In contabilitate pot aparea erori din diverse motive si pot afecta corectitudinea si exactitatea inregistrarilor financiare.
Sunt 3 categorii importante de erori care se pot regasi in contabilitate:
a) erori de principiu
b) erori matematice sau
c) omisiuni.
Erorile de principiu
Apar atunci cand se utilizeaza politici contabile incorecte sau cand se inregistreaza tranzactii in mod gresit din punct de vedere contabil. De exemplu, inregistrarea unei tranzactii de cheltuieli ca venituri sau viceversa.
Erori matematice
Apar din cauza unor greseli in efectuarea calculelor matematice sau a inregistrarilor (ex. erori de adunare, scadere, inmultire, impartire sau alte calcule gresite).
Omisiunile
Sunt erori care apar atunci cand tranzactiile sau evenimentele nu sunt inregistrate sau sunt omise din registrul contabil. De exemplu, omiterea inregistrarii unei facturi de la un furnizor.
Erorile constatate in contabilitate se pot referi fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente.
Momentul corectarii erorilor
Ca regula generala, corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor:
a) corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
b) corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.
Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat.
Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
Ce reprezinta o eroare semnificativa?
Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Pentru a analiza in mod corect daca o eroare este semnificativa sau nu, se va considera contextul, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile.
De exemplu, la o societate care are o cifra de afaceri de 500.000 lei/an, se descopera ca a fost inregistrata dublat o factura in valoare de 50.000 lei.
In aceasta situatie eroarea este semnificativa, factura reprezentand 10% din cifra de afaceri.
Ce se intampla cu situatiile financiare in cazul in care se constata erori semnificative?
Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
Cu alte cuvinte, nu se intocmesc alte situatii financiare rectificative.
Este important de mentionat ca in notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.
Exista insa anumite exceptii cand se pot rectifica situatiile financiare, dar doar in anumite cazuri speciale.
Aceste cazuri se regasesc in Ordinul nr. 450 din 31 martie 2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
1. denumirea entitatii;
2. codul unic de inregistrare al entitatii raportoare;
3. activitatea CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
4. forma de proprietate;
5. indicatorii raportati prin formularul «Bilant»/«Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii», daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte etc.) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere la care vom face referire mai jos in cuprinsul articolului;
6. numarul de salariati si/sau alti indicatori raportati prin formularul “Date informative”;
7. depunerea de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale care nu cuprind niciun indicator valoric;
8. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
9. transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.;
10. intocmirea si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind date eronate, determinate inclusiv de procesele de extragere si prezentare a informatiilor din bazele de date.
Doar in cazul acestor erori se poate depune un nou set de situatii financiare.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.