- S-au eliminat restrictiile prin care o persoana fizica sau o persoana juridica nu putea fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata si cea prin care o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana (Legea 102 din 02.07.2020 pentru modificarea Legii societatilor comerciale).
- A fost abrogata prevederea potrivit careia la acelasi sediu puteau functiona mai multe societati numai daca imobilul, prin structura lui si suprafata sa utila, permitea functionarea mai multor societati in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate. Inainte, numarul societatilor ce functionau intr-un imobil nu putea depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare. Acum aceasta prevedere a fost abrogata.
- Avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, cu modificarile ulterioare, nu mai este necesar atunci cand administratorul sau, dupa caz, administratorii declara pe propria raspundere faptul ca la sediul social nu se desfasoara activitate (Legea 102/2020).
- A fost actualizat formatul certificatului de concediu medical, prin eliminarea campurilor destinate stampilei unitatii emitente, introducerea pe certificat a unui camp special pentru CNP-ul copilului in cazul certificatelor de concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav, precum si reformularea tipurilor de beneficiari ai concediului medical. Vechile formulare se vor putea utiliza in continuare pana la epuizarea stocului, dar cel tarziu pana la 30.09.2020 (O 1092 din 02.07.2020).
- Angajatorii care au avut activitatea restrictionata in luna iunie total sau pentru o anumita perioada, vor putea depune solicitarile la AJOFM pentru recuperarea indemnizatiilor de somaj tehnic, dupa un format nou, publicat in 01.07.2020. (O 1107/01.07.2020). De asemenea, a fost actualizat formatul documentatiei necesare pentru recuperarea de la ANPIS a indemnizatiei pentru PFA, II, IF si alti profesionisti (O 1108 si O 1106 din 01.07.2020). Ordinele mentionate cuprind lista si perioada activitatilor restritionate in cursul lunii iunie.
- Incepand cu 01.07.2020 au fost efectuate anumite modificari la tipurile de activitati premise/restrictionate astfel:
- se interzic activitatile recreative si sportive desfasurate in aer liber, cu exceptia celor care se desfasoara cu participarea a cel mult 10 persoane care nu locuiesc impreuna, respectiv ciclismul, drumetiile, alergarea, canotajul, alpinismul, vanatoarea, pescuitul si alte activitati recreative si sportive desfasurate in aer.
- se permite organizarea de cursuri de instruire si workshopuri pentru adulti cu participarea a cel mult 20 de persoane, organizarea si desfasurarea de catre institutiile cu atributii in domeniul apararii nationale, ordinii si sigurantei publice, in aer liber, a activitatilor specifice, cu participarea a maximum 200 de persoane si sub supravegherea unui medic epidemiolog, organizarea si desfasurarea activitatilor specifice din domeniul diplomatic, la sediile ambasadelor, organizate in aer liber, astfel incat sa fie asigurata o suprafata de minimum 4 mp pentru fiecare persoana participanta si respectarea regulilor de protectie sanitara.
- Guvernul a publicat planul de redresare economica care cuprinde pentru antreprenori masuri de sprijin fie sub forma de granturi si finantari, fie sub forma de sprijin pentru mentinerea locurilor de munca. In categoria masurilor de finantare au fost incluse:
- Granturi de sprijin pentru microintreprinderi: in valoare de 2000 Euro – pentru SRL fara salariati, in toate domeniile, pentru: cheltuieli: stocuri, datorii furnizori, chirii, utillitati
- Schema de ajutor pentru activitati de comert si servicii afectate de Covid-19: finantarea chiriilor pentru perioada in care desfasuararea activitatii comerciale sau a serviciilor prestate a fost afectata pe perioada starii de urgenta sau de alerta: valoarea chiriei/beneficiar/luna, pentru o perioada de 3 luni
- Capital de lucru pentru repornirea activitatilor economice pentru IMM-uri- valoare grant: max. 125.000 Euro, pentru domenii: HoReCa, turism, transporturi, evenimente; Cheltuieli: stocuri, datorii furnizori, echipamente
- Granturi pentru investitii si pentru reconversia economica a IMM-urilor: valoare grant: 50.000 200.000 Euro; Domenii: Industria sanitara, farmaceutica, alimentara, auto, IT, energie, constructii, transport, turism, confectii; Cheltuieli: productie, achizitia de echipamente, utilaje, tehnologii
- Granturi pentru investitii pentru microintreprinderi prin supracontractarea proiectelor din lista de rezerva din Programul Operational Regional Axa 2.1: Grant: max. 200.000 euro.
- Granturi pentru cresterea competitivitatii IMM-urilor prin alocarea suplimentara de fonduri prin Programul Operational Regional Axa 2.2: Grant: 200.000 1.000.000 euro.
- Granturi pentru dezvoltarea IMM-urilor prin finantarea investitiilor mari in cresterea productivitatii prin Programul Operational Regional: Grant: 2.000.000 6.000.000 euro.
- Granturi pentru start-up-uri pentru studenti in domenii competitive si inovative – valoare grant: 40.000 euro/2 locuri de munca create pana la 100.000 euro/5 locuri de munca create. Domeniile de activitate prevazute in Strategia Nationala de Competitivitate a Romaniei si in Strategia de Cercetare Dezvoltare Inovare.
- Granturi pentru digitalizarea IMM-urilor – valoare grant: 30.000 euro/proiect pana la 100.000 euro/proiect; Cheltuieli: echipamente IT, automatizarea echipamentelor industriale, automatizarea fluxurilor tehnologice.
- Star-Tech Innovation (Noul program Start – up Nation): finantarea start-up-urilor inovative prin granturi de o valoare estimata la 42.000 euro.
- Finantarea programelor de educatie digitala a angajatilor pentru IMM-uri – valoare grant: 30.000 euro/proiect pana la 100.000 euro/proiect.
Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.