Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – noi obligatii pentru angajatori in starea de alerta

noutati antreprenori

In perioada 15-16 mai 2020 au fost publicate mai multe acte normative si materiale cu impact in perioada imediat urmatoare, conform starii de alerta. Le enumeram mai jos:

  1. A fost publicat un ordin care stabileste masurile pe care toti angajatorii din sectorul public si din privat trebuie sa le implementeze pe durata starii de alerta pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS Cov-2 (Ordinul nr. 831 din 15 mai 2020). Angajatorii au obligatia de afisare la intrare si in cele mai vizibile locuri inunitateregulile de conduita obligatorie pentru angajatii si pentru toate persoanele care intra in spatiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea imbolnavirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2 si sa se asigure ca in sediul sau, furnizorii externi, companiile externe, subcontractantii, persoanele care intra in sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clientii respecta masurile de protectie stabilite de acesta. Se stabilesc si obligatiile care revin angajatilor cum este cea de a purta mastile de protectie care sa acopere nasul si gura la locurile de munca organizate de angajatori, sa accepte verificarea temperaturii corporale la intrarea in sediu, la inceputul programului si ori de cate ori revin in sediu, sa dezinfecteze spatiul de lucru si obiectele necesare activitatii proprii, sa isi spele si sa isi dezinfecteze mainile.
  2. In completarea Ordinului prevazut mai sus, Ministerul Muncii a elaborat si publicat un ghid privind revenirea la munca in conditii de siguranta pentru angajati si angajatori. Acesta este disponibil aici.
  3. Bilantul situatiei de urgenta arata astfel: au fost depuse cereri de somaj tehnic de catre 129.149 de angajatori, suma totala platita catre acestia fiind de 1,38 miliarde de lei, suma care acopera plata indemnizatiilor a 1.118.865 de angajati trimisi de catre angajatori in somaj tehnic.
  4. Prin Ordinul nr. 1731/832/2020 au fost publicate urmatoarele reguli si recomandari:
    • Regulile de organizare si desfasurare ale activitatilor de ingrijire personala in spatiile special destinate (frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica)
    • Recomandarile privind activitatea in birourile cu spatii comune in sistem deschis (open space) (Angajatorii vor asigura programul de lucru decalat, pentru a evita aglomerarile la intrarea/iesirea din incinta si pentru a limita numarul de angajati prezenti, in acelasi timp, in aceeasi incinta, vor organiza spatiile de lucru astfel incat sa fie asigurata o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate si vor organiza pauzele de masa esalonat, astfel incat sa fie respectata distanta fizica de minimum 2 m)
    • Recomandarile privind functionarea structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare (nu vor functiona intr-o prima etapa restaurantele, barurile, cafenelele si cofetariile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face in regim room-service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta. Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise iar locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscina interioara etc., din incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman si ele inchise). Recomandarile complete pot fi citite aici.
  5. In ce priveste domeniul transporturilor au fost publicate cateva reguli pentru protectia persoanelor pe perioada starii de alerta (Ordinul nr. 984/829/2020). Pe durata starii de alerta purtarea mastii de protectie care sa acopere nasul si gura este obligatorie in toate garile, autogarile, porturile, locurile de imbarcare/debarcare, terminalele aeroporturilor si statiile de metrou, precum si in interiorul oricarui mijloc de transport in comun. Operatorii economici care administreaza infrastructura de transport au obligatia sa efectueze dezinfectia periodica a zonelor cu risc de aglomerare din gari, autogari, porturi, locuri de imbarcare/ debarcare, terminale aeroporturi si statii de metrou, precum si a mijloacelor de transport in comun si sa ia masurile necesare pentru asigurarea distantei de protectie intre persoane de cel putin 1,5 m in zonele cu risc de aglomerare din gari, autogari, porturi, locuri de imbarcare/ debarcare, terminale aeroporturi si, respectiv, statii de metrou.
  6. Au fost publicate masuri si reguli de acces in muzee si biblioteci (Ordin nr 2.855/830/2020), precum limitarea accesului publicului vizitator astfel incat sa fie asigurata o distanta de minimum 2 m intre oricare doua persoane, dar fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului si limitarea vizitei la un interval de timp de 2 ore in muzeu sau galerie de arta.

Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoriaCronica antreprenoriala.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *