dupa ultimile modificari legislative. Obligatia ca SRL sa fie platitoare de impozit pe profit revine la a 3-a firma unde am actiuni mai mult de 25%? Multumesc anticipat!
Buna ziua Diana,
Puteti fi asociat/acţionar care deţine peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor. Deci puteti detine maxim 3 societati in care sa detineti peste 25%.
Mult succes!
Poate folosi autoturismele firmei unul din asociatiatii ei? În ce condiții? Mulțumesc.
Buna ziua Elena,
Asociatii firmei care nu au calitate de administrator sau angajat nu pot dispune gratuit de bunurile firmei respective.
Mult succes!