Ultimele noutati cu impact asupra mediului de afaceri, in ultima editie de anul acesta a cronicii antreprenoriale:
1. Potrivit unui comunicat din 28.12.2020 al Ministerului Muncii, Guvernul are in vedere cresterea salariului minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2021 cu un nivel care sa depaseasca rata inflatiei, respectiv cu 70 de lei brut, de la 2230 de lei la 2.300 de lei brut/lunar. Acest nivel a fost stabilit in contextul in care reprezentantii sindicatelor au solicitat cresterea salariului minim pe economie la 2.400 de lei/lunar, iar cei ai patronatelor au solicitat inghetarea salariului minim pe economie la nivelul actual, cel putin pentru primele luni ale anului viitor, argumentand situatiile dificile cu care se confrunta anumite sectoare economice. Hotararea privind stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata va fi adoptata in sedinta Guvernului din 30 decembrie 2020.
2. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a amanat operationalizarea Registrului central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN prevazuta initial in data de 4 ianuarie 2021, pentru data de 11 ianuarie 2021. Aceasta amanare a avut loc la cererea mediului de afaceri fiindca entitatile raportoare, in termen de 10 zile de la operationalizarea Registrului au obligatia de a transmite organului fiscal central toate informatiile prevazute la art. VIII, alin (1) din OUG nr. 111/2020 privitoare la persoanele fizice, juridice sau alte entitati fara personalitate juridica care au deschis conturi intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta pana la data raportarii.
3. Incepand cu 27.12.2020 intra in vigoare modificarile aduse Codului muncii prin L 298/2020. Se introduce o noua situatie in care CIM poate fi suspendat din initiativa angajatorului (art. 52 alin (1) lit. f))) , respectiv pe durata suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta .
In cazul suspendarii temporare a activitatii si/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta potrivit art. 93 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul individual de munca suspendat, beneficiaza de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.
Angajatorii nu pot desfiinta locurile de munca ocupate de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) sau f), pe o perioada cel putin egala cu perioada suspendarii pentru care au beneficiat, pentru acesti salariati, de plata indemnizatiilor din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj. Prevederile acestui alin. se aplica numai in situatia desfiintarii locurilor de munca ocupate de persoane ale caror contracte individuale de munca au fost suspendate in temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi. Incalcarea acestei prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu returnarea sumelor primite cu titlu de indemnizatie pentru posturile desfiintate.
4. Incepand cu 2021, 3 declaratii fiscale cu caracter anual si-au modificat termenul final de depunere. Este vorba de declaratia unica si de formularul 230 (Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual) care au ca termen incepand cu 2021 data de 25 mai iar pe de alta parte, declaratia 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, venituri din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit care are ca termen ultima zi a lunii februarie (anterior termenul era ultima zi a lunii ianuarie).
5. Cei care doresc sa deruleze operatiuni in relatia cu Trezoreria pana la finalul anului, trebuie sa cunoasca ca institutia isi va desfasura activitatea dupa urmatorul program:
Pentru operatiuni in numerar:
- data limita pentru ridicarea sumelor in numerar din conturile institutiilor publice deschise la unitatile Trezoreriei Statului este 30 decembrie 2020
- data limita pentru depunerea incasarilor in numerar ale unitatilor vamale din perioada 31 decembrie 2020 3 ianuarie 2021 este 4 ianuarie 2021
- data limita pentru depunerea la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului a sumelor in numerar aflate in casieriile proprii ale institutiilor publice este 31 decembrie 2020, ora 10:00
- pentru achitarea la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului a impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri in numerar data limita este 31 decembrie 2020, ora 10:00
- pentru restituiri de sume in numerar catre contribuabili data limita este 31 decembrie 2020, ora 10:00
Pentru operatiuni prin virament:
- pentru depunerea la unitatile Trezoreriei Statului a documentelor prin care institutiile publice dispun plati data limita este 31 decembrie 2020, ora 10:00
- pentru depunerea la unitatile Trezoreriei Statului a documentelor prin care operatorii economici dispun plati data limita este 31 decembrie 2020, ora 10:00
6. UE si UK au incheiat un acord privind relatiile viitoare, post 31.12.2020. Materialul intocmit de Comisia Europeaza, care poate fi gasit aici, contine cele mai importante informatii privind prevederile acestui acord (detalii despre comertul cu bunuri, comertul cu servicii, investitiile, comertul digital, drepturile de proprietate intelectuala, transporturi).
7.Ultimele declaratii fiscale care au scadenta pana la final de an sunt:
Miercuri 30 decembrie – Depunerea Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc.; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art.322 din Legea nr.227/2015) Formularul 394.
Joi 31 decembrie – Depunerea Cererii de restituire a accizelor in baza prevederilor art.395 din Codul fiscal (Anexa nr.27 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal).
8. A fost completata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii aprobata prin OMFP 2.100/2020.
Ordinul 3.179 introduce prevederea noua ca sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor.
9. Au fost modificate normele privind inregistrarile la ONRC – O 6.974/C/2020 in sensul eliminarii din procesul de inregistrare a unor formalitati care nu mai prezinta utilitate. Prin modificari amintim: eliminarea cerintei referitoare la verificarea calitatii de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata cu asociat unic si verificarea indeplinirii conditiei ca societatea cu raspundere limitata cu asociat unic sa nu fie asociat unic in alta societate cu raspundere limitata, eliminarea cerinta referitoare la verificarea unicitatii sediului iar referitor la informatiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligatia prezentarii certificatului de cazier fiscal, au fost introduse noile dispozitii conform carora informatiile respective sunt obtinute de catre ORCT, din oficiu, de la ANAF.
Testeaza gratuit programele noastre: Facturare Online, Gestiune sau Contabilitate si afla mai multe despre cum te ajuta ecosistemul SmartBill sa iti cresti afacerea.