Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Cote impozitare micro, majorare salarii 2024 – Cronica antreprenoriala

cote de impozitare 2024

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1.Incepand cu anul 2024, microintreprinderile vor avea 2 cote de impozitare: 1% si 3%.

In situatia in care, incepand cu anul 2024, in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere depasesc nivelul de 60.000 euro sau aceasta incepe sa desfasoare activitatile pe codurile CAEN excluse prin lege de la sistemul micro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare de 3%.

Veniturile se stabilesc cumulat de la inceputul anului.

In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere nu mai desfasoara activitatile pe codurile CAEN excluse si veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, pot reveni la cota de impozitare de la 1%.

2.Incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se majoreaza valoarea maximala a tichetelor de masa la 40 de lei

Totodata, incepand cu 1 ianuarie 2024, valoarea tichetelor este supusa CASS (10%).

3. Cursurile principalelor valute, valabile pentru 31.12.2023 sunt:

1 EUR= 4.9746 lei

1 USD = 4.4958 lei

1 CHF =5.3666 lei

Cursul EUR valabil la 31.12.2023 se utilizeaza in calculul echivalentului in lei al mai multor plafoane fiscale, astfel:

a) microintreprinderi : plafonul veniturilor 500.000 euro, respectiv  2.487.300 lei.

b) pentru plafonul de 60.000 euro pentru care se aplica cota de 1%, echivalentul in lei este 298.476 lei.

c) echivalentul in lei al plafonul de 100.000 eur prin a carui depasire se schimba perioada fiscala la TVA din trimestru in luna este 497.460 lei.

d) incepand cu anul 2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se va datora CASS la indemnizatiile de concediu medical. Este vorba de indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Raman scutite de CASS doar persoanele fizice care se afla in concedii medicale pentru incapacitate temporara de munca, acordate in urma unor accidente de munca sau a unor boli profesionale, in baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile aferente certificatelor medicale.

4.Incepand cu anul 2024 veniturile din chirii vor avea o schimbare de regim fiscal, ca urmare a noutatilor introduse de OUG 115/15.12.2023.

La calculul impozitului pe venitul din chirii se va deduce o cota forfetara de 20%.

Nu se mai pot include aceste venituri din chirii la capitolul venituri din activitati independente in sistem real. Indiferent care este numarul contractelor (chiar daca exista peste 5) nu se va putea aplica sistemul real, nu se vor putea deduce anumite cheltuieli asa cum se intampla pana in 2023. Se va putea deduce din venit doar cota forfetara de 20%.

In situatia in care chiriasul este persoana juridica si proprietarul persoana fizica, se modifica regulile de declarare si plata a impozitului. Impozitul va fi retinut , declarat si platit la buget de catre chiriasul persoana juridica dupa retinerea din chirie. Tot chiriasul este cel care il va declara la stat.

5.ANAF a publicat calendarul fiscal pe luna ianuarie 2024. Acesta este disponibil aici: 

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2023.htm

6. Prin OUG 115/2023 s-a prelungit masura prin care in cazul salariatilor angajati cu salariul minim se acorda scutire de taxe pentru o suma de 200 lei, pana la data de 31 decembrie 2024.

Pe de alta parte, salariatilor  incadrati cu salariul minim timp de 2 ani, incepand cu 1 ianuarie 2024 va trebui sa li se majoreze salariul. Legislatia nu prevede un plafon minim.

Fiindca li se va majora salariul , acest angajati nu vor mai putea beneficia de cei 200 de lei neimpozabili.

7. Efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, pentru programarile colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programarile individuale. Programarea se face pana la sfarsitul anului calendaristic pentru anul urmator.

Angajatorul are obligatia de a programa concediile de odihna pana la finalul anului curent pentru anul urmator, dar cu consultarea colectiva sau individuala a salariatilor.

8. In MOF 1185 s-a publicat Ordin 5433 al ministrului finantelor privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Prin Legea 296/2023, persoanele juridice care desfasoara activitati in aceste sectoare care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS).

Persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale sunt cele care desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN:

0610 — „Extractia titeiului”;

0620 — „Extractia gazelor naturale”;

1920 — „Fabricarea produselor obtinute prin rafinarea petrolului”;

3522 — „Distributia combustibililor gazosi, prin conducte”;

3523 — „Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte”;

4671 — „Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate”;

4730 — „Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate”;

4950 — „Transporturi prin conducte”.

In cazul societatilor care desfasoara atat activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute anterior cat si activitati potrivit codurilor CAEN

3512 — „Transportul energiei electrice”

3513 — „Distributia energiei electrice” si

3514 —„Comercializarea energiei electrice”

si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru determinarea impozitului specific, nu se cuprind in cadrul indicatorilor VT, Vs, I si A din formula de calcul a impozitului specific pe cifra de afaceri elementele aferente acestor activitati.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *