Autentificare Cloud

Contact

Bill
Ai o afacere? Cu SmartBill facturezi simplu, rapid si ai integrare gratuita e-Factura!       Afla mai multe
#actual

Declarare contracte de inchiriere, obligatii fiscale care se platesc in contul unic, arhivare electronica – Cronica antreprenoriala

declarare contracte de inchiriere

Afla noutatile legislative din Cronica antreprenoriala saptamanala:

1. Persoanele fizice care obtin venituri din inchiriere, bunuri mobile sau imobile au obligatia sa declare aceste contracte la ANAF. Declararea contractelor se face prin intermediul declaratiei C168, disponibila pe site-ul ANAF in sectiunea declaratii electronice. Declaratia se depune la ANAF in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului.

2. Potrivit legii contabilitatii (Legea 82/1991), se pastreaza in arhiva timp de 5 ani:

– registrele de contabilitate obligatorii

– documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara statele de salarii

Cei 5 ani se calculeaza de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar. Situatiile financiare se pastreaza in arhiva timp de 10 ani.

3. In legislatia nationala, aspectele legate de sustenabilitate se regasesc in Ordinul nr. 85 din 12 ianuarie 2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, ordin publicat în MOF nr. 75 din 26 ianuarie 2024.
Entitatile mijlocii si mari trebuie sa includa in raportul administratorilor informatiile necesare pentru intelegerea impactului entitatii asupra aspectelor de durabilitate si informatiile necesare pentru intelegerea modului in care aspectele de durabilitate afecteaza dezvoltarea, performanta si pozitia entitatii.

Entitatile mijlocii si mari sunt entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:

a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);

b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);

c) numarul mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 50.

4. In MOF nr. 410 din 30 aprilie 2024 s-a publicat Hotararea nr. 451/2004 prin care se aduc modificari si completari normelor metodologice de aplicare a codului fiscal. Una dintre modificari vizeaza titlul VII – TVA. Mai precis, se elimina posibilitatea de deducere TVA de pe facturile emise pe numele salariatilor, pe durata deplasarii.

Se abroga astfel prevederea ca facturile emise pe numele salariatilor unei persoane impozabile, aflati in deplasare in interesul serviciului, pentru transport sau cazarea in hoteluri ori in alte unitati similare, permit deducerea taxei pe valoarea adaugata de catre persoana impozabila, daca sunt insotite de decontul de deplasare.

5. Nomenclatorul obligatiilor care se platesc in contul unic a fost completat recent prin Ordinul 874 publicat in MOF 422 din 9 mai 2024.

Se introduc cateva pozitii noi:

– impozit pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit — persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit — persoane juridice straine.

– impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale.

– impozit pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, retinut la sursa de catre persoanele juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila.

– impozit pe veniturile realizate de catre persoanele fizice din desfasurarea activitatilor casnice.

– contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea activitatilor casnice.

– contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal.

– contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 2 din Codul fiscal.

6. Potrivit legii contabilitatii, termenul de depunere a situatiilor financiare ale societatilor este de 150 de zile de la inchiderea exercitiului financiar, mai precis 29 mai 2024.

Anexele la situatiile financiare pentru o microentitate (cel mai frecvent tip de societate) sunt:

a) Hotararea AGA pentru aprobarea situatiilor financiare si repartizarea profitului

b) Raportul administratorilor

c) Declaratia la bilant (o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:

– politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;

– situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;

– persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.

d) Informatiile de prezentat de catre microentitati.

Usureaza-ti munca cu gestionarea documentelor si castiga timp pretios pentru afacerea ta! Testeaza produsele SmartBill: program facturare, gestiune si contabilitate. Afla din pagina dedicata e-Factura si e-Transport motivele pentru care merita sa alegi SmartBill.

Despre autor

Delia Mircea, FCCA, este coordonatorul editorial al Contzilla.ro, site-ul contabililor descurcareti, inca de la infiintare (2008). Experienta profesionala a editorului include doua banci, o importanta firma de soft contabil si ERP si o multinationala. In calitate de editor al Contzilla.ro a publicat peste 4.000 de articole de fiscalitate si contabilitate, articole citite de peste 5.000.000 de ori, de catre 1.500.000 de vizitatori unici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *