Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actualIntrebari din Domeniu

Cronica antreprenoriala – noile masuri de relaxare si ultimele modificari legislative

Cronica Antreprenoriala
  1. Noi masuri privind reluarea activitatii in unele domenii se aplica incepand cu 15 iunie 2020, masuri aprobate prin HG 465/2020 publicata in MOF in 12 iunie 2020. Hotararea prevede ca:
    • sunt permise activitatile de comercializare cu amanuntul a produselor si serviciilor in centrele comerciale in care isi desfasoara activitatea mai multi operatori economici.
    • in interiorul centrelor comerciale in care isi desfasoara activitatea mai multi operatori economici nu se permite: activitatea restaurantelor, cafenelelor sau a altor asemenea localuri publice, cu exceptia celor care functioneaza in exteriorul cladirilor si exploatarea locurilor de joaca, a salilor de jocuri si a cinematografelor.
    • se interzice participarea la evenimente private in spatii deschise, cu exceptia celor care se desfasoara cu participarea a cel mult 50 de persoane si cu respectarea regulilor de distantare sociala.
    • se instituie obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc, ingrijire personala, primire turistica cu functiuni de cazare, precum si activitati de lucru in birouri cu spatii comune in sistem deschis de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri si al ministrului sanatatii, emis in temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, in baza caruia isi pot desfasura activitatea.
    • se reia activitatea si se instituie obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de administrare a strandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau salilor de sport/fitness de a respecta normele de prevenire.
  2. ANAF anunta posibilitatea depunerii Chestionarelor de stabilire a rezidentei fiscale in mod electronic. Astfel, contribuabilii persoane fizice care sosesc/pleaca in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, pot depune electronic chestionarele de stabilire a rezidentei fiscale. Chestionarele sunt disponibile in sectiunea Servicii online, rubrica Declaratii electronice, de pe site-ul ANAF.
  3. O noua facilitate a serviciului Spatiul Privat Virtual este posibilitatea platii obligatiilor fiscale catre ANAF, prin SPV. Incepand cu 11 iunie 2020, utilizatorii SPV pot sa efectueze plata cu cardul a impozitelor, taxelor si contributiilor colectate de ANAF. In SPV, la accesarea butonului Plata obligatiilor fiscale, trebuie ales CNP-ul pentru care se doreste plata. La apasarea butonului Afisare obligatii restante se deschide lista obligatiilor, care pot fi platite prin platforma Ghiseul.ro.
  4. Pentru cererile, declaratiile si documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asistenta sociala, a indemnizatiilor pentru somaj si pentru acordarea masurilor de stimulare a ocuparii fortei de munca precum si a drepturilor de asigurari sociale acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat ori din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, precum si institutiile care functioneaza in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea sa au obligatia sa initieze si sa mentina comunicarea electronica cu beneficiarul drepturilor, in baza consimtamantului scris al acestuia. Doar in cazuri exceptionale (inadvertente, documentatie incompleta, ilizibila), institutiile mentionate pot solicita prezentarea la sediul institutiei a persoanelor care au depus cererea si documentele doveditoare prin posta electronica (Ordonanta de urgenta nr. 97/2020 publicata in MOF 504/12.06.2020).
  5. ANOFM reaminteste intr-un comunicat din 12 iunie 2020 care este procedura si conditiile prin care absolventii institutiilor de invatamant in varsta de minimum 16 ani pot beneficia de o indemnizatie de somaj in cuantum de 250 lei/ luna, pentru o perioada de 6 luni. Acestia trebuie sa se inregistreze la agentia pentru ocuparea fortei de munca din raza careia isi au domiciliul, in termen de 60 de zile calendaristice de la data absolvirii, ca persoana in cautarea unui loc de munca.
    Actele necesare pentru inregistrarea absolventilor in evidentele agentiilor teritoriale ale ANOFMca persoane aflate in cautarea unui loc de munca, sunt:
    • Cartea de identitate
    • Actele de studii sau adeverinta eliberata de la secretariatul instititutiei scolare care atesta absolvirea
    • Declaratie pe proprie raspundere, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in declaratii, ca persoana nu are restrictii medicale care o impiedica sa presteze munca sau ca are eventuale restrictii medicale care o impiedica sa presteze o anumita munca
  6. Programele de formare profesionala a adultilor, organizate in conditiile OG nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor se pot desfasura si in sistem on-line, cu notificarea comisiei de autorizare, pentru urmatoarele activitati:
    • pregatirea teoretica a persoanelor, din cadrul tuturor programelor de formare autorizate
    • pregatirea practica a persoanelor, din cadrul programelor de initiere, specializare si perfectionare, care nu implica activitati practice care trebuie sa se desfasoare intr-un spatiu cu dotari specifice, conform standardului ocupational
    • sustinerea examenului de absolvire a programelor de initiere, specializare si perfectionare desfasurate in sistem on-line (OUG 97/2020)
  7. Ajutorul de deces prevazut de Legea nr. 263/2010 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda si in cazul persoanei decedate care se afla in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv pana la 7 ani in cazul copilului cu handicap, acordat in baza OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, daca, anterior suspendarii raportului de munca sau de serviciu pentru acordarea acestui concediu, persoana era asigurata obligatoriu. Ajutorul de deces se acorda si in cazul decesului unui membru de familie al persoanei aflate in concediul pentru cresterea copilului (OUG 97/2020).
  8. Persoanele care, dupa data de 13 iunie 2020, se afla intr-o situatie de imposibilitate a realizarii de venituri supuse impozitului, activitatea acestora desfasurandu-se in domeniile de activitate in care se mentin restrictii potrivit actelor emise de autoritatile competente, beneficiaza in continuare indemnizatia de crestere copil, pana la ridicarea restrictiilor, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020 (OUG 97/2020).
  9. In ce priveste masurile fiscale care se vor aplica dupa data de 25 iunie, Ministrul Finantelor publice a mentionat prelungirea masurii care vizeaza amanarea popririlor, executarilor silite pentru firme si persoane fizice pana la 25 octombrie 2020 dar si prelungirea suspendarii platii impozitului specific tot pana in 25 octombrie 2020. Pana la publicarea acestor masuri, se aplica prevederile actuale, care arata ca pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data de 21 martie 2020 ?i neachitate pana la 25 iunie 2020 nu se calculeaza ?i nu se datoreaza dobanzi ?i penalitati de intarziere. Aceste obligatiile fiscale nu sunt considerate obligatii fiscale restante. De asemenea, se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prinpoprirea creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatore?ti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri ?i disponibilitati bane?ti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale (OUG 90/2020). In cazul in care nu se vor aproba masurile discutate, fiscul va emite deciziile referitoare la obliga?iile fiscale accesorii, reprezentnd dobanzi si penalitati de intarziere, in primele 15 zile, dupa data de 25 iunie 2020.
  10. O parte din prevederile Legii nr. 75/2020 privind aprobarea OUG nr. 42/2020 pentru modificarea ?i completarea OUG nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici ?i mijlocii IMM INVEST ROMANIA, precum si pentru aprobarea Schemei deajutor de statpentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, publicata in 10 iunie 2020, au fost prorogate. Facilitatile oferite prin programul IMM INVEST trebuie sa respecte prevederile Comunicarii Comisiei Europene ?i nu pot fi implementate decat dupa obtinerea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene, prin urmare se impune suspendarea aplicarii prevederilor Legii nr. 75/2020 pana la obtinerea deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene(OUG 98/2020).

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *