In cursul lunii octombrie 2020 au fost publicate mai multe proiecte de lege care vor avea un impact important asupra antreprenorilor, atat din punct de vedere fiscal, cat si din punct de vedere al relatiilor de munca. Urmatoarele 5 masuri fiscale au fost propuse intr-un proiect de ordin publicat de Ministerul de Finante in 16 octombrie 2020:
- Neimpozitarea cheltuielilor pentru testarea COVID-19 a angajatilor
MFP a propus deductibilitatea cheltuielilor efectuate de firme sau PFA pentru testarea voluntara a angajatilor in vederea depistarii COVID-19, concomitent cu scutirea de la plata contributiilor si impozitelor pentru aceste sume, care ar fi fost inregistrate drept beneficii salariale. In prezent, in Romania este asigurata testarea gratuita a persoanelor care fie prezinta simptome ale coronavirusului, fie sunt contacti directi ai celor imbolnaviti si prezinta cel putin unul dintre simptomele virusului.
Posibilitatea incadrarii acestor cheltuieli in categoria cheltuielilor deductibile este pentru perioada starii de urgenta sau de alerta. Proiectul propune introducerea in categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor neimpozabile si scutite de contributii sociale (CAS, CASS) a avantajelor reprezentand contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, la initiativa angajatorului/platitorului, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor.
- Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare restante dupa data declararii starii de urgenta
MFP propune reglementarea unei proceduri alternative simplificate de acordare a esalonarii la plata pentru cel mult 12 luni, pentru obligatiile bugetare principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata se implineste dupa data declararii starii de urgenta pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala. Este vorba despre o procedura simplificata de acordare a esalonarii la plata, pentru contribuabilii care au fost buni platnici pana la data intrarii in starea de urgenta. Fata de procedura normala de acordare a esalonarii, potrivit Codului de procedura fiscala, procedura si documentele depuse de debitori sunt simplificate, in sensul ca se acorda esalonare numai in baza unei cereri, fara a fi depuse alte documente.
Conditiile care trebuie indeplinite pentru a putea solicita esalonarea la plata sunt:
- sa se depuna o cerere pana la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare
- sa nu inregistreze obligatii bugetare restante la data declararii starii de urgenta
- sa nu se afle in procedura insolventei
- sa nu se afle in dizolvare potrivit prevederilor legale in vigoare
- sa aiba depuse toate declaratiile fiscale
- sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara
- Scutirea de la plata impozitului specific unor activitati datorat de operatorii economici care desfasoara activitate in domeniul HORECA pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului 2020.
- Suspendarea cu aproape trei luni a aplicarii sanctiunii prevazuta de lege pentru nerespectarea obligatiei marilor contribuabili de a asigura conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF din motive neimputabile lor. Acestia aveau obligatia racordarii pana la 30 septembrie 2020, sub sanctiunea amenzii de la 8.000 lei la 10.000 lei (OUG nr. 28/1999 prevede aceasta sanctiune la art.11 alin.(1) lit.j)).
- Amanarea pana la 31 martie 2021 a termenului pentru depunerea notificarii privind intentia de restructurare a obligatiilor fiscale si pana la 30 iunie 2021 a termenului pentru depunerea cererii de restructurare prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.
Si in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si santatii in munca avem cateva propuneri importante, publicate in 14 octombrie 2020 de catre Ministerul Muncii:
- Partile vor putea opta sa utilizeze la incheierea contractului individual de munca/actului aditional la contract, dupa caz, semnatura electronica calificata, insotita de marca temporala si emisa de un furnizor de servicii de incredere calificat. Angajatul va putea obtine semnatura electronica calificata prin solicitare directa la furnizorul de servicii acreditat sau prin intermediul angajatorului. Contractele individuale de munca si actele aditionale incheiate prin utilizarea semnaturii electronice calificate se vor arhiva de catre angajator in arhive electronice care vor fi puse la dispozitia organelor de control competente la solicitarea acestora. Partile pot opta pentru utilizarea semnaturii electronice calificate pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil. Se va putea utiliza semnatura electronica calificata inclusive in raporturile angajatorului cu institutiile publice, la intocmirea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca.
- Se introduce prevederea ca salariatii care isi desfasoara activitatea la domiciliul au obligatia de a respecta secretul de serviciu si confidentialitatea informatiilor si a documentelor utilizate.
- Se introduce prevederea ca dovada instruirii SSM poate fi intocmita in format electronic sau pe suport hartie in conformitate cu modalitatea stabilita prin regulamentul intern.
- In cazul folosirii variantei in format electronic, dovada instruirii trebuie sa fie semnata cu semnatura electronica calificata insotita de marca temporala si emisa de un furnizor de servicii de incredere calificat si acreditat de catre autoritatea competenta la nivel national. Se urmareste abrogarea alin (1) lit g) a art. 30 din Legea SSM care includea in categoria accidentelor de munca si accidentul de traseu , daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si invers.
Daca vrei sa fii la curent cu modificarile care impacteaza mediul de business in aceasta perioada, urmareste articolele noastre din categoria Cronica antreprenoriala.
Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.